
Jerry Greenfield, suosnivač slavnog brenda sladoleda Ben & Jerry’s napustio je firmu nakon više od 50 godina. Njegov partner Ben Cohen medijima je rekao da je ovaj šokantni razlaz motiviran politikom. Ben & Jerry’s je od 2000. u vlasništvu britanskog Unilevera. Megakorporacija nema mnogo razumijevanja za Greenfieldov i Cohenov politički aktivizam koji je Ben & Jerry’s proslavio jednako kao i njihovi originalni okusi.
Ben & Jerry’s se uvijek javno zalagao za ekologiju, jednakost, prava LGBT+ zajednice, podržavao je demokratske predsjedničke kandidate na američkim izborima, a posebno su glasni bili u porukama protiv izraleske politike prema Palestincima. Unilever je više puta intervenirao protiv njihovih istupa. Greenfield je u srijedu na društvenim mrežama objavio da napušta Ben & Jerry’s optužujući Unilever da firmu sprečava da se javno zauzme za društvene i političke teme koje su u srži njihova brenda.
“Jerry ima veliko srce, a taj sukob s Unileverom ga je stvarno razarao. Zato je smatrao da nema drugog izbora nego dati ostavku“, rekao je Cohen za CNN, “Tužan što je došlo do ovoga, ali osjeća i olakšanje što više nije u tom intenzivnom sukobu.“
Unilever je prije 25 je godina kupio Ben & Jerry’s za 326 milijuna dolara, ali su Greenfield i Cohen zadržali značajna prava. U pregovorima o preuzimanju posebno je regulirano da će suosnivači moći nastaviti svoje društvene i političke inicijative bez Unileverova uplitanja. Bio je to jedan od glavnih uvjeta da Cohen i Greenfield prodaju firmu. Nakon akvizicije, njih dvojica fokusirali su se na društvene misije Ben & Jerry’sa, dok je Unilever preuzeo poslovne, financijske odluke i distribuciju. Problemi su počeli, tvrdio je Cohen, kad je Unilever počeo ogranišavati njihove političke aktivnosti.
Kako se uprava Unilevera mijenjala, u jednom trenutku u njoj više nije bilo nikoga od ljudi koji su potpisali ugovor s Ben & Jerry’som i direktori su od Cohena i Greenfielda počeli tražiti da se povinuju korporacijskoj politici, drugim riječima da ne talasaju. Konflikti su eskalirali posljednjih nekoliko godina, a posebno nakon što se Ben & Jerry’s odlučio povući iz Izraela. Unilever je blokirao njihovu odluku i otada su i u pravnom sporu.
Svaki put kad je netko iz Ben & Jerry’sa na društvenim mrežama objavio političku poruku koja nije odgovarala interesima Unilevera, uprava je objavljivala priopćenja kojima se protivi i ograđuje od tih izjava i prijetila otkazima. Na kraju je Unilever smijenio direktora Ben & Jerry’sa, a današnji raspad počeo je s izraelskom invazijom na Gazu. Jerry Greenfield odlučio je otići, a Cohen je ostao i najavio da će se boriti za neovisnost firme od korporacijskog ušutkivanja.
“Drago mi je što obojica branimo vrijednosti Ben & Jerry’sa,“ rekao je Cohen novinarima, “Mislim da mogu najviše pomoći iznutra, a Jerry će pokušati izvana.“ Ben & Jerry’s trenutno vodi neovisni odbor. Brend je upravo izdvojen u zasebnu tvrtku The Magnum Ice Cream Company u koju je Unilever stavio sladolede i planira s njom u studenom izići na burzu.
Neovisni odbor pokušat će uvjeriti Unilever da proda Ben & Jerry’s grupi investitora sklonijih Greenfieldovoj i Cohenovoj društvenoj misiji. The Magnum Ice Cream Company ograđuje se od političkih izjava i tvrdi da će poštovati društvenu misiju Ben & Jerry’sa jer je ona neodvojiva od sladoleda i od biznisa.
Kad su osnivali Ben & Jerry’s Greenfield i Cohen su borbu za jednakost i pravdu postavili ravnopravno s ostalim razvojnim stupovima firme. Prodaja sladoleda im je dobra, lani je rasla 3,7 posto i Unilever nema poslovnih razloga rješavati se Ben & Jerry’sa. Lani su napravili 746 milijuna dolara prometa, što je oko 9,4 posto ukupne Unileverove prodaje sladoleda. Kao nišni brend Ben & Jerry’s je u specifičnoj poziciji. “Ne moramo se sviđati svima,” rezimira Ben Cohen, koji upozorava na licemjerje u Unileverovu sporu s njim i Greenfieldom. “Pa cijeli biznis je politika. Korporacije ulažu novac i utjecaj u izbore, koriste kapital i lobiste za utjecaj na zakonodavstvo. Jedina razlika je što su politički stavovi Ben & Jerry’sa otvoreni, javno kažemo ljudima što mislimo, dok ih drugi prikrivaju.”
Jerry Greenfield i Ben Cohen Ben & Jerry’s su osnovali 1978. u Burlingtonu u Vermontu. Prijatelji iz djetinjstva, “najdeblji klinci u razredu” kako se i danas ponekad predstavljaju, završili su tečaj za izradu sladoleda na Sveučilištu Penn State i uložili 12 tisuća dolara, od čega šest posuđenih, da bi na staroj benzinskoj crpki otvorili prvu sladoledarnicu. Htjeli su prodavati vrhunski sladoled od prirodnih sastojaka ali u neobičnim, zabavnim okusima i s jasnom društvenom porukom.
“Bio sam neuspješni keramičar. Nitko nije htio kupiti moju keramiku,” prisjeća se Cohen, “Jerryja nisu primili na medicinski fakultet, pa smo se dogovorili da zajedno pokrenemo neki biznis, možda uspije. Imali smo 26 godina i po par tisuća dolara, nismo planirali ništa veliko.” Pretvorilo se to, tvrdi Cohen, u odiseju koja je kroz nevolje i uspjehe samo jačala njegovo prijateljstvo s Greenfieldom.
Ben & Jerry’s postali su hit čim su počeli. Dvije godine nakon otvaranja sladoledarnice na benzinskoj crpki, počeli su pakirati sladoled za lokalne supermarkete. To im je napravilo reklamu pa su već iduće godine pokrenuli franžisu i počeli se širiti po Americi. Kad su 1984. uveli okus Cherry Garcia inspiriran glazbenikom Jerryjem Garcijom i njegovim fanovima, brend je eksplodirao. Cherry Garcia postao je njihov kultni okus i sinonim brenda.
Čim su počeli ozbiljnije zarađivati osnovali su dobrotvornu fondaciju za financiranje društvenih i ekonomskih inicijativa. Postavili su pravilo da će za njih izdvajati najmanje 7,5 posto profita. Uspostavili su i suradnje s raznim organizacijama, poput pekarnica koje zapošljavaju socijalno ugrožene s kojima su lansirali jedan od svojih najpoznatijih sladoleda Chocolate Fudge Brownie. Kroz niz popularnih sladoleda, kao uvjereni liberali promovirali su zaštitu okoliša, pravednije poljoprivredne i trgovinske politike, među prvima počeli koristiti sastojke iz održivih izvora, a krajem 90-tih su započeli i globalno širenje. Ben & Jerry’s dotad je već bio veliki identitetski brend i kulturološki fenomen.
Bilo je i spornih situacija, primjerice kad su uhvaćeni s krivim deklaracijama na kojima je pisalo da koriste samo prirodne sastojke iako su koristili industrijske. Ali do 2000. godine kad ga je Unilever kupio, Ben & Jerry’s je bio progresivna ikona američkog biznisa. Za samo 326 milijuna dolara korporacijski gigant dobio je brend s vjernom sljedbom i popravio si imidž. Iako su isprva negodovali, fanovi Ben & Jerry’sa nastavili su kupovati sladolede jer su im bili sve dostupniji zahvaljujući Unileverovoj distribuciji, a Greenfield i Cohen su ostali dosljedni u političkom i društvenom aktivizmu. Pod Unileverom su lansirali svoje prve veganske sladolede, sladolede s CBD-om, sladolede za pse i prve sladolede u potpunosti napravljene od sastojaka iz Fair-Trade sustava. Podržavali su Black Lives Matter, Kamalu Harris, tražili reforme pravosuđa i imigracijske politike u Americi. Ben & Jerry’s je dosljednošću i neprekidnom, uglavnom uspješnom borbom unutar Unileverove strukture dokazao da se i u najvišim sferama globalnog biznisa može raditi odgovorno i osviješteno, da omiljeni brendovi mogu biti moćne i korisne društvene platforme. Utoliko je odlazak Jerryja Greenfielda teži simptom, koji slabi nadu u budućnost.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.