Osnivači Ben&Jerry’sa Ben Cohen i Jerry Greenfield, u ponedjeljak su osobno sletjeli u Philadelphiju da bi pokrenuli kampanju podrške demokratskoj predsjedničkoj kandidatkinji Kamali Harris.
Zajedno s političkim akcijskim odborom MoveOn parkirali su kamion sa sladoledom na Franklinovu trgu i dijelili besplatan sladoled, pozivajući ljude da se registriraju za glasanje. Ben&Jerry’s je napravio poseban novi sladoled posvećen Kamali Harris, Kamala’s Coconut Jubilee od kokosa sa spiralom od karamele i crvenim, bijelim i plavim zvjezdicama.
Naziv sladoleda inspiriran je naravno citatom You think you just fell out of a coconut tree? (Mislite da ste pali s kokosa?) iz viralnog TikTok videa o Kamali Harris kojim je praktički lansirao njenu predsjedničku kampanju. Riječ je o rečenici iz lanjskog govora koji je Harris kao potpredsjednica održala u Bijeloj kući povodom primanja novih zaposlenika na inicijativi za ravnopravnost hispanoamerikanaca u obrazovanju, usavršavanju i ekonomiji. U tom govoru Harris je prepričala kako je njena majka djecu uvijek podsjećala da ne odrastaju u zrakopraznom prostoru, da “nisu pala s kokosa” već pripadaju specifičnom kontekstu, kulturi i kontinuitetu.
Ta je rečenica postala viralni hit kao i izjava “Kamala iz brat” pjevačice Charli XCX. Što su američki pollsteri protumačili kao dokaz da je Kamala Harris prva od svih američkih političara koja je uspjela privući najmlađe glasače, takozvanu Generaciju Z, i na tome utemeljili dio njene kampanje.
Ben&Jerry’s oduvijek koristi sladoled kao politički medij. Ben Cohen i Jerry Greenfield osnovali su Ben&Jerry’s 1978. u državi Vermont, s nekih dvanaest tisuća dolara. Dvojica hipija, uvjereni liberali, nikad nisu posebno marili za deklaracije, tehnikalije i osjećaje industrije. Nazivi njihovih sladoleda aludirali su na stvarni život publike do koje im je stalo, na pušenje marihuane, Netflix, prejedanje u tri ujutro pred frižiderom, opuštenost, humanost i radost.
Iako su brend prodali megakorporaciji Unilever za par milijardi dolara, ostali su u proizvodnji i nisu se nimalo ustručavali koristiti Ben&Jerry’s za promociju svojih političkih uvjerenja. Trenutno se na web stranici Ben&Jerry’sa može pročitati proglas protiv velikog problema američkog sustava, opstruiranja glasanja (voter suppresion) i važnosti što većeg odziva za koji je nužna masovnija registracija birača.
Donald Trump je 2016. postao predsjednik upravo zahvaljujući slabijem odzivu demokratskih birača i elektorskom sustavu. Na američkim izborima nije bitno samo koliko glasova osvojite, elektorskog sustava bitno je i odakle oni dolaze. Hillary Clinton izgubila je izbore iako je dobila više glasove od Trumpa. Joe Biden je, s druge strane, pobijedio Trumpa zahvaljujući najvećem odzivu demokratskih birača u povijesti američkih izbora i prednosti koju je osvojio u američkim državama koje nose velik broj elektorskih glasova.
Američke građane, kao ni one u drugim zemljama, nije lako izvući iz kuća da glasaju na dan izbora. Pored toga, u nekim se američkim okruzima i državama aktivno radi na otežavanju glasanja. Zato mnogi u Americi strahuju da je unatoč euforičnoj kampanji, podršci gotovo cijelog liberalnog javnog prostora i urušavanju Donalda Trumpa pred kamerama, pobjeda Kamale Harris na izborima i dalje neizvjesna.
Ben&Jerry’s poručuje da ipak ima nade: “Svaki pojedinac utječe na izgradnju demokracije. Naša demokracija ne pripada političarima. Ni biznisu. Ni bogatim donatorima. Ona pripada nama,” stoji u njihovu proglasu.
Sve je to očekivano za Ben&Jerry’s, osim sladoleda za Kamalu Harris. Kamala Harris je prvi američki predsjednički kandidat koji firma otvoreno podržava u kampanji. Prvi sladoled za političara, Baracka Obamu, lansirali su 2009, godinu dana nakon njegove izborne pobjede. Nazvali su ga Yes Pecan parafrazirajući Obamin izborni slogan Yes We Can. Izbacili su i jedan prosvjedni sladoled, Pecan Resist, kojim su upozorili na opasnu politiku Donalda Trumpa prema ženama, posebno prema pitanju prava na pobačaj. Ali nikad nisu napravili sladoled s kojim ulaze izravno u izbornu kampanju kandidata.
Glavni politički princip osnivača Ben&Jerry’sa jest da je njihova borba za ljudska prava i društvenu jednakost globalna i nadstranačka. Svojedobno su financirali obranu muslimana koji je završio na sudu zbog ubojstva američkog policajca. U siječnju su povukli sladolede sa Zapadne obale i iz istočnog Jeruzalema jer ne žele da se njihovi proizvodi prodaju na teritoriju koji je Izrael ilegalno okupirao. Jedini su od svih poznatih američkih kompanija koja je podržavala Black Lives Matter pokret kad to još nije bilo in.
Još krajem osamdesetih Cohen i Greenfield su osnovali neprofitnu organizaciju The Peace Pop kojim su financirali mirovne pokrete i akcije u cijelom svijetu. Iste godine napravili su Rainforest Crunch, sladoled od čije su prodaje financirali amazonske starosjedilačke kooperative. S Dave Matthews Bandom su 2002. producirali single One Sweet Whirled i napravili sladoled o kave i karamela s marshmallowsima, čijom se prodajom financirala ekološka organizacija Save Our Environment.
Pregovore o Pariškom sporazumu o borbi protiv klimatskih promjena 2015. obilježili su okusom Save Our Swirled. Empower Mint 2016. financirao je borbu protiv opstrukcije glasanja, Justice ReMix’s od čokolade i cimeta bio je podrška organizaciji The Advancement Project koja se bori protiv rasizma. Kad je zvijezda NFL-a Colin Kaepernick 2021. kleknuo na terenu u znak prosvjeda protiv nasilja nad crncima, zbog čega je praktički izbačen iz lige, Ben&Jerry’s su napravili veganski Change the Whirled kojim su i druge pozvali da podrže borbu za rasnu jednakost. Njihov zadnji aktivistički sladoled bio je Chocolatey Love A fair, kolaboracija s čokolatijerima Tony’s Chocolonely za borbu protiv suvremenog ropstva na plantažama kakaovca.
Svaki put kad Ben&Jerry’s izbaci aktivistički sladoled, to je svjetska vijest. Ben&Jerry’s je jedan od najomiljenijih sladolednih brendova na svijetu, njihove su kampanje vrijednosno jasno i snažno pozicionirane. Zato je podrška Ben&Jerry’sa Kamali Harris utjecajna gotovo koliko i podrška Taylor Swift.
Znakovito je i da su sladoled za Kamalu promovirali baš u Philadelphiji, najvećem gradu države Pennsylvania, na dan početka glasanja. Debata Kamale Harris i Donalda Trumpa održana je u Philadelphiji. Kamala Harris toliko je nadmoćno pobijedila da su novinari debatu nazvali The Philadelphia Massacre. U Philadelphiji je održan prvi predizborni miting Kamale Harris i Tima Waltza, koji je pokazao dramatičan zaokret u odnosu snaga dviju kampanja nakon povlačenja Joea Bidena. Petsto kilometara od Philadelphie u Butleru, pokušan je prvi atentat na Trumpa. Pennsylvania bi, uvjereni su američki analitičari, mogla presuditi na ovim izborima. Zato je Ben&Jerry’s upravo tamo odlučio promovirati sladoled kojim pozivaju na veći odziv birača.
Zanilmjivo je da njihov ice cream truck uopće nije dijelio sladoled posvećen Kamali, nego druge okuse posvećene izborima: Unburdened By What Has Vanilla Bean, Fight For Your Rights Sorbet, MoveOn Milk Chocolate Mobilizer i Inauguration Celebration Birthday Cake. Oni koji žele probati Coconut Jubilee moraju se pojaviti na online mitingu i tamo kupiti sladoled proizveden u vrlo ograničenoj seriji. Philadelphia je bila prva postaja na turneji Ben&Jerry’sa koja će obuhvatiti sve swing* države u zemlji.
“Sladoled stvara zajednicu,” rekao je Jerry Greenfield u Philadelphiji, “Ovo je prilika da izaberemo nekoga tko okuplja ljude umjesto da ih silom razdvaja.” Na pitanje hoće li Ben&Jerry’s ikada napraviti sladoled za Trumpa odgovorio je: “Mislim da u pristojnom društvu ne bih smio reći što bih stavio u taj sladoled.”
*swing države (swing states) su američke savezne države u kojima glavne stranke, Demokratska i Republikanska, imaju podjednaku podrškku birača i smatra se da rezultati u takvim državama mogu presuditi ishod predsjedničkih izbora
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.