Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) pokrenula je upravi postupak (istragu) protiv tvrtke Coca-Cola HBC Hrvatska. Prema objašnjenju AZTN-a koje prenosi Hina, sporan je ugovor koji je kompanija sklopila s jednim ugostiteljem, u kojemu se on obvezuje da će “sve svoje potrebe za voćnim sokovima, ledenim čajevima, energetskim pićima i mineralnim vodama zadovoljavati isključivo narudžbom robnih marki iz Coca-Colinog asortimana, kao i da će u stalnoj ponudi imati cjelokupan asortiman pića Coca-Cole Hrvatska, ali i svih njenih novih proizvoda u navedenoj kategoriji gaziranih pića.”
Ugovori koji ugostitelje obvezuju na kupnju samo kod jednog dobavljača u zamjenu za veće il imanje povlastice, ovisno o brendovima za koje se ugovori vežu, nisu rijetkost u hrvatskim kafićima i barovima. Sklapaju ih velike pivarske korporacije, veliki distributeri kave, riječ je o vječnoj temi u ugostiteljskim krugovima.
Prema hrvatskim zakonima o tržišnom natjecanju, uvjetovanje opskrbe lokala jednim proizvodom kupnjom ostalih proizvoda distributera, koja implicitno ili eksplicitno uključuje zabranu konkurentskih proizvoda, spada u zlouporabu dominantnog tržišnog položaja.
Postupak protiv Coca Cole pokrenut je na temelju ugovora s jednim ugostiteljem i po hrvatskim zakonima o tržišnom natjecanju mogao bi značiti zlouporabu dominantne tržište pozicije. No, Coca Cola slične ugovore ima s nizom ugostitelja, tvrde u Agenciji, u kojima je isporuka Coca Coke kao glavnog proizvoda uvjetovana kupnjom ostalih bezalkoholnih pića. Zato će istražiti i je li Coca Cola sklapala ono što se po našem zakonu zove zabranjeni sporazumi.
“Budući da je Coca-Cola Hrvatska poduzetnik koji mnogim ugostiteljskim objektima u Hrvatskoj, kada je riječ o gaziranim pićima, predstavlja neizbježnog poslovnog partnera, zahtjev da se uz kupnju gaziranih pića kupcima nameće obveza isključive kupnje Coca-Colinih voćnih sokova, ledenih čajeva, energetskih pića i mineralnih voda, predstavlja dostatne indicije za pokretanje postupka utvrđivanja zabranjenog sporazuma”, ističu iz Agencije.
AZTN je na sporni ugovor naišla u tijekom istraživanja stanja u distribuciji bezalkoholnih pića u hotelima, restoranima i kafićima. Agencija naglašava da pokretanje postupka ne prejudicira je li tvrtka prekršila zakon ili nije, to se tek mora utvrditi. S obzirom da ekskluzivni ugovori s dobavljačima ograničavaju slobodu poslovanja ugostitelja i slobodu izbora gostima u kafićima, restoranima, hotelima i barovima, nadamo se da će Agencija za tržišno natjecanje detaljno istražiti ugovore svih distributera poznatih po takvim praksama.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.