Vlasnik bivšeg Twittera sada X-a Elon Musk tužio je Mars i Unilever dva giganta tržišta grickalica i robe široke potrošnje. Musk tvrdi da obje kompanije “bojkotiraju” X i nezakonito mu uskraćuju oglase. Mars i Unilever spadaju među najveće i najraširenije svjetske kompanije, vlasnike niza moćnih brendova, od Snickers čokoladica preko Magnum sladoleda do Domestosa.
Osim Marsa i Unilevera, Musk tuži i CVS Health, vlasnika velikog lanca drogerija i ljekarni, i energetsku kompaniju Orsted ali i Svjetsku federaciju oglašivača. Tvrdi da su mu svi zajedno uskratili “milijarde dolara”prihoda. Nakon dvije godine neuspješnog pregovaranja, pravni stručnjaci na koje se poziva BBC, tvrde da će Musk teško dokazati da među spomenutim kompanijama postoji dogovor ili zavjera protiv X-a.
Tužba se odnosi na razdoblje u 2022. godini kad je Musk preuzeo Twitter. Gotovo istog trenutka prihodi od oglašavanja su drastično pali. Neke kompanije reagirale su na Muskove najave da će na platformu vratiti Donalda Trumpa, kojemu je Twitter zabranio pristup nakon pokušaja državnog udara nakon izbora 2020. godine, neke kompanije nisu vjerovale da će Musk zaista ukloniti problematičan sadržaj poput rasističkih, seksističkih objava, poziva na nasilje, teoretičare zavjere, bijele suprematiste i slično. Te su kompanije bile u pravu, Musk nije puno učinio po tom pitanju, štoviše, i sam koristi X za dezinformacije. Nedavno je i sam objavio video oglas predsjedničke kampanje Kamale Harris s tonom izmijenjenim AI alatima kako bi izgledalo da kandidatkinja govori nešto što nije rekla.
U godinu dana nakon što ga je Musk preuzeo i preimenovao, prihodi od oglasa na X-u su se prepolovili. Direktorica X-a Linda Yaccarino upozorila je da “Ljudi pate kad se tržište ideja ograničava. Nijedna grupa ljudi ne smije monopolizirati ono što se može monetizirati.” Optužila je kompanije koje ne žele oglašavati na X-u da ugrožavaju njegovu budućnost. Musk je bio puno izravniji u svojoj objavi na X-u: “Dvije godine smo pokušavali na lijep način i nismo dobili ništa osim lijepih riječi. Sad idemo u rat.”
Svjetska fedraciaj oglašivača i optužene kompanije nisu komentirale tužbu. Po zakonu, upozoravaju stručnjaci, politički motivirani bojkot ne može se kvalificirati kao kršenje zakona o tržišnom natjecanju. Takav bojkog u Americi je zaštićen ustavom, Prvim amandmanom koj ijamči slobodu govora. Da bi dobio tužbu, Elon Musk mora materijalno dokazati da među kompanijama koje tuži postoji sporazum o bojkotu i da je svaki od oglašivača, a riječ je o desecima brendova, pristao na taj sporazum. No čak i da sud presudi bilo što u njegovu korist, Elon Musk bi morao znati da društvene mreže, kao niti jedan drugi medij, ne mogu tužiti oglašivače ako se ne žele oglašavati kod njih a posebno ne mogu tražiti odštete za to. X na sudu traži nespecificirani iznos odštete i sudsku zabranu dogovaranja o uskraćivanju oglasa.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.