Već je prošlogodišnje, prvo izdanje ZGrappa festivala rakija i likera pokazalo nevjerojatan potencijal. Atmosfera i profil kako posjetitelja tako i izlagača ozbiljno nas je podsjetio na same početke Vinart Grand Tastinga, kojeg i danas smatramo jednim od najznačajnijih vinskih evenata u regiji, a i daleko šire. Identičan doživljaj smo imali na prvoj ZGrappi okruženi iskrenim ljubiteljima jakih pića.
Vinart Grand Tasting se profilirao kao festival doista posvećen vinima i vinarima u prvom planu, a ne samo jedan od evenata na koje se dolazi za ‘male pare’ popiti i pojesti (čega se grozimo jer se nakon prvih par sati takva okupljanja počinju pretvarati u vašar na kojemu vina i vinari postaju nevažni). ZGrappa se prve godine pokazala upravo takva, fokusirana i posvećena temi zbog koje je nastala. Jakim pićima i destilerima.
Ovogodišnja ZGRAPPA 2024 ne samo sa je potvrdila i učvrstila taj status nego podigla svoj identitet za nekoliko stupnjeva više! Već smo komentirali kako procjenjujemo da je promjena prostora iz Boćarskog doma u Peti kupe pravi potez. I bili smo u pravu! Odnosno, organizatori su bili posve u pravu i Peti kupe se pokazao kao možda i presudna odluka. Dimenzije Boćarskog doma jednostavno su ‘progutale’ puni potencijal ZGrappe, koji je u novom prostoru iskoristio daleko više mogućnosti.
ZGrappa 2024 u Petom kupeu bila je, ali doslovno krcata. Kako nam kaže g. Marin Levaj i njih kao organizatore iznenadilo je da od samog otvaranja navale publike nisu prestajale. Puna dva dana. No, da se razumijemo ne govorimo o besmislenoj gužvi nego o smislenoj publici koja traži i zna što traži.
I sami smo svjedočili situacijama kada posjetitelji traže minimalnu količinu za kušanje, razgovaraju s destilerima i trgovcima o proizvodima. Svjedočili smo i situacijama kada sami izlagači gotovo ‘uvjeravaju’ posjetitelje da slobodno smiju uzeti malo veću dozu u čašu.
Na takvo smo okruženje navikli na velikim svjetskim festivalima vina i jakih pića. Izuzetno smo ponosni kako sada to, već drugu godinu za redom, vidimo i na domaćem festivalu. Hrvatska publika razvila se u ozbiljnu, relevantnu i svjetski ravnopravno educiranu.
Drugi, a u ovom trenutku možda i još važniji moment je komunikacija izlagača međusobno. Bit ovakvih festivala dobrim dijelom leži upravo u toj komunikaciji, kako obično kažemo ‘struke’. Jedini način rasta scene je postojanje komunikacije između proizvođača i trgovaca međusobno, a tek onda prema konzumentima. Bez pristupanja potrošačima i njihove edukacije čitava scena je neodrživa, ali bez komunikacije unutar struke je neostvariva. A ove godine ZGrappa je okupila zanimljivu ekipu od dakako Hrvatske, preko BiH, Francuske, Italije, Poljske, Japana do prave ‘reprezentacije’ Srbije (o kojoj ćemo još pisati).
Dakako, uz sada već naglašeno izvrsne edukacije i prezentacije koje prate ZGrappu. Od potencijala rakija iz autohtonih sorti, preko vrhunskih likera i japanskih destilata, uloge terroira u francuskim armagnacima i calvadosima do edukacija o načelima izgradnje karaktera jakih pića kroz odluke destilera. I opet se vraćamo na mudar odabir manjeg prostora Petog kupea. 40 izlagača, nekoliko stotina uzoraka jakih pića i više od 1.500 posjetitelja tek u manjem prostoru zapravo je ‘prodisalo’ punim plućima.
Zasluge doista pripadaju čitavom organizacijskom timu ZGrappe koji je odradio ne samo lavovski nego i visokoprofesionalni posao. No, moramo i opet i opet naglasiti g. Marina Levaja, entuzijastičnog ‘oca’ ZGrappe koji se nije predao niti kada stvari i nisu izgledale najsvjetlije poput nedolaska jednog dijela domaćih distributera (potez koji baš ne razumijemo u potpunosti). Osobe poput g. Levaja zaslužuju veliku i javnu pohvalu, ali i podršku u projektima.
O samim izlagačima i pićima ovoga puta nećemo puno. Doista ih je bilo toliko odličnih da jednostavno ne mogu stati u jedan izvještaj. Naglasit ćemo samo kako je interes hrvatske publike za profiliranim karakternim voćnim rakijama sve ozbiljniji, a proizvođači to sasvim očito sve jasnije prepoznaju. Sasvim jasno to pokazuje i nagrada publike za šljivovicu ‘Uteha naša’ destilerije Pod mirnim krovovima iz Prokuplja. Posve u skladu s time je i reakcija publike na doista sjajne francuske ‘Janneau’ armagnac i ‘Boulard’ calvados, ali i iznenađujuće balansirani koktel s rakijom i kokosom beogradske destilerije ‘Branko’.
Moramo konstatirati i sve veći broj likera i spirita od kave koji, sad više nema sumnje, postaju izrazito popularni i na domaćem tržištu. Osobno nas je oduševio projekt fenomenalnih proizvoda ‘Wellbean World’ koji bi na tržište trebali izaći tijekom sljedeće godine.
ZGrappa 2024 opravdala je očekivanja, budimo iskreni i nadmašila sva očekivanja. Istina, uvijek ima prostora za napredak, ispravljanje sitnih grešaka i nespretnosti, ali i vremena za sve jer smo uvjereni u riječi g. Levaja: „Ovo je tek početak jedne velike priče.“
Veselimo se i očekujemo ZGrappu 2025, a prema riječima organizatora možda opet u nekom novom prostoru (naime ove godine je upita izlagača bilo daleko više od kapaciteta prostora). No, gdje god bili ova atmosfera i odnos prostora je osnova oko koje ne bi smjelo biti kompromisa. Da, ovim se izdanjem ZGrappa dokazala kao event jakih pića s apsolutno najvećim potencijalom u Hrvatskoj, a vrlo vjerojatno i u regiji.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.