
Kraj ljeta i početak jeseni mnogogdje protječe u znaku piva. U Münchenu upravo traje, sve do 5. listopada, Oktoberfest, najveći europski pivski festival, čiji se blagi odjeci mogu osjetiti i u Hrvatskoj, dok su Karlovački dani piva, najveći hrvatski pivski festival, završili prije dvadesetak dana.
U povodu velikih pivskih manifestacija možda nije loše podsjetiti da se brojni industrijski lageri već dugo ne proizvode samo od ječma, nego i od drugih žitarica. Primjerice, američki Budweiser sadrži mnogo riže. U Hrvatskoj, pak, dva veoma snažna brenda sadrže kukuruznu krupicu; dakle palentu ili žgance.
Želimo li sasvim blago karikirati, možemo reći da potrošači Ožujskog, Pana i sličnih piva zapravo piju tekuće žgance. To nije ništa novo niti se radi o bilo kakvoj prevari. Korištenje kukuruzne krupice u pivu zakonski je dopušteno.
Na nutritivnoj deklaraciji Ožujskog piva piše da sadrži kukuruznu krupicu, premda nije navedeno koliko kukuruzne krupice (stručnjaci smatraju da je 30 posto optimalno, a u praksi udio kukuruzne krupice u raznim pivima iznosi između 20 i 50 posto).
Zašto se u industrijsko pivo, za koje se često misli da se proizvodi od ječma i hmelja, dodaje relativno mnogo kukuruzne krupice? Dva su razloga. Prvo, kukuruz je jeftiniji od ječma, a brojnim industrijskim pivovarama najvažniji je zadatak smanjiti troškove proizvodnje. Drugo, kukuruz pivu daje lakši i slađi okus od ječma.
Skoro cijela scena industrijskih piva, nasuprot sceni craftova, već vrlo dugo teži slatkom i laganom. I tako su se mnoga industrijska piva pretvorila u tekuće žgance.
Što je ionako nevažno, jer se ni Ožujsko, ni Pan ni Karlovačko ne prodaju zbog bitnih razlika u okusu i teksturi (sva ta piva imaju oko pet posto alkohola i oko 11 posto ekstrakta), nego zbog agresivnog marketinga, koji osim reklama zahtijeva puno terenskog rada. Terenski rad znači da velike pivovare kafićima i restoranima nude pivo po iznimno povoljnim cijenama, uz puno dodatnih pogodnosti, poput besplatnih suncobrana i razne druge ugostiteljske opreme, ali često uz uvjet da lokal ne smije držati ni jedno drugo pivo osim piva iz asortimana određene pivovare s kojom se dogovorio.
Stoga se suvremena industrija komercijalnih lagera svodi na opsežnu, agresivnu, ali i prilično sofisticiranu marketinšku operaciju, u kojoj više nikome nije posebno bitno što potrošači zapravo piju.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.