
Tulio Fernetich, vlasnik i osnivač glasovitog gastrohotela San Rocco u Brtonigli, u nedavnom je javnom istupu kazao kako domaći turisti postaju najvažniji gosti na jadranskoj obali, pa i u njegovom hotelu i restoranima. Gospodin Fernetich svojim je primjerom potvrdio službene statističke podatke. U prvih pet mjeseci 2025. godine broj dolazaka hrvatskih gostiju porastao je za 6,1%, a broj noćenja za 3,4 posto. Trend rasta dolazaka i noćenja hrvatskih turista nastavio se i u ljetnim mjesecima.
Na prvi pogled takva situacija ohrabruje. Prvo, očito je da su domaći gosti barem donekle izvukli sezonu. Drugo, mnogi restorateri na moru kažu da su domaći gosti vrlo dobri gosti, koji dosta troše. Treće, rast broja domaćih gostiju pokazuje da u Hrvatskoj raste realna kupovna moć, što je svakako dobro.
Međutim, promatramo li hrvatski turizam u široj perspektivi, prilično je loše što broj stranih gostiju kontinuirano pada, a broj domaćih turista stalno raste. Evo zašto.
Prije svega, trend smanjivanja broja stranih gostiju i povećavanja broja domaćih gostiju pokazuje da hrvatski turizam nije međunarodno konkurentan i da nema čime privući strane goste. Nadalje, turizam mora biti izvozni proizvod, kroz koji se ne prodaje samo smještaj, nego i vino, hrana, gastronomija, kultura i putem kojeg se komunicira sa stranim vrijednostima u svim tim segmentima.
Nema ničeg goreg od zatvorenog turizma, jer zatvaranje turizma nužno vodi u entropiju turističke industrije i u slabljenje industrija vezanih uz turističku industriju. Naposljetku, dobar strani gost i dalje je najbolji gost jer je kupovna moć u bogatijim stranim zemljama i dalje neusporedivo veća od kupovne moći u Hrvatskoj.
Ovog je ljeta, primjerice, jedan strani gost u Villi Nai, najluksuznijem hrvatskom hotelu, ispraznio dio vinskog podruma jer je svakodnevno, ali doslovno svakodnevno naručivao Dom Perignon i Chateau d’Yquem, a povremeno Solaiu. Hrvatskoj trebaju deseci i deseci tisuća takvih potrošača, ali oni nemaju gdje spavati, jer Hrvatska nema deset Villa Nai ni dvadeset velikih hotela klase rovinjskog Grand Parka.
Dizanje profila ponude jedan je od dva strateška zadatka hrvatskog turizma (drugi je razvoj ponude koja nudi bolju vrijednost za novac u usporedbi s konkurencijom) u borbi za povratak stranih turista. Iduće se godine u Poreču otvara hotel Pical s 540 soba s pet zvjezdica. U Kuparima kraj Dubrovnika navodno se doista počinje graditi prvi hrvatski Four Seasons. Kad se takve vijesti multipliciraju, hrvatski će turizam ponovno postati međunarodno relevantan.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.