
Vinski turizam sve je snažniji biznis u globalnoj vinskoj industriji, pokazala je nova studija koju je zajedno provelo nekoliko utjecajnijh organizacija: Sveučilište Hochschule Geisenheim, UN Tourism, OIV (Međunarodna organizacija za lozu i vino), Globalnoa mreža velikih vinskih metropola i WineTourism.com.
Prema njihovim podacima, vinski turizam i dalje je profitabilan i raste. Čak 65 posto vinarija bilježi rast prihoda, a više od polovice planira i dodatna ulaganja. Izvještaj Global Wine Tourism Report 2025, temelji se na odgovorima 1.310 vinarija iz 47 zemalja. Pokazuje da trenutno 88 posto vinarija u svijetu njih nudi neku vrstu vinskog turizma, najčešće degustacije (79%), razgledavanja podruma (68%) i ture po vinogradima (61%).
Prosječno svaka vinarija godišnje ugosti oko 1.500 posjetitelja, pri čemu domaći turisti čine 65 posto gostiju. Većina vinarija ima stabilan broj gostiju, 43 posto europskih vinarija bilježi rast broja gostiju kao i 28 posto vinarija izvan europe.
Najbrojniji gosti u vinarijama su oni u dobi od 45 do 65 godina (82%), ali zanimljivo je da je čak 59 posto gostiju mlado, u dobi od 25 do 44 godine. Veoma mladi gosti, mlađi od 25 godina, rijetkost su, čine dva posto. Već se zna da je najveći izazov vinarijama podmladiti publiku i mnoge ozbiljne kuće dosta ulažu u to.
Da će vinski turizam i dalje rasti sugeriraju investicijski planovi vinarija. Više od polovice vinarija (51%) planira dodatno ulaganje u vinski turizam, a 73 posto očekuje rast takvih aktivnosti u budućnosti. Studija pokazuje i da 78 posto vinarija surađuje s drugim organizacijama u razvoju vinskog turizma i iskustva koje nude.
Najvažnijomu ovoj fazi vinskog turizma vinari smatraju inovativnost. Vinarije su uglavnom suglasne da “biti inovativan daje konkurentsku prednost” (prosječna ocjena 3,9 na ljestvici od 5). Ali njihova ulaganja u nova iskustva to ne pokazuju, samo 3,5 posto vinarija ulaže u inovativne projekte. Pod inovacijama se najčešće navodi autentični lokalni narativ (65%), veća upotreba društvenih mreža (59%) i spajanje hrane i vina (58%).
Vinski turizam čini u prosjeku četvrtinu ukupnih prihoda vinarija, a taj se udio povećava do 32 posto u vinarijama izvan Europe. Ključni izazovi su ekonomski pritisci (51%), pad potrošnje (51%) i promjena potrošačkih afiniteta (40%).
Održivost sve više dobiva na važnosti: 67 posto ispitanika smatra da je važna ili vrlo važna za njihov vinski turizam, a 61 posto ih očekuje da će u idućih pet godina postati još značajnija.
Sveukupno, 68 posto vinarija vjeruje da će vinski turizam rasti u njihovoj regiji, a više od 60 posto smatra ga vrijednim alatom u vremenima krize. Kako zaključuje izvještaj, vinski turizam “igra ključnu ulogu u diverzifikaciji ruralnih gospodarstava, stvaranju radnih mjesta i podršci lokalnim zajednicama,” a prema najnovijim saznanjima, njegov zamah ne pokazuje znakove usporavanja. Prema ambicioznim novim vinarijama koje se grade u Hrvatskoj i jačanju njihova ugostiteljskog segmenta, imamo se pravo nadati da će hrvatska vinska industrija uhvatiti ritam globalnog razvoja vinskog turizma.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.