Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Bili smo u novom Eatalyju, koji bi nas mogao vratiti u shoppinge u Trstu

eataly-trst-povrce

Najmanji i najistočniji Eataly u Italiji, otvoren je na fenomenalnoj lokaciji. Zgradu iz 1902. na samoj tršćanskoj rivi u kojoj je nekad bio Antico Magazzino Vini u kojemu su se skladištile bačve vina iz Istre i Dalmacije, arhitekt Marco Casamonti preuredio je u moderan, topli prostor od istarskog kamena, s velikim staklenim stijenama koje otvaraju pogled na tršćanski zaljev.   

Eataly je jedan od najuspješnijih koncepata vezanih uz hranu svih vremena. Hibrid europske tržnice, boljeg supermarketa i food courta s kvalitetnom lokalnom hranom, Eataly je vesela kakofonija pekara, pršutana, ribarnica, pizzerija, komunalnih stolova, štandova za degustacije, vinoteka i bistroa koja promovira male i srednje talijanske brendove, proizvođače organske hrane i sve vrste zanatske proizvodnje hrane na jednom mjestu, s posebno izraženim regionalnim značajkama i dosta edukativnih elemenata. New York Times Eataly zove “obrazovnim centrom novog doba”.  Koncept je razvio talijanski poduzetnik Oscar Farinetti, u suradnji s organizacijom Slow Food.

Adaptaciju zgrade Antico Magazino Vini za Eataly, potpisuje arhitekt Marco Casamonti

Prvi Eataly otvoren je 2007. u preuređenoj staroj tvornici vermuta u Torinu, s planom širenja u Italiji i New Yorku.  Upravo s njujorškim Eatalyjem koji je u partnerstvu s Marion Batalijem, Lidiom Bastianich i Joeom Bastianichem 2010. otvoren u Madison Square Parku na 4600 četvornih metara, koncept je2010. postao svjetski poznat. Bastianichi i Batali privukli su nevjerojatnu pažnju medija i dobili ozbiljnu podršku tadašnjeg njujorškog gradonačelnika Michaela Bloomberga. Dva tjedna ljudi su čekali u redovima do Pete Avenije da uđu u Eataly. Sličan prizor talijanski su mediji opisivali prije dva tjedna kad se otvarao tršćanski Eataly. I u nedjelju je Eataly bio prepun, ni za jednim stolom nije bilo mjesta, mnogi Tršćani dolazili su u razgledavanje ili samo po jednu stvar, cijele obitelji jele su za visokim stolovima, a hostesa je vraćala goste s ulaza u glavni restoran, pokazujući im dugu listu čekanja. Čitajući lokalne novine, lako je shvatiti zašto je Eataly Trstu toliko važan. Nije stvar samo u kupovini dobre hrane,  Trst je pun dobra ih malih privatnih trgovina, Eataly je znak nastavka moderniziranja i otvaranja grada koji je nakon nekoliko desetljeća života od masovnog shoppinga s istoka konačno prodisao, oslobodio se austrougarske strogoće i oslobodio svoj stvarni duh. Privlači sve više turista i svaki posjet Trstu sada je estetska terapija.

Eataly je jedan od najuspješnijih koncepata s hranom svih vremena


Eataly u Trstu očekuje 8 do 10 milijuna eura prometa godišnje

Tršćanski Eataly proteže se na tri kata. U podrumu je vinoteka s ne baš ambicioznim izborom oko tisuću etiketa, ali s jako dobrim cijenama. Izbor je fokusiran na lokalna vina iz Goriških Brda i Veneta, a imaju i dosta hrvatskih i slovenskih vina. Zanimljivo je da Claijeva vina prodaju po dvostruko većoj cijeni od primjerice Kozlovića, 37 eura prema 18 eura. U vinoteci se proda je i nešto craft piva i talijanskih likera i grappa. U prizemlju je “La Barcaccia”, tršćanska ribarnica koja se iz grada preselila u Eataly. Dok razgledavate svježu i jako skupu ribu, u skriptama izloženima ispred pulta možete čitati i učiti o zaštiti ribljih vrsta, FAO-vim politikama i biološkoj raznolikosti Jadrana. U istom duhu, mala tržnica s voćem i povrćem, najbolji dio tršćanskog Eatalyja pun elegantnog zimskog radića, raskošnih artičoka, snježnih endivija i salata koje pršte svježinom, opremljena je simpatičnim okruglim dijagramima koji pregledno, od mjeseca do mjeseca, poučavaju koje povrće i koje voće je u špici sezone.

Cijelo prizemlje osmišljeno je kao imitacija gradskog ritma, mjesto za jutarnju kupovinu i ručak, sa štandovima punima zanatskih tjestenina i s hladnjacima s malim ali pažljivim izborom svježih tortelina, capellaccia i raviola. Pekara je druga najbolja stvar u Eatalyju nakon tržnice. Iz peći odvojenih od kupaca staklenim zidom, pekari svakih par minuta iznose košare pune rustikalnih crnih kruhova od raži, pira, s maslinama, ukupno osam vrsta, koje se rasprodaju gotovo istog trena.  Probali smo raženi kruh koji je vrlo dobar. Jednaki entuzijazam vlada oko pekare i pizzerije. Razlog  je Eatalyjevo partnerstvo s talijanskim proizvođačem brašna Mulino Marino, poznatim po tradicionalnoj proizvodnji kvalitetnog brašna. Sve se radi s s visokoglutenskim brašnima i dugo dizanim tijestima s vlastitim matičnim kvascima.

Dio s kavama je potpuna dominacija Illyja i Lavazze. Pažnju privlače i veliki izbor  marmelada sa Siclije i Domorijeva D Fusion linija čokolada, lansirana s idejom spajanja vrhunskog kakaa iz cijelog svijeta s mlijekom domaćih krava. Probali smo Javagrey s Criollom iz istočne Jave i mlijekom alpskih sivih krava i totalno se razočarali. Domorijeve čokolade s magarećim mlijekom u Eatalyju se ne mogu kupiti, ali čini se da su jako popularni kolači talijanske slastičarske zvijezde Luce Montersina. Na gornjem katu su mesnice, trgovine sa sirom, pršutima i kobasicama, glavni restoran s pogledom na more Osteria del Vento, u kojemu kuha chef Enrico Panero, i niz vitrina s mozzarellama, ricottama, šunkama, bottargama i svim mogućim prerađevinama, od pelata San Marzana do ulja slanih inćuna i premium aceta balsamica, uglavnom sortirane po regijama, među koje se probio i istarski brend maslinovih ulja Mate.

Najspektakularniji detalj u cijelom tršćanskom Eatalyju je hladnjak s impozantnim odležanim steakovima. Dosta proizvoda prodaje se pod brendom Eataly. Od ovog poduhvata u Trstu očekuje se između osam i deset milijuna eura godišnje. Talijanski kritičari prigovaraju da su i u ovom Eatalyju prednost u zastupljenosti dobili proizvodi iz Pijemonta a ne iz Friulija Venezia Giulia, iako se Eataly ponosi konceptom  ultralokalnosti. S druge strane, očigledno je da je Eataly više nego popularan među Tršćanima, a i nama, dok već zaboravljamo vremena kad se u Trst išlo po odjeću i kavu, daje dovoljno razloga da opet počnemo odlaziti u taj lijepi grad.

Ove godine u listopadu Eataly World, tvrtka koju su osnovali Eataly i talijanski Coop, u Bologni otvara jedan od najambicioznijih svojih centara ikad i jedan od najvećih prehrambenih centara u Europi. Više od 300 radnika trenutno radi na prostoru od 10.000 kvadrata u kojemu će se otvoriti FICOFabbrica Italiana Contadina, divovski prehrambeni park koji je prema ideji Eataly Worlda pokrenuo bolonjski Poljoprivredno prehrambeni centar. Ovaj Eatalyjev centar bit će niz izložbenih pašnjaka, vrtova i voćnjaka na kojima će se hrana kušati i kupovati. FICO bi osim edukativnog i promotivnog centra talijanske hrane trebao biti i turistička atrakcija. 

Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.