
U subotu smo u jednoj od Veronikinih trgovina kupovali mandarine. Nećemo napisati u kojoj, jer ne želimo stvarati neugodnosti mladoj prodavačici iz naslova. Uzeli smo dvije mrežice lijepih, mirisnih žutozelenih mandarina. Mandarine su ove godine prilično jeftine; skoro tri kilograma platili smo pet i pol eura. Mandarine su jeftine zbog dobrog uroda. U 2025. trebalo bi se ubrati oko 60 tisuća tona.
Na vrhu jedne mrežice u Veronikinom dućanu s anonimnom adresom nalazila se jedna očigledno trula mandarina. Imala je veliku smeđu mrlju. Bila je više tamnosmeđa nego žuta. Dok je vagala mrežice, mlada prodavačica morala je uočiti trulo voće. Bilo joj je doslovno pod nosom. Pa nas je zanimalo hoće li smeđu mandarinu izvaditi iz crvene mrežice i baciti u smeće. Što nije učinila. Naprosto nam je dala mrežicu sa smeđom mandarinom na vrhu, kao da je normalno kupcima prodavati trulo voće.
Ovdje se, naravno, ne radi o novcu. Veronikina prodavačica nije nas ničim oštetila, jer jedna mandarina može koštati tek deset ili petnaest centi. Kao što ne bi oštetila sebe niti svoj dućan za tih deset ili petnaest centi da je trulu mandarinu uklonila iz prodaje.
Ovdje je riječ o odnosu prema poslu, prema hrani i prema kupcima. Profesionalni odnos prema poslu ne dopušta da kupcima prodajete trulo voće. Ako bar malo volite hranu, ne želite kupcima prodavati pokvarenu hranu, pogotovo kad vas ništa ne košta da jednu trulu mandarinu bacite u smeće.
Naposljetku, prodavači bi trebali respektirati kupce (i obrnuto), pa im zaista ne bi smjeli uvaljivati nešto što očigledno nije jestivo. Očigledno je, međutim, da mladu prodavačicu nije briga ni za posao, ni za hranu koju prodaje, ni za kupce, i da jedva čeka završetak radnog vremena. I tako iz dana u dan. I njoj nije lako; teško je svakodnevno raditi posao koji ne voliš i koji zapravo može biti jako dosadan. Ali ni mi ne volimo ići u trgovine s posve indolentnim osobljem, pa ćemo neko vrijeme zaobilaziti Veronikine dućane, čiji bi menadžeri trebali pronaći metode i alate da potaknu prodavače na malo angažiraniji odnos prema poslu.
U Hrvatskoj je, usput govoreći, od prošlog mjeseca posao prodavača, po prvi put otkako se vode statistike, postao najzastupljeniji među svim profesijama. U djelatnosti trgovine na malo i veliko, kako se to službeno kaže, sada radi oko 229 tisuća ljudi, što je više nego u industriji.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.