Ovogodišnji zagrebački Advent zasad je gotovo ekscentrično uspješan. Usprkos lošem vremenu u prvih nekoliko dana Adventa, kućice su radile iznimno dobro, s velikim redovima i uvjerljivo najboljim financijskim rezultatima dosad. Čemu pridonose neobično visoke cijene hrane i pića, uz kvalitetu koja nije viša nego ranijih godina. Naprotiv.
Budući da vremenska prognoza kaže kako u idućih sedam dana u Zagrebu ne bi trebale padati jače kiše, na Adventu će se stvarati još veće gužve i okretati još veći novac.
Što nužno ne znači da su adventski gastro sadržaji dobri, nego da publika želi bilo kakve sadržaje u ugođaju Božića, i da je Zagreb prepun turista; u zagrebačkim je hotelima od početka prosinca uglavnom nemoguće dobiti sobu. Evo što sve ne valja na ovogodišnjem zagrebačkom Adventu.
Ugostitelji nisu razumjeli da je inflacija prošla. U studenom inflacija je iznosila 4,9 posto ali su cijene restorana i hotela porasle za 12 posto, što pokazuje kako mnogi ugostitelji žive u balonu nerealno visoke potrošnje, koji će prije ili kasnije puknuti. A taj se balon posebno napuhao na Adventu.
Apsurdno je prodavati kobasice za sedam ili osam eura, kad food cost jedne porcije iznosi oko euro i pol. Apsurdno je prodavati dim sum za devet eura na ulici, kad sličan dim sum u luksuznom restoranu s punim servisom košta osam i pol eura. Apsurdno je da je jedno jelo, na Zrinjevcu, koje smo bilo proglasili najboljom vrijednošću za novac na cijelom Adventu, prvo koštalo tri eura da bi se poslije par dana cijena faktički udvostručila.
Advent ove godine nije samo preskup nego zaista potpuno nekontroliran u formiranju cijena, što se prije ili kasnije vraća.
Ne računajući Esplanadin Fooling Around, zagrebački je Advent gastronomski uniformiran i dosadan kao da smo u 2017. a ne u 2023. Tek još nekoliko kućica na Fuliranju, Zrinjevcu i Europskom trgu zavređuju pažnju i pokazuju ponešto ambicije i mašte. Sve je ostalo drugorazredno i neoriginalno, s prilično lošim do groznim sastojcima i to nikakav PR ne može ispraviti.
Sudionici Adventa u zadnjoj godini prije korone kao da su se natjecali u pronalaženju novih street food formata i promoviranju bar ponešto dobrih sastojaka. Za vrijeme pandemijskog Adventa, Tač je, primjerice, rutinski otvarao žive stonske kamenice i na kućici miješao tartar od plavoperajne tune. Ovogodišnji Advent, naprotiv, prolazi u znaku industrijske instantne hrane.
U redu, ovo je možda najmanje sporno jer ponuda pića na Adventu nikad nije bila osobito dobra, ne računajući Vivatovu kućicu na klizalištu koja je još 2016. prodavla Taittinger na half bottles po decentnoj cijeni. Ostalo se i prije i danas svodilo na kuhano vino, tople koktele i loše pivo.
Čudi nas, međutim, da s obzirom na rast potrošnje adventski ugostitelji ipak nisu podigli razinu ponude jakih pića. Uz tek nekoliko iznimki poput Recepcije na Europskom trgu koja toči odlične maltove i šampanjce za pošten novac, Hiddena na Esplanadinoj terasi koji toči izvrstan “zeleni” biodinamički Lanson i koktela i pjenušaca na Esplanadinoj kućici, izbor pića na Adventu rutinski je dosadan.
Ovogodišnji je zagrebački Advent iznimno uspješan zbog spleta okolnosti, od kojih su najvažnije povećanje kupovne moći i masovni povratak turista u Zagreb. No, ovogodišnji zagrebački Advent uistinu nije dobar.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.