Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Je li premiumizacija jakih pića doista mrtva, kako predviđa WSWA SipSource?

clooney-casamigos-g

Premium sektor u svim kategorijama vezanima uz gastronomiju, i hedonizam općenito, raste već godinama. Globalno zatvaranje kao posljedica pandemije bez sumnje je pokrenulo nove trendove potrošnje i lansiralo premium proizvode u orbitu.

Doslovno su stvorene nove kategorije poput super premium i ultrapremium, posebno u jakim alkoholnim pićima. Tequile su tako postale nova globalna zvijezda i piće koje smo do nedavno uglavnom smatrali jeftinim rakijama od agave sada su ultra premium proizvodi, nerijetko u rukama ozbiljnih financijskih ulagača. WSWA SipSource izvještaj tvrdi kako tome dolazi kraj i da je premiumizacija “mrtva”.

Wine & Spirits Wholesalers of America (WSWA) najznačajnija je udruga američkih distributera vina i destilata, svojevrsna komora distributera koja među ostalim pruža pravne usluge, savjetovanja i utječe na regulative. Njihov SipSource Report smatra se najrelevantnijim izvorom podataka o trgovini alkoholnim pićima u SAD.

Posljednji SipSource Report, dakle, vrlo izravno tvrdi odnosno predviđa da je faza premiumizacije završila. Takav zaključak izvode iz poslovnih rezultata u posljednjih pet godina, koji pokazuju kadako sektor jakih alkoholnh pića bilježi stagnaciju. Konkretnije, sektor bilježi pad uspoređujući rezultate prodaje 2023. godine s razdobljem od 2020-2022. god. Riječ je upravo o trendu koji se javio početkom globalnog lockdowna, kad su potrošači u nemogućnosti odlaska u barove počeli sustavno puniti kućne barove. Taj trend je doveo do znatiželje i ohrabrio kupce da istraže daleko skuplji izbor etiketa koji im je zbog uobičajenih marži u ugostiteljstvu dotada bio nedostupan.

Industrija je na taj trend reagirala doista brzo i u zadnjih par godina pratimo fenomen nevjerojatnog rasta premium kategorija.

Taj fenomen je toliko značajan da smo usprkos generalnim padovima volumena prodaje bilježili rast vrijednosti prodaje upravo zahvaljujući premium sektoru. Kupci su jednostavno kupovali manje, ali su plaćali više. Sve kategorije osim gina dosljedno su gradile taj fenomen.

Međutim, prošla 2023. godina donijela je globalni pad gotovo u svim kategorijama. Premium doduše varira u rastu i padovima, ali stanje generalno možemo okarakterizirati kao stagnaciju. WSWA zaključuje da je 2023. godina svojevsna prijelomna točka i da se tržište ponovno preslaguje na vrijednosti i trendove iz 2019. godine, odnosno na uobičajeni tredn prodaje otprije lockdowna.

Mogli bismo reći da je riječ o resetu baze ili novoj polaznoj točki sljedećeg ciklusa trendova, što je na tržištu posve uobičajeno.  Uz jednu ozbiljnu razliku. RTD (Ready To Drink) kategorija danas čini 82 posto tržišta alkoholnih pića, a riječ je o segmentu nižeg cjenovnog ranga. Samim time, zaključuju u WSWA, pridonosi de-premiumizaciji čitavog tržišta.

Dio analitičara ne slaže se s takvom procjenom i naglašavaju kako ulazak RTD-a ne znači i općenitu depremiumizaciju tržišta. Dapače, da će samo ojačati trend premium sektora, a da će se posljedice osjetiti u srednjoj i donjoj klasi jakih pića (ne ubrajajući RTD uopće u istu kategoriju pića). Naklonjeniji smo takvom mišljenju, ne zanemarujući i projekcije WSWA.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.