Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

VINSKI IZVJEŠTAJ 2020/2021 Godina koju su spasili supermarketi

vinski-izvjestaj-spar

Tri su fenomena obilježila lanjsku godinu na hrvatskim vinskim tržištima. Radi se o rastu prodaje vina u supermarketima, rastu prodaje vina u vinotekama i o rastu prodaje vina u internetskim trgovinama. Zahvaljujući rastu prodaje u ta tri kanala (kao i rastu prodaje vina u samim vinarijama u Istri) hrvatska je vinska industrija preživjela najtežu godinu od završetka rata do danas. 

Naravno da maloprodaja ne može u potpunosti nadomjestiti HoReCu, ali ona nikad ranije nije bila toliko relevantna za hrvatsku vinsku industriju. Posebnu ulogu u prodaji vina u supermarketima odigrali su Insterspar i Spar, zbog dva razloga. 

Interspar i Spar zapravo su najveća vinoteka u Hrvatskoj, jer trenutno prodaju više od 900 etiketa vina, i to na vrlo mnogo prodajnih mjesta u cijeloj zemlji. Osim toga, Interspar i Spar baš su u kriznoj 2020. značajno podigli kvalitetu svog vinskog programa, uvrštavajući na police vina koja se dosad nisu prodavala u trgovačkim lancima, poput buteljki butiknih hrvatskih vinara (Korak), prestižnih linija nekih najuglednijih domaćih vinarija (Matoševićeva Grimalda) ili etiketa svjetski relevantnih slovenskih vinarija (Movia, Marjan Simčič, Edi Simčič). Ovaj je potez iznimno važan, jer je demokratizirao maloprodaju vina u Hrvatskoj: takva su se vina dosad prodavala isključivo u vinotekama. 

spar-vina

Spar redovito prati i međunarodne uspjehe hrvatskih vinara, pa je ove godine među ostalima na njegove police došao dvostruki Decanterov šampion Klaudio Tomaz. Interspar i Spar drže ukupno šezdesetak hrvatskih vina koja su osvojila međunarodna priznanja.

U Sparu su nam rekli da se 2020. godine promijenila i struktura prodaje vina: Naime uz uobičajenu dominaciju prodaje buteljki u rasponu cijene od 25 do 40 kuna, zabilježena je povećana potražanja za skupljim vinima, pa je tako narasla prodaja u kategoriji od 70 do 90 kuna. 

spar-107

Naravno, najbolje se prodaju vina na akcijama. Sami smo se nekoliko puta uvjerili da akcije doslovno prazne police s vinima, a u Sparu kažu da akcije prodaju pojedinih vina “podižu i po nekoliko puta.” I dalje se najviše prodaju domaća vina, a zanimljivo je da se bijela vina prodaju više od crnih, što u Sparu objašnjavaju i činjenicom da u asortimanu drže više bijelih nego crnih vina. Jako se dobro prodaju i vina u većim pakiranjima, ali ona su zapravo manje važna za ukupni Intersparov i Sparov vinski portfolio, jer 80 posto ponude čine buteljke. 

“Buteljke su se u Intersparovim i Sparovim trgovinama lani prodavale bolje nego prethodnih godina, ali ipak ne toliko bolje da bi se moglo govoriti o značajnim promjenama u potrošačkim navikama,” kažu u Sparu. 

U Sparu ističu da je pandemija svakako utjecala na ponašanje kupaca. Ograničeno kretanje i fizička distanca rezutirali su ciljanim kupovinama. Nastavio se, i to značajno, trend rasta prodaje prirodnih i eko vina. 

Dobra prodaja vina s ekološkim oznakama u supermarketima relativno je novi trend na hrvatskoj vinskoj sceni. Evo kako u Sparu objašnjavaju odluku da u svoj asortiman uvrste relativno velik broj ekoloških vina: “Spar Hrvatska veliku pažnju posvećuje suradnji s domaćim proizvođačima, što vrijedi i za vinski biznis. Pratimo trendove u proizvodnji vina u svijetu i u Hrvatskoj, želimo širiti asortiman i želimo se razlikovati od konkurencije, pa smo zato, uzimajući u obzir našu veličinu i rasprostranjenost, zaključili da kupcima trebamo ponuditi prirodna vina koja se iz dana u dan sve više traže.” Spar se vodio sličnom logikom i kad je počeo na svoje police dovoditi skuplja vina, koja se načelno ne prodaju u trgovačkim lancima:

“Prvenstveno, radi se o tome da smo mi fokusirani na hrvatske vinare, a oni su značajno podigli kvalitetu što je potvrđeno na najvažnijim svjetskim vinskim smotrama. Istodobno, hrvatski vinari prepoznali su kvalitetu Sparove ponude vina, pa se i sami odlučuju na plasman svojih etiketa kroz naših 115 trgovina u svim dijelovima Hrvatske.  Naposljetku, radi se o diferencijaciji tržišta, gdje ponuda vrhunskih vina više nije rezervirana za specijalizirane dućane i vinoteke,” kažu u Sparu. 

S obzirom na drugi lockdown, koji će u određenim oblicima vjerojatno trajati do proljeća 2021. godine, kao i na sve atraktivniji portfolio, jasno je da će supermarketi nastaviti igrati sve značajniju ulogu u distribuciji vina u Hrvatskoj. Što je dobro i za vinare i za kupce.Vinari sada raspolažu pouzdanim kanalom prodaje koji ne zavisi o krizama u ugostiteljskoj i hotelskoj industriji (a te krize ciklički neizbježno dolaze) dok kupci na polici koja im je blizu i na koju su navikli, mogu pronaći zaista uzbudljiva i vrijedna vina. 

Vinski izvještaj 2020/2021. besplatno downloadajte OVDJE

vinski-izvjestaj-2020-cover
PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.