
Europski statistički ured objavio je podatke o rastu maloprodaje u zemljama Europske unije za mjesec lipanj. Najveći porast prometa u maloprodaji u cijeloj Europskoj Uniji zabilježila je Hrvatska. U Hrvatskoj je maloprodaja porasla za 3,6 posto u usporedbi s prethodnim mjesecom. Riječ je o najsnažnijem rastu maloprodaje u Hrvatskoj još od listopada 2020. godine, kad je promet u trgovinama porastao za 6,8 posto. Bilo je to drugo popuštanje lockdowna.
Švedska je druga zemlja s najvećim rastom maloprodaje; u Švedskoj je promet u dućanima porastao za tri posto. Na samom je dnu ove liste Francuska, gdje je promet u trgovinama porastao za manje od 0,9 posto.
Za rekordni rast maloprodaje u Hrvatskoj najzaslužniji su prodaja hrane i prodaja benzina. Ovdje je važno podsjetiti da je lipanj bio najuspješniji turistički mjesec u našoj zemlji u 2025. godini. U pojedinim hrvatskim turističkim regijama, kao što je Kvarner, broj dolazaka i noćenja u lipnju porastao je za čak 15 posto u usporedbi sa svibnjem. Dakle, najuspješniji turistički mjesec u 2025. godini koincidirao je s dramatičnim rastom prometa u supermarketima, najvećim u Europi.
Ova koincidencija prilično jasno objašnjava što se događa s hrvatskom turističkom potrošnjom. Gosti jedu hranu iz supermarketa i iz pekarnica, umjesto da se hrane u restoranima. Zato dalmatinski restorani izvještavaju o trideset posto padu prometa u usporedbi s lanjskom, ionako slabom godinom, a građani u turističkim destinacijama suočavaju se s drastičnim rastom cijena u trgovinama.
Hrvatsko ugostiteljstvo, s jedne strane, postalo je preskupo za većinu hrvatskih gostiju. Jadranski restorani pali su na testu vrijednosti za novac. S druge strane, na Jadranu dolazi jako mnogo ljudi koji nisu zainteresirani za gastronomiju, i koji u svojim budžetima nemaju mjesta za redovito posjećivanje restorana.
No, to je dublji strukturalni problem. Zemlja u kojoj gotovo da i nema hotela s pet zvjezdica (cijeli Split ima samo dva, kao i Hvar, Brač ima samo jedan, kao i Korčula, Vis gotovo da uopće nema hotela) ne može privući goste koji redovito jedu u restoranima. Pa se zato previše hrvatskih turista hrani u supermarketima i pekarnicama.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.