Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

DOKAZ DA VLADA STALNO LAŽE O TURIZMU: HNB tvrdi da su prihodi od turizma pali 3,5 posto

Svatko tko je ove godine bio na moru vidio je da je sezona loša, gora čak i od razočaravajuće 2024. Svejedno, Vlada je tvrdila i dalje tvrdi da je sezona bila jako dobra. Premijer Plenković neki je dan čak konstatirao da je sezona prošla odlično, dok je ministar turizma Glavina višekratno spominjao nekakve rekorde. Zanimljivo je da su mnogi mediji nasjeli na Vladin narativ, pa se u javnosti često govorilo o ipak uspješnoj sezoni, o navodnom produljenju sezone i tome slično. Istina je, međutim, bolno neugodna.

Hrvatska narodna banka u prosinačkom broju brošure Makroekonomske analize i kretanja upozorava na snažan pad izvoza usluga. Izvoz usluga je turizam. Pad izvoza usluga, dakle turizma, u trećem je tromjesečju iznosio čak 3,5 posto u usporedbi s istim razdobljem 2024. godine, kad je nam je turizam, realno, također padao u odnosu na 2023. godinu.

Hrvatska narodna banka navodi da turistički oporavak u rujnu nije mogao kompenzirati katastrofalne rezultate u srpnju i kolovozu, kad je Jadran bio neobično prazan. To je i normalno, jer su cijene u rujnu bitno niže, pa ne mogu nadoknaditi gubitke iz dva glavna ljetna mjeseca.

Hrvatska narodna banka navodi i konkretne segmente pada potrošnje. Primjerice, drastično je pao promet stranih kreditnih kartica. Drugo, pao je i promet u maloprodaji, što znači da više ne vrijedi ni teza kako gostiju ima ali se hrane u supermarketima; gostiju ovoga ljeta naprosto nije bilo dovoljno. Treće, Hrvatska narodna banka upozorava da je ove godine vrlo mnogo Hrvata, umjesto na Jadranu, ljetovalo u inozemstvu. 

Što je uzrok jako lošim turističkim trendovima? HNB je nedvosmislen: rast cijena u ugostiteljstvu i smještaju. Hrvatska je postala preskupa u usporedbi s drugim mediteranskim turističkim destinacijama. HNB se naravno ne bavi kvalitetom usluga. No, ključno je da Hrvatska u 95 posto svih hotela i restorana nudi vrlo lošu vrijednost za novac. Hrvatska turizam koji vrijedi tri zvjezdice pokušava prodavati kao turizam koji košta četiri zvjezdice, a onaj s četiri po cijeni od pet zvjezdica.

Budimo realni, na cijelom Jadranu, od San Canziana i San Rocca u Istri, preko Ville Nai na Dugom Otoku i Hyatta u Zadru, do Ville Dubrovnik u Dubrovniku, najviše deset ili dvanaest hotela opravdava svoje visoke sezonske cijene.

Hrvatskom turizmu neophodna je hitna preobrazba, prvo prema rastu osnovne kvalitete hotela i restorana, a zatim prema sustavnom razvoju gastronomskog, vinskog, kulturnog i shopping turizma. Umjesto da Vlada povuče bilo koji ozbiljan strateški potez u tom smjeru, ona se drži katastrofalne Strategije razvoja hrvatskog turizma, koju je potpisala bivša ministrica Nikolina Brnjac (u toj se Strategiji gastronomija gotovo ne spominje). Rezultati takvog pristupa turizmu bolno su vidljivi, koliko god Vlada lagala o njima.

Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.