Dva su faktora vratila medovinu u igru. Broj jedan – hipsteri. Broj dva – Igra prijestolja. Medovina, piće od fermentirane otopine meda i vode koje se radi praktički oduvijek (najstarije medovine datirane su u 9000 prije nove ere) dio je i naše tradicije, poznata još i kao gvirc ili gverc (od njemačkog gewürtz). Naši davni preci, lovci i sakupljači, otkrili su je slučajno, kad su vidjeli da med u pčelinjacima ponekad fermentira zbog divljih kvasaca.
Otkad je izmišljena, medovina se praktički radi na isti način. Pili su je svi od Aristotela do Shakespearea i Vikinga. Povjesničari vjeruju da je upravo čovjekovo otkriće prirodne fermentacije meda zaslužno za kasniju pojavu piva i vina. U Srednjem vijeku proizvodnja medovine doživjela je veliki tehnološki skok, vino od meda bilo je fino piće i bitno skuplje od vina i piva. Zato je polako i počela padati u zaborav.
Desetljećima, ako ne i stoljećima, medovina nije postojala kao komercijalna kategorija. U lektiri je tekla u potocima, ali u stvarnosti se uglavnom pila domaća medovina kod ljudi doma, na sajmovima i proštenjima, tu i tamo su je znali izvući ispod pulta na tržnici. Najbolju ikad probali smo jako davno, kad smo početkom 80-tih na putu iz Kotora za Titograd zalutali u jedan zaseok u Crnoj Gori i pred nekom kamenom kućom naišli na starca koji nas je počastio fenomenalnom, hladnom, reskom medovinom i vratio na glavni put.
Malošto je ukazivalo da bi se ovo zaboravljeno piće moglo vratiti u širu javnost, kamoli da bi moglo postati globalni trend za mlađu publiku. Milijuni ljudi za medovinu su prvi put čuli prvi put čuli u Igri prijestolja, finale je gledalo 16 milijuna ljudi. Tyrion Lannister volio si je natočiti čašu iako se, kao i ostali, uglavnom opijao crnim vinom. Prodaja medovine rasla je od prve do zadnje emitirane epizode Igre prijestolja. Prema izvještaju Američkog udruženja proizvođača medovine iz 2015. godine, prodaja je od 2012. do 2014. skočila 84 posto (okej, s nulte početne točke). Proizvodnja je u zadnjih godinu dana skočila 130 posto. Prema novim podacima koji su ovih dana izišli i povod su za ovu rekapitulaciju, prosječni godišnji rast potražnje ne pada ispod 10 posto.
Medovini se otvorilo posve novo tržište. Osim što je vrlo ukusna i osvježavajuća, medovina ima relativno malo alkohola (uglavnom oko 13 posto iako ih ima i skroz laganih s 3,5 posto alkohola i jakih s 20 posto) i idealna je za garažiste.
Medovina ima sve što treba da bi postala hipsterski trend. Starinski, starački imidž i jednostavna je, na neki način plemenita (fermentacija) i oko nje se može beskrajno filozofirati. Koju vrstu meda uzeti, izvorsku, filtriranu vodu ili kišnicu, prokuhavati vodu ili ne, dodavati u otopinu grožđe prije fermentacije (i koje) ili ne, kakve kvasce koristiti, na kojim temperaturama i kako i koliko fermentirati, pretakati, degasirati… Na forumu Volim pivo je jedan zanimljiv thread o kućnoj proizvodnji medovine.
No, najzanimljiviji dio ove priče je činjenica da medovina uopće nije tako važno piće u Igri prijestolja. Efekt Igre prijestolja na koji se pozivaju oni koji prate ovaj trend, neizravno je utjecao na prodaju. Serija je dramatično povećala popularnost srednjevjekovnih festivala i tematskih partyja i medovina se počela pojavljivati kao dio srednjovjekovnog folklora. To se spojilo s općom manijom za craft pićima i potražnja je eskalirala.
Većina proizvođača tvrdi da je upravo aspekt zanatske proizvodnje, malih neovisnih proizvođača, malih količinam, sporosti fermentacije i različitost okusa, izgradio popularnost medovine, toliku da se prelila i na drugi proizvod, medicu ili medovaču, piće koje se dobiva miješanjem rakije, vode i meda s aromatima.
Većina masovno proizvedenih medovina ništa ne valja, jer je med jako skup sastojak i dugo fermentira pa je jasno da se industrijske medovine rade sa sirupima i šećerom. Craft proizvođači nose ovu novu industriju.
No, i taj veliki skok popularnosti medovine treba staviti u perspektivu. U Americi, najjačem svjetskom tržištu craft pića, godišnje se proizvede oko 500.000 litara medovine. Kap u usporedbi s više od 40 milijardi litara američkih craft piva ili 9,5 milijuna boca craft gina godišnje koliko se proizvede samo u Engleskoj.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.