Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Prodaja škotskih whiskyja premašila je apsolutno sve prognoze, promet u 2022. bio je 7 milijardi eura

scotch-whisky

Nije nikakva novost da su ‘scotchevi’ (ako izuzmemo indijske oko dijela kojih postoji priično kontroverze) najprodavaniji whiskyji na svijetu. Rezultati i pozicije koje imaju prije svega su rezultat fantastičnih izvoznih brojki i drastično rastuće kategorije single maltova u zadnjih deset godina. No, rezultati koje je za 2022. godinu objavila SWA (Scotch Whisky Association) doista su nevjerojatni.

Prvi i najupečatljiviji podatak je kako je izvoz po prvi puta dosegnuo (i premašio) vrijednost od 6 milijardi britanskih funti. Preciznije, radi se o iznosu od nešto iznad 6,2 milijarde funti ili 7 milijardi eura! U odnosu na 2021. to je velikih 37 posto rasta. Koliko god ta usporedba možda i nije najrealnija s obzirom na hirovite rastove i padove uzrokovane lockdownima, radi se o enormnom rastu i u odnosu na 2019. odnosno predpandemijsko razdoblje, ako već ubrajamo takav argument.

Još bolji uvid u to što se doista dogodilo daje nam podatak o broju prodanih boca (odnosno ekvivalentu boca od 0,7l). Godine 2019. ukupno je izvezeno 1,30 milijardi boca škotskog whiskyj od 0,7l, a taj se broj podudara i s brojem konzumiranih boca, što je dodatno zanimljiv podatak. Godine 2022. ukupno je izvezeno 1,67 milijardi boca škotskog whiskyja od 0,7l. U odnosu pak na 2021. rast je oko 27 posto.

Prebacimo li to u drugi statistički okvir, 2019. godine Indija je konzumirala 1,65 milijarde boca whiskyja (neki od njih dvojbeno su whisky), dok je za ostatak svijeta ta brojka bila oko 1,8 milijardi boca. Slikovito rečeno prodaja škotskih whiskyja 2022. godine iznosila je pola svjetske potrošnje za predpandemijske razdoblje. Doista nevjerojatno.

Planirani rast za 2022. bio je oko 21 posto vrijednosti i 14 posto volumena. Rezultati su i više nego premašili sva predviđanja i targete, a rast ne staje. Prije objave rezultata predviđeni rast za idućih pet godina bio je 35 posto, škotski ga je whisky prebacio za godinu dana.

Ako bacimo pogled na najveća izvozna tržišta, prema volumenu tri najveća tržišta su Indija (219 milijuna boca), Francuska (205 milijuna boca) i SAD (137 milijuna boca). Ako možda niste znali, do ove godine najveće tržište je bila Francuska koja godišnje konzumira nekoliko puta više whiskyja nego cognaca i armagnaca zajedno. Zapravo, Francuska je zemlja koja popije najviše whiskyja po glavi stanovnika, oko 2 litre godišnje. Međutim, financijski su SAD i dalje neprikosnovene s više od 1 milijarde britanskih funti.

Još nešto nam je privuklo pažnju kao sasvim nova vrijednost. Naime, škotska whisky industrija počiva na blendovima. Blended whiskyji mješavine su malt (sladnih) i grain whiskyja (kombinacija slada i drugih žitarica). Blendovi su povijesni začetak industrije kakvu poznajemo, poput Johnnie Walkera, Ballantinea ili Chivas Brother. Single maltovi, oko kojih se obično diže medijska prašina zapravo su uvijek činili tek 5-7 posto ukupnog volumena prodaje. Blendovi su pravo srce industrije. No, i u tom segementu promjene su začuđujuće.

Single maltovi su se s 5-7 posto popeli na gotovo 11 posto izvozne prodaje, što je nevjerojatan skok. Ali ono najvažnije, financijska vrijednost je danas velikih 32 posto! Fascinatno zvuči da jedna trećina vrijednosti izvoza škotskog whiskyja leži u premium sektoru od ‘samo’ 11 posto volumena.

I jedna crtica iz povijesti. 16. veljače 1982. godine, dakle prije točno 40 godina, DCL (danas srce multinacionalke Diageo) donio je odluku o zatvaranju 11 škotskih malt destilerija uzrokovanu krizom i drastičnim padom prodaje na prijelazu 1970-ih na 80-te. Slika je danas potpuno drugačija.

Fotografija Dylan de JongeUnsplash

Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.