Budući da mnogi ljudi koji odlaze na more velik dio budžeta troše na hranu, mislimo kako je korisno pridržavati se nekoliko jednostavnih pravila koja će vam pomoći da se ne osjećate kao da ste taj novac baš posve pogrešno potrošili. Evo glavnih pravila za koje više manje jamčimo vlastitim iskustvom
Nema ništa zabavnije ni romantičnije nego pronaći neki novi, nepoznati mali lokal, još k tomu s dobrim cijenama i još boljim ugođajem, gdje se može zaista fino jesti i kojim ćete se onda hvaliti na Instagramu , Facebooku i pred prijateljima uživo. Problem je, međutim, što je takvih lokala na moru vrlo malo.
Naše iskustvo govori da se u nepoznatim lokalnim gostionicama uglavnom grozno kuha, da se ondje koriste trećerazredni sastojci te da vlasnici i osoblje ne znaju svoj posao (inače bi, uostalom, ti restorani već davno postali poznati). Naravno, u nekim dijelovima Hrvatske, osobito u unutrašnjosti Dalmacije te donekle na južnim otocima, zaista postoje još anonimne konobe vrijedne svake pozornosti, ali pronaći ćete ih jedino ako dobro poznajete pojedino mjesto, ili ako imate dobrog vodiča. S druge strane, etablirani, dobro poznati restorani profesionalne su organizacije, koje načelno u kontinuitetu isporučuju određeni rang kvalitete hrane i usluge.
Ova preporuka uglavnom ne vrijedi za otoke, jer na otocima gotovo ništa ne radi cijelu godinu. Međutim, na kopnu je zaista važno radi li restoran cijelu godinu, jer to znači da ima stalni lanac nabave hrane i da se ne oslanja isključivo na sezonsku radnu snagu. Najvažnije od svega, restoran koji radi cijelu godinu a ne živi isključivo od turista nego i od lokalnog stanovništva, pa se mora kontinuirano brinuti oko kvalitete.
Nažalost, velik broj restorana na obali sezonski su projekti, s kuharima koji se mijenjaju iz ljeta u ljeto, čak i kada je riječ o poznatim kuharima. Takvi restorani mogu biti dobri, ali mogu biti i prilično katastrofalni. Restorani koji rade cijelu godinu sigurnija su opcija.
Osim što morate pogledati jesu li na vratima ili na blagajni nalijepljene kreditne kartice, budite ustrajni u vašem pravu da ih koristite. Na moru nam se prilično redovito dešava da nam osoblje kaže kako im se POS uređaj pokvario ili kako je baš danas, eto, internet jako loš. To se gosta ne tiče. Ljubazno kažite vašem konobaru da ćete pričekati da resetiraju POS.
Prvo, ono što ćete dobiti na stolu, nikad neće izgledati kao na dobroj fotografiji. Drugo, restorani koji se reklamiraju velikim fotografijama hrane računaju na publiku koja zapravo baš i ne zna kako ta hrana izgleda uživo i prirodno reagira na vizualni podražaj koji budu apetit. Što je super za fast food lance (pa je zato cijeli svijet prepun McDonald’sovih jumbo plakata) ali zaista nema nikakve veze s dobrim kuhanjem.
Detaljno se informirajte o pojedinom restoranu preko njegove web stranice, Facebook Pagea ili Instagrama. Nadalje, pročitajte sve moguće recenzije, ali zaboravite na Trip Advisor. Kad je riječ o restoranima, Trip Advisor je apsolutno najnepouzdaniji internetski servis koji možete zamisliti. Ovdje prvo moramo podsjetiti na notorni slučaj u kojem je nepostojeći restoran, zapravo baraka, na Trip Advisoru proglašen najboljim restoranom u Londonu. Ili na nešto manje poznati slučaj iz Zagreba, kad je jedan mali delikatesni dućan s četiri šank stolice i pet sendviča na Trip Advisoru proglašen najboljim zagrebačkim restoranom. U Hrvatskoj je, među ostalim, masovno raširen običaj da restorani sami pišu “recenzije” na Trip Advisoru .
More je, dakle, skupo, što je logično jer ugostitelji ondje žive od sezone, a ne od normalnog cjelogodišnjeg posla kao u Zagrebu. Osim toga, ugostitelji se na moru susreću s bezbroj logističkih problema, od same nabave hrane i pića na otocima i drugim dalekim destinacijama, do već notornog manjka radne snage, što neizbježno povisuje troškove i mora se manifestirati u cijeni koju vi plaćate. Stoga, kada odlučite večerati bijelu ribu, rakove ili steakove, zaista se potrudite pogledati koliko to košta prije nego što ste rezervirali stol u određenom restoranu. Ako taj restoran nema jelovnik na webu, jelovnik je u 95 posto slučajeva istaknut ispred ulaza u restoran. Prilično je zabavno proučavati menije kojih je svaka šetnica na moru prepuna.
Ako baš želite vrhunski gastronomski doživljaj, i ako budžet nije problem, zaista se možete prepustiti Michelinovim zvjezdicama. Sva tri hrvatska restorana s Michelinovim zvjezdicama zaslužuju vaše povjerenje i vaš novac. Budite, međutim, oprezniji s Michelinovim preporukama. One za Istru su uglavnom okej, no u drugim mjestima mogu biti vrlo sumnjive. Od ostalih priznanja koja vlasnici ponosno lijepe na vrata, valja još istaknuti Falstaff, krajnje ozbiljan austrijski gastronomski i vinski magazin.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.