Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

RAST JE GOTOV Tržištu ginova prijeti ozbiljan efekt apartmanizacije (i nekoliko vrlo izazovnih godina)

gin-lazni1

Globalni trend ginova koji je počeo s prelaskom u novo tisućljeće, ulazi u fazu vrlo značajnog usporavanja. Uzlet u nebeske visine posljednjih desetak godina vrlo je naglo zastao još prošle godine. I to više nije mali trzaj nego naznaka ozbiljnijih promjena na tržištu.

Prošle dvije godine pratimo potpunu promjenu tržišta i želja kupaca. Premium sektor postaje lokomotiva industrije jakih alkoholnih pića. Praktično sve kategorije ne samo da su u svoje portfelje uključile premium izdanja, nego je rast njihove prodaje toliki da premium postaje i najvažnija kategorija.

Premium i ultra-premium rumovi trenutno su interesantniji od whiskyja, a tequile se ubrzano premiumiziraju i grabe sigurnim koracima prema samom vrhu. U SAD-u su tequile pretekle i vodke, koje i same bilježe najveći rast prodaje upravo u premium kategoriji, za koju se prije koju godinu tvrdilo da kod vodki nema smisla. Zanimljivo je pratiti i škotski whisky čije prodane količine osjetno padaju, dok je single malt kategorija toliko narasla da je vrijednost tržišta sada praktično izjednačena s blendovima.

Doduše, situacija nije baš svima bajna. Cognaci bilježe opasan pad prodaje koji već počinje utjecati na industriju, o čemu će još biti govora. No, ginovi se nalaze u specifičnoj situaciji. Prodaja ginova vrlo je hirovita. U prošle dvije godine doživjeli su nekoliko naizmjeničnih uspona i padova, ali najznakovitije je što je premium sektor doslovno podbacio. Srednja klasa ginova i dalje je naprodavanija kategorija, tako da je riječ o vrlo opasnoj stagnaciji.

Koji je razlog takvoj stagnaciji donedavno uzavrele prodaje ginova? Odgovor je zapravo vrlo jednostavan. Tržište je preplavljeno brendovima i etiketama, svjedočimo inflaciji ginova. Tržište je jednostavno prezasićeno novim brandova koji niču svakodnevno. Doslovno svakodnevno.

Pogledajmo samo hrvatsku craftersku scenu, koja je počela skromno prije sad gotovo deset godina pokretanjem Flying Cat gina destilerije Brigljević. Nakon što je Old Pilot’s London Dry osvojio svjetski naslov na londonskom IWSC-u lavina se pokrenula i danas je hrvatska crafterska scena ozbiljno preplavljena najrazličitijim ginovima. Postalo ne nemoguće pratiti stvarno stanje, ali  stotinjak hrvatskih etiketa doista je previše. Mali destileri čiji je kapacitet, budimo iskreni, premali za iole pozitivno tržišno poslovanje, nagrizaju i one koji rade ozbiljan i velik posao.  Sarkastično rečeno, imamo efekt apartmanizacije ginova i tog efekta nije pošteđeno nijedno svjetsko tržište.

Kupci, ali i profesionalci poput barmena, u tom oceanu brandova trenutno najčešće nemaju potrebe za premium i ultra-premium ginovima. Zašto bismo posezali za premium bocama kad gotovo svaki premium gin ima konkurenta, vrlo sličnog, u srednjoj kategoriji?

U tom oceanu previše je i cjenovno i kvalitetom srednjih ginova, nerijetko i pod premium etiketom. Tehnički gledano, izbor biljaka i aromatskih profila ginova danas je neograničen i svi pokušavaju proizvesti nešto drugačije i specifično. Takva situacija dodatno je zbunjujuća za tržište.

Ne mislimo da će tržište i scena ginova propasti. Takva bi tvrdnja bila neozbiljna i neupućena. Ali, približavamo se situaciji u kojoj će se sve veći broj brandova početi gasiti, čemu već i svjedočimo. I u Hrvatskoj je nekoliko slučajeva polaganog gašenja brandova i destilerija, čak i nekih relativno ozbiljnih.

Oni koji žele opstati morat će izgraditi ozbiljan poslovni plan, bez snova o jednostavnom poslu i lakoj tržišnoj poziciji. Ta vremena su prošla. Ubuduće će posve izgledno uspijevati samo destileri koji ozbiljno, sustavno i promišljeno grade svoj brand uz kompleksan pristup tržištu.

Nekoliko relevantnih stručnjaka jasno definira recept za budućnost: “Rast visoko kvalitetnih ginova infuziranih egzotičnim sastojcima, specifičnih crafterskih stilova po uzoru na pivsku scenu i vrlo konkretna a ne fiktivna premiumizacija uz kvalitetnu izgradnju marketinških strategija.“ Sigurni smo da mjesta za klasične stilove i srednju klasu ginova itekako ima, ali isključivo pod uvjetom da njihovi proizvođači svoj posao shvate ozbiljno i realno.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.