Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Može li Konzum preživjeti jednom kad ga Fortenova proda?

superkonzum

Konzum je najveći trgovački lanac u Hrvatskoj, s više od 600 prodajnih mjesta. Na Konzumovoj web stranici tvrde da u tim trgovinama svakodnevno kupuje više od pola milijuna ljudi. Konzum je, dakle, ogroman generator cash flowa. No, Konzum nije posebno uspješan.

S uvjerljivo najvećim prihodima u Hrvatskoj, višima od milijardu i pol eura, Konzum je u 2022. ostvario dobit od oko 17,3 milijuna eura. Lidl je, s druge strane, iste godine ostvario skoro 52 milijuna eura dobiti, dakle triput više! Istodobno, prosječna plaća u Konzumu iznosila je 744 eura. Prosječna plaća u Lidlu iznosila je oko 1500 eura. 

Lidl je uz dvostruko više plaće zabilježio trostruko veću dobit od Konzuma, što govori da Konzum nije osobito efikasan. Ovdje se treba vratiti petnaestak godina unatrag. Ivica Todorić znao je da je Lidl puno efikasnija organizacija nego što Konzum uopće može biti, jer zbog svoje ukupne veličine nabavlja robu po puno povoljnijim cijenama, pa si stoga može dopustiti niske cijene na policama. Stoga je u vrijeme Lidlova dolaska u Hrvatsku Agrokor pokrenuo opsežnu kampanju kompromitiranja Lidlova imidža, kojoj su se bili pridružili i strukovni sindikati.

Ta operacija, naravno, nije imala nikakav jači učinak jer se crno, ipak, ne može predugo prikazivati bijelim. Zatim je Agrokor krenuo u potragu za globalnim partnerom za Konzum pa je, primjerice, neko vrijeme pregovarao s britanskim gigantom Tesco, koji je prilično snažno prisutan u pojedinim srednjoeuropskim postkomunističkim zemljama. No, Tesco nije ušao u Konzum ni u Hrvatsku, a Agrokor je privremeno rješenje za širenje pronašao u kupnji Mercatora. Ivica Todorić bio je, naravno, svjestan da se bez moćnog stranog partnera ne može tući s  Lidlom na Lidlovom terenu ružnih dućana s niskim cijenama, pa je odlučio Konzum bar djelomično dignuti u premium kategoriju supermarketa.

Tako je nastao famozni Konzum Black u Radničkoj, a mnoge su Konzumove trgovine preuređene. No, otkako je Agrokor pretvoren u Fortenovu Konzum ne pokazuje nikakvo jasnije strateško usmjerenje: trgovine izgledaju sve neurednije, izbor proizvoda uglavnom je prosječan do slab a pojedini dućani podsjećaju baš na Lidl, dakle na diskontni lanac od kojeg se Todorić želio maknuti. Sasvim je očigledno da Fortenova, tko god bio njen vlasnik, zapravo funkcionira kao stečajni upravitelj Todorićeva Agrokora. Fortenova upravo prodaje Agrokorov Poljoprivredni sektor na čelu s Beljem.

Ledo je već prodan, Mladina je prodana s vrlo sretnim ishodom za Plešivicu, a godinama se traže kupci za Jamnicu i Zvijezdu. Stvar je vremena, koje ne mora biti kratko, kad će na red doći Konzum. S obzirom na sadašnju Konzumovu efikasnost, logično je postaviti pitanje hoće li Konzum, jedan od starijih i najjačih hrvatskih brendova, u sadašnjem obliku preživjeti eventualnu novu promjenu vlasništva. Pitanje je, također, treba li Konzum uopće funkcionirati u sadašnjem obliku: treba li mu dakle više od 600 trgovina, od kojih mnoge sasvim sigurno rade s gubitkom.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.