
Cijene matche, posebno vrhunske matche, dramatično rastu, a nabava se usporava. Ponuda matche ove je godine pala i ne zna se kad će oporaviti. Matcha se proizvodi od tenche, očišćenih, mekih dijelova listića zelenog čaja koji se uzgaja na najzahtjevniji način – u sjeni. Berba 2025. u Uji u prefekturi Kyoto, srcu proizvodnje matche, bila je veoma loša. U prvoj, proljetnoj berbi, iz koje dolazi najboljii čaj za matchu, u ručno je ubrano 40 posto manje najviše kvalitete čaja za matchu i 18 posto manje čaja iz prve berbe koji se bere strojno. Podatke jesu objavili Kyoto Tea Industry Association i JA Zen-Noh Kyoto.
Cijene su se više nego udvostručile Zbog ograničene ponude i rekordne globalne potražnje, tencha iz Ujija poskupjela je 116 posto pa kilogram sada košta 250 eura, a sva tencha iz prve berbe poskupjela je 169 posto pa kilogram košta 85 eura. Ovaj rast cijena najveći je otkad se prate statistike proizvodnje.
Proizvodnja matche u Japanu u kratkom je vremenu potpuno promijenila karakter. Od cijenjenog i traženog domaćeg čaja, postala je izvozni proizvod. U Japanu potrošnja matche pada, ali u svijetu raste dvoznamenkastim stopama. Japan je u zadnjih deset godina utrostručio proizvodnju matche, a čak 50 posto se proizvodi za izvoz. Koliko god je ta promjena poboljšala zaradu japanskih proizvođača, toliko su sada ranjiviji na oscilacije.
Sadašnju krizu izazvalo je nekoliko faktora. Prvo, rast globalne potražnje za matchom je jenjava, naprotiv, matcha se prodaje sve više. Matchu piju svi, od ljubitelja rijektih ceremonijalnih matcha do lifestyle potrošača kojima se sviđaju boja i nutricionistički aspekt matche. Eksplozija kafića i uličnih lokala koji u cijelom svijetu nude matchu u stalno novim formama, doprinijela je rastu potražnje, a tome treba dodati i slastičarstvo, prehrambenu i kozmetičku industriju koje koriste veće količine matche nego kad, jer je trendovski sastojak.
Drugi važan faktore, ove godine najvažniji, su klimatske promjene i poljoprivreda. Japan je u proljeće 2025. imao neuobičajeno toplo i suho vrijeme. U nekim regijama biljke čajevca pretrpjele su ozbiljan stres i prinosi su pali. Posebno je loše bilo u Kyotu, gdje se proizvodi najcjenjenija matcha, a tencha se uzgaja tradicionalnim metodama i bere ručno.
Potraga za zelenim čajevima, posebno za vrhunskim zasjenjenim zelenim čajevima poput visoke klase matche i gyokura, taj je segment japanske proizvodnje pretvorila u unosan biznis, pa su se mnogi proizvođači čaja u Japanu promijenili sorte i metode uzgoja da uhvate trend. Mlinovi za matchu, kojih u Japanu danas više nema dovoljno zbog rasta proizvodnje, pod golemim su pritiskom. Ljudi nerijetko rade sedam dana u tjednu, jer se mljevenje matche ne može ubrzavati iz tehnoloških razloga.
Zbog smanjenja raznolikosti i ograničenih kapaciteta, došlo je do velikih oscilacija u proizvodnji. Svemu treba dodati i rast troška proizvodnje s kojim se muče poljoprivrednici u cijelom svijetu. Cijene goriva, ambalaže, gnojiva i rada brišu profit. U kombinaciji sa slabim yenom, proizvodnja matche skuplja je nego ikad, posebno za organski i ručno brani čaj koji ima najveću profitnu maržu.
Iako ukupna proizvodnja čaja za matchu u Japanu raste, proizvodnja vrhunske matche pada, a najveća kriza je u Ujiju, regiji koja diktira poziciju matche na svjetskom tržištu. Produlji li se kriza matche, strahuju Japanci, prodaja bi mogla izgubiti zamah, publika će matchu zamijeniti drugim miljenikom i Japan će imati novi problem.
Cijene tenche i matche neće se uskoro stabilizirati. Japanci se mogu nadabi dobroj jesenskoj berbi iz koje dolazi većina jeftinije komercijalne i industrijske matche (lani su u toj berbi imali 10 posto manji urod), a najviše bi pomogla zaista dobra proljetna berba iduće godine. Uzgajivači pozivaju državu da više investira u povećanje prinosa, obnovu polja i modernizaciju proizvodnje kako bi se očuvala kvaliteta tenche.
Japanci ne očekuju da će se globalno tržište matche trajno smanjiti jer je njihova pozicija snažna. Desetljećima je industrija matche rasla zahvaljujući pametnim strateškim potezima i promišljenim investicijama. Ako ste obožavatelj matche i spremno plaćate cijene vrhunske matche, pripremite se da ćete trošiti više, budite i oprezniji kad kupujete. Razni dobavljači i prepakiravači matche prodaju svašta, a s rastom cijena i nestašicom treba očekivati više varanja. Jedini savjet koji možemo dati jest da ako zaista volite matchu, kupujte kod provjerenih trgovaca, provjeravajte porijeklo i certifikate i platite više za pravu stvar.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.