Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

BONTON ZA NOVE (NEKE STARE) RESTORANSKE GOSTE Prvo pravilo: morate poštovati konobare i kuhare

restoran-gosti

Zagrebačka restoranska scena mijenja se iz dana u dan. Postpandemijsko vrijeme dovelo je u restorane pregršt novih, često mlađih gostiju, koji raspolažu s dosta novca, o čemu svjedoče restoranski prometi, ali koji ne znaju mnogo o restoranskom bontonu jer su dosad novac trošili uglavnom u pizzerijama, fast foodovima i street foodovima. 

Neki od njih boje se ozbiljnih restorana, osjećaju se nelagodno, i na tu nelagodu nesvjesno ili svjesno reagiraju verbalnom agresijom ili drugim oblicima neprimjerenog ponašanja. Vrlo je važno naglasiti da kodeks pravila ponašanja u restoranu podjednako vrijedi i za restoransko osoblje i za restoranske goste. Riječ je o dvosmjernom odnosu.

Svaki gost koji misli da se može ponašati kako god želi, zato što je kadar platiti veliki račun, duboko je u krivu, Zato smo odlučili objaviti novi minimalni bonton za restoranske goste, s osam osnovnih pravila kojih bi se gosti morali držati.

1. Morate poštovati konobare, kuhare i chefa

Konobari su vaši važni suradnici u stvaranju ukupnog restoranskog iskustva, oni su profesionalci, i oni nisu inferiorni gostima. Potpuno je neprihvatljivo konobarima govoriti ti, nazivati ih “dečko” ili slično, ili vikati za njima preko cijelog restorana. Gosti posebno moraju poštovati kuhare i chefa. U određeni ste restoran došli, među ostalim, i zbog dobre hrane, a za dobru hranu najzaslužniji je chef, a zatim njegovi kuhari.

2. Rezervirajte, osobito za večeru

Rezervacije su, napokon, i u Hrvatskoj postale dio obaveznog restoranskog rituala. Rezervacijom olakšavate posjet restoranu i sebi i restoranskom osoblju. Ali, važno je da rezervaciju shvatite kao poslovni odnos. Dakle, ne smijete se ne pojaviti u restoranu ako ste rezervirali a da niste u međuvremenu otkazali rezervaciju. No show ne postoji. U slučaju nepojavljivanja bez otkazivanja rezervacije, većina zapadnih restorana naplatit će vam dio uobičajene cijene za ručak ili večeru, jer za rezervaciju morate jamčiti kreditnom karticom. Vjerojatno je došlo vrijeme da i hrvatski restorani počinju tražiti kreditnu karticu prilikom rezervacije.

3. Nikad nemojte rezervirati za više ljudi nego što vas stvarno dolazi na večeru

Ovdje se radi o prastarom triku bahatih gostiju. Netko nepristojan, tko se želi napraviti pametan, nazove restoran i traži stol za petero, kako bi dobio veći stol. Na večeru, međutim, dođe dvoje ljudi, koji onda zbunjenom konobaru kažu kako su njihovi prijatelji eto prije pola sata morali otkazati. Pa dvoje ljudi zauzme stol za petero, koji je restoran mogao prodati drugim gostima.

4. Nemojte galamiti i pjevati

Vikanje, pjevanje i slični preglasni iskazi emocija ne spadaju u restoranski prostor. Skoro sve ono što možda možete raditi u klubovima zapravo ne smijete raditi u restoranima, jer ometate druge goste i činite restoran neugodnim prostorom. U restoranu se ne smijete ponašati kao u noćnim klubovima, a još manje kao u krčmama. Ako vam je to neprihvatljivo, možda je bolje da izbjegavate restorane. Nikome neće biti žao.

5. Pazite, bar donekle, kako se odijevate

Restoranski dress code značajno se demokratizirao. To znači da više ne morate nositi odijela i kravate, ni haljine, kostime i štikle. Ali, nekih bi se minimalnih pravila ipak trebalo držati. Primjerice,zaista ne biste smjeli dolaziti u ozbiljnije restorane u trenirkama i šiltericama što mlađi gosti, osobito muškarci, prilično često čine. Doći na večeru u trenirki otprilike je jednako kao da ste došli na večeru u pidžami.

6. Nemojte maltretirati kuhinju zahtjevima izvan menija

Gotovo svaki bolji restoran na web stranici ima jelovnik. Dakle, znate točno gdje idete i što možete jesti. Kuhinji stvarno nije jednostavno ispuniti želje gostiju koji u steakhouseu traže vegetarijanska jela, ili pokušavaju iskombinirati vlastita jela na temelju onoga što nudi jelovnik. Takvo je ponašanje otprilike jednako kao da pijanista na recitalu klasične glazbe zamolite da opali koji narodnjak.

7. Ostavite napojnicu kad god možete

Ostavljanje napojnice dio je restoranskog rituala, osim u slučajevima kad restoran izričito zabranjuje ostavljanje napojnica. Mnogi ljudi danas više sa sobom ne nose cash ili imaju sasvim malo gotovine, koliko im treba za taksi, pa je logično da napojnice u hrvatskim restoranima katkad izostaju. Međutim, uskoro će se zakonski regulirati ostavljanje napojnica na karticu, što znači da više nema izgovora za izbjegavanje napojnica.

8. Budite ljubazni

Pozdravite razgovijetno na dolasku i na odlasku, i zahvalite se na servisu. Hvala je jedna od važnijih riječi u restoranskoj komunikaciji.

Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.