Interlink Gastro smješten je na zagrebačkoj Zavrtnici, blizu zgrade u kojoj se donedavno nalazila agencija Bruketa&Žinić&Gray. Tomislav Horvat i njegova tvrtka povezuju Hrvatsku sa svijetom jednako kao i jedna od naših najpoznatijih marketinških agencija. Interlink Gastro ekskluzivni je zastupnik njemačkog Rationala, proizvođača vjerojatno najboljih konvektomata na svijetu, s većim tržišnim udjelom u segmentu tih sad već posve nezamjenjivih kuharskih strojeva od iduća četiri proizvođača konkvektomata zajedno.
Horvat se u mladosti nije bavio gastronomijom ni opremanjem kuhinja ili bilo kojim aspektom restoranskog biznisa. Njegova profesionalna biografija zapravo pokazuje kako se sposoban, pametan i marljiv čovjek može uspješno pozicionirati u poslu o kojem u samom početku nije znao previše.
Kako ste postali zastupnik Rationala?
U devedesetim sam godinama studirao elektrotehniku. Većina mojih prijatelja s fakulteta planirali su karijere u struci. Htjeli su se, znači, zaposliti u nekoj velikoj firmi ili možda ostati na fakultetu. U devedesetima sam već radio kao DJ u više zagrebačkih klubova. Počeo sam u Sheratonu, u podrumskom American Baru. S vremenom, na moje je nastupe na drugim, većim lokacijama, dolazilo tisuću do dvije tisuće ljudi. Bio sam prilično uspješan. Organizirao sam i jako posjećene novogodišnje dočeke na raznim zagrebačkim mjestima, poput Mimare, bivše Opere na 17. Katu Westina, itd. Glazba mi je bila i ostala velika ljubav. Istodobno, bio sam i teniski trener. Branko Horvat, poznati tenisač, hrvatski Davis Cup reprezentativac, moj je stariji brat. Kao teniski trener prilično sam dobro zarađivao. Ni kao DJ-u nije mi išlo loše. Premda sam 1995. godine diplomirao elektrotehniku, bilo mi je jasno da ne želim provesti život kao zaposlenik neke dosadne ili manje dosadne tvrtke, pa sam tražio opcije za uzbudljiv posao, koji bi mi omogućavao dinamičan dnevni ritam i bolja primanja. Stoga sam 1995. godine osnovao privatnu tvrtku. U ono se vrijeme baš i nisam razumio u restorane ni u gastronomiju.
Međutim, jedan moj prijatelj bio je zastupnik Rationala za Sloveniju. Čovjek me odveo u tvornicu u Landsbergu u Bavarskoj. Kad sam vidio što sve oni rade, ostao sam prilično impresoniran, vidio sam dobru poslovnu priliku, pa sam poželio postati i njihov zastupnik za Hrvatsku. Budući da sam imao zaista veoma dobre preporuke, omogućili su mi da počnem raditi. I tako je Rational došao u Hrvatsku.
Što ste sve morali učiniti, koje ste uvjete morali ispuniti da biste dobili zastupništvo?
Zapravo, nisam morao ništa. Prvih nekoliko godina radili smo na riječ. Rational od mene nije tražio nikakve financijske garancije, nikakve uplate unaprijed. Nisam čak imao ugovor. Mislim da sam prvi ugovor s Rationalom potpisao negdje 2003. godine, dakle pet ili šest godina pošto smo počeli surađivati. Sve prije toga zaista se radilo na riječ, koju sam ja uvijek poštovao, što znači da nikad nisam kasnio s uplatom i da sam zapravo prodavao više konvektomata nego što su oni očekivali.
Kako je to bilo prodavati konvektomate u zemlji koja je tek izašla iz rata, u kojoj još nije bilo razvijene restoranske i hotelske industrije?
Zanimljivo i komplicirano. Prvi smo konvektomat prodali, vjerovali ili ne, jednom hotelu u Našicama. Pa idući jednom manjem hotelu u južnoj Dalmaciji. Dakle, prva tržišta nisu nam bili ni Istra ni Zagreb ni Dubrovnk, nego destinacije koje se ne smatraju toliko atraktivnima, ali su ljudi na njima vidjeli da im Rationali mogu koristiti. Kasnije su se, pak, razvili specifični sustavi prodaje koji se obraćaju različitim kupcima. Dakle, Rationalovi konvektomati nisu samo strojevi za hotele i komercijalne restorane, nego i za trgovine, bolnice, studentske kantine. Jedan od naših najvećih kupaca je Spar. Sve što vidite na Sparovim toplim linijama u supermarketima priprema se na Rationalima. Ako se trgovini isplati nabavljati najbolje konvektormate na svijetu, onda se sigurno to isto isplati i restoranima, velikim hotelskim grupama, i manjim hotelima.
Kad smo prije nekoliko godina prvi put pisali o Rationalu, svi chefovi s kojima smo razgovarali, uključujući i Rudija Štefana, rekli su upravo ovo što ste sad spomenuli; da se radi o najboljem konvektomatu na svijetu. Zašto chefovi misle da je Rational najbolji konvektomat na svijetu?
Prvo, Rational je još 1973. godine de facto izmislio i prvi promovirao tehnologiju koju i danas koristi industrija konvektomata. Drugo, Rational je zaista iznimno kvalitetan u izradi, a više je puta bio izabran kao najbolja tvornica srednje veličine u Njemačkoj. Treće, Rational stalno inovira i maksimalno koristi digitalnu tehnologiju. Četvrto, Rationalovi konvektomati uistinu pomažu chefovima da istodobno svladaju vrlo mnogo operacija: Rudi Štefan, moj dragi prijatelj, u Pelegriniju ima jako malu kuhinju i njemu su konvektomati posve neophodni. Peto, konvektomati pomažu chefovima da se koncentriraju na kreativni dio posla, jer de facto sami obavljaju neke bazične radnje koje se tiču obrade hrane…
To nam je otprilike rekao i Noelov chef Bruno Vokal; Noel je nedavno od Interlink Gastra nabavio Rationalov konvektomat i druge kuhinjske uređaje. Vokal kaže da sada ima više vremena i za kreativni dio kuhanja, i za prezentaciju izvan kuhinje, u blagovaonici. U Noelu sada jela predstavljaju chefovi, a ne konobari.
Točno, Vokal je apsolutno u pravu. Ali, uz sve što sam nabrojao, moram dodati da je nešto i u servisu. Mi jamčimo puni funkcionalni popravak svakog uređaja u vrlo kratkom roku, 24 do 48 sati. Dakle, kupac Rationala u Hrvatskoj može biti siguran da će imati najbržu i najkompetentniju servisnu podršku, što se u praksi redovito realizira i što učvršćuje povjerenje naših klijenata u Rational i u Interlink Gastro kao zastupnika Rationala, ujedno i jedinog ovlaštenog/certificiranog Rational Service Partnera. Efikasan servis u ovom je poslu strahovito važan.
Vratimo se još malo unatrag. Rekli ste da ste prvih godina poslovali na riječ, bez ugovora. Kako sada izgleda poslovni odnos s tvrtkom veličine i ugleda Rationala?
Dakle, mi smo ekskluzivni zastupnici Rationala za hrvatsko tržište. Ekskluzivitet trenutno u europskom biznisu baš i nije u modi. Mi spadamo među rijetke ekskluzivne zastupnike nekog velikog proizvođača u Hrvatskoj. Naš se ugovor s Rationalom automatski obnavlja svake godine, pod uvjetom da se držimo svih bitnih stavki ugovora. Stvar je u tome da Rational od nas iz godine u godinu traži povećanje prodaje. To, naravno, nije vrijedilo za pandemijske godine ali prošle godine je prodaja doslovno eksplodirala. Lani smo prodali velik broj konvektomata. Usprkos golemom rastu, Rational od nas očekuje da ove godine prodamo još više uređaja. Što ćemo, naravno, i učiniti.
Kako uvjeriti chefa ili hotel da kupe Rationalov konvketomat, koji je među najskupljima na tržištu?
Tu postoji nekoliko jakih argumenata u našu korist. Jedan do njih je očigledna ušteda. S našim konvektomatima u kuhinji imate manje utičnica nego u konvecionalno postavljenoj kuhinji i samim tim štedite energiju. Ako projektirate novu kuhinju i u nju uz konvektomate postavite jedinstveni termički blok Palux Maitre, kao što smo mi napravili za Noel, uštede su još veće, standardizacija posla je zajamčena a kuhinjski prostor optimalno iskorišten. Uz to, naši strojevi omogućuju uštedu i na radnoj snazi.
Ali, cijena se uvijek javlja kao važan faktor, pogotovo kod privatnih restorana?
Točno je da Rational ima imidž premium opreme. Ali, mi pojedinim klijentima omogućujemo nabavu rabljenih strojeva po bitno nižoj cijeni. Nadalje, imamo i Classic liniju Rationalovih konvektomata koji su po kapacitetu i performansama jednaki najboljoj liniji i Combi Pro, ali s manje automatizirane elektronike. Ti su modeli 20-25 posto jeftiniji i prikladni za jednostavnije ugostiteljske objekte. Bitan je faktor i trajnost opreme, jer Rationalovi strojevi traju i više od 20 godina. Jedan poznati chef lani me uvjeravao da mu za restoran na plaži ne treba konvektomat. Ja misim baš suprotno. Danas se na plaži više ne mogu prodavati samo sendviči i salate. Manji konvektomat omogućuje da se i na plaži pripremaju normalna jela, uz maksimalnu standardizaciju tehničke izvedbe. S obzirom na uštede i na očekivanu bolju prodaju, konvektomat na plaži vrlo će se brzo isplatiti – neovisno od toga što neće raditi cijelu godinu. Načelno govoreći, naši se konvektomati isplaćuju za 12 -24 mjeseca, što je uistinu, po svim relevantnim kriterijima, vrlo brzo. Osim toga, ne morate imati hrpu novca da biste kuhinju opremili Rationalovim strojevima. Noel je, recimo, svoju novu kuhinju kupio na leasing.
U redu, ali, s druge strane katkad se čuju argumenti da su konvektomati, osobito u privatnim manjim restoranima zapravo nepotrebni, jer chefovi sami znaju napraviti sve što radi i najsuvremeniji konvektomat.
Naravno da neki znaju. No, ovdje se moram sjetiti razgovora s mojim prijateljem Zdravkom Tomšićem, koji godinama konzultira niz hrvatskih restorana i hotela i koji im redovito preporučuje da nabave Rationalove konvektomate i Rationalove višenamjenske uređaje iVario. Zdravko mi je jednom rekao, u raspravi o stvarnim performansama konvektomata, baš ovo što ste vi maločas spomenuli. Kazao je da njemu osobno konvektomat ne treba, zato jer on sam zna bez pogreške napraviti sve što radi i najbolji Rationalov konvektomat i tako milijun puta zaredom. Pa sam ga pitao zašto onda svojim klijentima preporučuje da kupe konvektomat. Evo što je odgovorio: “Ja znam, ali mnogi drugi kuhari ne znaju. A konvektomati omogućuju da kuhinja isporučuje jako mnogo jela odjednom… i to bez tehničkih pogrešaka.” O tome se, zapravo, radi. Konvektomati, uz sve uštede na energiji i na radnoj snazi svode pogreške u kuhinji na minimum. I zato su postali neophodan element suvremene kuhinjske opreme, bilo da je riječ o privatnim restoranima, velikim hotelima, Sparu ili Ikei.
U kakvim restoranima vi jedete?
Ne biram restorane po stilovima. Dakle, ne mogu reći da sam isključivi obožavatelj fine dininga. Važno mi je da je hrana dobra i raznolika, da je vinska karta zanimljiva i da je ambijent ugodan i civiliziran.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.