
Koliko god pisali o Finim stvarima, nećemo uspjeti pokriti cijeli njihov portfolio, a ni sve ideje i projekte koje ostvaruju. Portfolio Finih stvari izrazito je širok, nedvojbeno najdinamičniji na hrvatskoj sceni jakih alkoholnih pića. Zlatko Ivkić, osnivač i srce i duša Finih stvari, jedan je od najinovativnijih njenih protagonista. Gotovo da nema kategorije jakih pića na našem tržištu koje gospodin Ivkić nije pokrenuo ili barem značajno formirao percepciju o njoj. Spomenimo samo prve mezcale, vizionarski uvezene još prije desetak godina, tada posve nepoznate hrvatskom tržištu, a danas doista ne samo standard nego i trend.
Ivkić je, to ćemo uporno ponavljati, vjerojatno najsamozatajnija ikona barske i koktelske scene u Hrvata, a bome i šire. Njegovo doba za barovima hotela donijelo je tada drastičnu promjenu uvođenjem ne samo vrhunskih brendova nego i praksu vrhunskog profesionalizma i pristupa.
Svoj profesionalni entuzijazam prenio je i u trgovinu, koja je kulminirala osnivanjem Finih stvari u zagrebačkoj Cankarevoj ulici. Cijeli projekt Fine stvari od ostatka industrije dodatno izdvaja njihov apsolutni zanatski, artisanski ili crafterski odnos prema sceni i industriji. Fine stvari nikad nisu bile, a kako nam Ivkić stalno ponavlja neće niti biti, klasična distributerska kompanija. Fine stvari su vrlo osobni zanos pretočen u posao.
Taj zanos, koliko god bio fantastičan poslovno je golemi zalogaj. Računica je vrlo jednostavna: ne možeš održati svoje snove ako ih ne možeš financirati. Upravo u tome gospodin Ivkić i dugogodišnji član tima Finih stvari Hrvoje Šerkinić već deset godina zajedničkim snagama vješto brode kao uigrani dvojac.
Fine stvari nedavno su napravlike značajan iskorak u brendiranju. Pokrenuli su seriju vlastitih unaprijed zamiješanih (pre-batched) i buteljiranih koktela pod brendom Fine Remix. Na tržištu na kojem je već mnogo prebatched koktela, Fine Remix je prilično neuobičajen proizvod. Začet je na samom početku zamaha ready-to-drink pića, s dosta preciznom idejom. Fine Remix nisu porcijaške limenke, već kokteli u buteljama punog 0,7l volumena.
Gospodine Ivkić, zašto ste odabrali Negroni kao prvo izdanje u seriji Fine Remix?
Negroni nije bez razloga jedan od najpoznatijih, a i jedan od najtraženijih klasika. Prije svega jednostavan je za pamćenje recepture, pripremanje, po i serviranje; trećina gina, trećina bittera i trećina crvenog vermuta. Tri sastojka se mogu najjednostavnije zamiješati preko leda i to direktno u čaši. Negroni uz to može i lako dorađivati dodatnim stirringom, gotovi koktel može se odležavati u bačvicama, a posebno je zanimljivo dodatno infuziranje biljem koje može Negronijev profil može usmjere u praktički beskonačan broj ekspresija.
Što je ključno u pripremi dobrog Negronija?
Uvijek naglašavam veliku važnost leda. Preporuka je servirati Negroni preko jedne veće ili nekoliko manjih kompaktnih i kristalno bistrih kocki leda. Danas to više nije problem ni u kućnom baru, jer se kvalitetne kocke leda jednostavno mogu nabaviti, ali i napraviti. Moramo naglasiti i važnost korištenja nešpricanih naranči jer se razni pesticidi s kore naranče lako prenose u piće.
Negroni je s Finim stvarima povezan i preko vermuta. Vašu trgovinu mnogi povezuju s vrhunskim vermutima.
Slažem se. Svojedobno smo prvi na hrvatsko tržište uvezli premium brand vermuta, Carpano Anticu Formulu. Tada se to činilo da previše riskiramo ali bio je to prijelomni trenutak, jer se jasno pokazalo da u recepturi Negronija gdje čini trećinu, ali i u nizu drugih koktela, kvalitetan vermut čini značajnu razliku.
Mnogi barmeni tvrde da je vermut najvažniji sastojak Negronija. Slažete li se s tim?
U Negroniju bi na prvom mjestu trebao biti gin. Negroni u kojem ne gin ne osjetite ili ga ne možete prepoznati, nema smisla. To nije Negroni nego neki drugi koktel. S druge strane tu je bitter, koji balansira slatkoću i nadopunjuje, oplemenjuje cijeli koktel. Vermut, u ovom slučaju crveni i slatki, komponenta je koja čini bitnu razliku, on je game changer. Vermut je višenamjenski igrač, ima alkohola ali i dosta vode, ima slatkoću, gorčinu, i možda najvažnije, ima vinske kiseline. Dakle vermut sam za sebe ima već sve elemente koktela. Karakter i kvaliteta vermuta presudni su u konačnom izričaju koktela. Gin u Negroniju moramo prepoznati, ali Negroni pamtimo po vermutu. I kod izbora vermuta ne bi smjelo biti kompromisa.
Zašto ste kao uvoznik odabrali vermute Mulassano?
Vrlo brzo nakon osnutka počeli smo surađivati s talijanskom zanatskom destilerijom Bordiga iz okolice Torina, prije svega zato što proizvode jedinstvene vermute Mulassano. Danas u portfelju imamo i njihove druge proizvode, poput sjajnih zanatskih amara Dilei, Chiot i St. Hubertus, Occitan Gina i Mulassano Bittera. Tradicija proizvodnje vermuta u Bordigi dulja je od 100 godina i vrlo se uporno, gotovo tvrdoglavo održava. Ustrajni su u korištenju tradicionalnih i nešto karakternijih baznih vina. Većina komercijalnih vermuta bazirana je na neutralnijim sortama poput trebbiana, dok Bordiga za Mulassano koristi Moscato d’Asti i Nebbiolo, dvije intenzivne, kompleksne i naglašeno voćne vinske sorte. Većina bilja i začina koje koriste ručno se bere s obližnjih padina Alpa što dodatno naglašava intenzitet i kompleksnost aroma i okusa, prije svega vrlo fine i odmjerene gorčine.
Fine stvari The Negroniest proizvode u suradnji s Bordigom. Odabrali ste ih zbog Mulassana?
Ovo će sad zvučati jako subjektivno, naš The Negroniest stvarno smatram izuzetno balansiranim Negronijem, upravo zbog Mulassana koji mu daje vinoznost i pitkost. Ljudi rijetko kada popiju samo jednu čašu.
Jedan od čestih komentara na The Negroniest je da je manje crven, čak i svjetliji od ubičajenog Negronija. Možete li to objasniti?
Stvar je vrlo jednostavna. Bordiga za svoje Mulassano proizvode, posebno bitter, koristi bilje s obronaka Alpa i ne koristi boje, tako da njihovi vermuti i bitteri imaju prirodnu boju koju im daje bilje. Ljudima je to neobično jer se većina komercijalnih vermuta i bittera danas dodatno boji. Campari se, recimo, smatra standardnim bitterom u Negroniju, a Campari je intenzivno crven pa je i Negroni često jako crven. Ali Campari nije jedini bitter koji se može koristiti za Negroni, a zbog nejasne povijesti tog koktela nema čvrstog standarda. Svaka od triju komponentni Negronija, pa i bitter, može biti game changer i modificirati koktel. Bila bi prava šteta ne koristiti te mogućnosti.
Dakle, u Zagrebu ste utemeljili brend koktela koji se proizvode u Italiji prema vašoj recepturi. Je li teško ovdje brendirati i pozicionirati takav proizvod?
To je poseban izazov. Sastavljanje koktela najlakši je dio posla. Onaj teži dio je tržišno pozicioniranje. The Negroniest je sastavljen od sastojaka koji definitivno nisu najjeftiniji. Sva tri sastojka, Occitan Gin, Mulassano Bitter i Mulassano Vermouth Rosso, vrhunski su premium proizvodi. Poziciniranje proizvoda poput The Negroniesta ne što trpi improvizacije. Nismo ni po koju cijenu htjeli petljati i eksperimentirati sami, pa smo brendiranje povjerili Filburg studiju koji nas prati od početka rebrendiranja Finih stvari i njihove nove faze.
Filburg studio za branding, dizajn i komunikacije jedan je od najznačajnijih sudionika suvremene hrvatske dizajnerske i komunikacijske scene, brendirali su primjerice Garden Grupu i razvijali identitet Sveučilišta u Splitu i vizualni identitet i komunikacije dubrovačkog aerodroma. Ovako opisuju suradnju s Finim stvarima.
“Filburg s Finim stvarima radi od pandemijske godine kad je prodajne i marketinške procese trebalo ponovno promisliti, digitalizirati i optimizirati. Fine stvari su imale dobru podlogu za redizajn vizualnog identiteta i novu komunikaciju jer su imale uspostavljen poslovni model i bazu kupaca, a Zlatko i Hrvoje su uvijek otvoreni za nove ideje i iteracije, zato je s njima odlično raditi. Užitak je učiti od njih o proizvodima kojima se bave.
Fine stvari pozicionirali smo kao selektore najfinijih destilata za Hrvatsku u premium segmentu, brend koji se temelji na reputaciji Zlatka i Hrvoja kao izuzetnih poznavatelja i stručnjaka. Fine stvari su točka u kojoj se publika emotivno povezuje s proizvodom u jedan zajednički narativ, u slučaju Finih stvari to je priča o strasti i znanju, posvećenostu potrazi za najboljim od najboljeg, otkrivanju i donošenju vrijednih novih okusa među ljude.
Novi brand Finih stvari Fine remix obraća se publici koja traži kvalitetan koktel ali nema nužno znanje ni prave alate da ga samostalno pripremi. Fine remix logičan je iskorak matičnog branda koji odabire, sastavlja i prezentira destilate od najfinijih sastojaka, ovaj put u vlastitoj režiji. Sam naziv novog branda komunicira nov pogled na kultne klasike, istovremeno evocirajući glazbenu podlogu iskustava koje oni omogućuju. The Negroniest je prvi u liniji, slijedit će ga novi unaprijed pripremljeni kokteli poput Martinija, Manhattana i Boulevardiera…
Dizajn etikete i pakiranja nastavak je komunikacije branda koji mora dodatno poštovati zakonitosti pozicije unutar prodajnog mjesta, na polici, na webshopu, u kućnom baru – istovremeno se treba isticati i privlačiti, biti funkcionalan ali i prenositi glavnu ideju koja stoji iza svega. Komunikacija The Negroniesta zaziva emocije glamura Jadrana i Mediterana, opuštenih spontanih druženja u uskom krugu prijatelja, uz malu dozu nostalgije.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.