Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

GAŠPER ČARMAN (eVINO) ZA VINSKI IZVJEŠTAJ 2024. Slovenska vina mogu i moraju biti prisutna u svjetskim restoranima s dvije i tri Michelinove zvjezdice

Slovensko eVino jedna je od najznačajnijih tvrtki za distribuciju vina na području koje se u poslovnim krugovima već dugo naziva regija Adria. eVino, čija se vina povremeno prodaju i u Hrvatskoj, osnovao je prije točno dvadeset godina slovenski sommelierski šampion Gašper Čarman. Gašper Čarman u ova je dva desetljeća ostvario impresivnu karijeru: dvaput je proglašen najboljim sommelierom Slovenije, položio je četvrti stupanj WSET-a i školuje se za Master of Wine, najviše zvanje u vinarstvu u svijetu.

Fotografija/Mario Kučera

Prelistajte i downloadajte

Više članaka iz Vinskog izvještaja

Čarman je, nadalje, otvorio nekoliko lokala uključujući vinski bar eVino u Ljubljani koji nosi Wine Spectatorovu oznaku Best Award of Excellence. Njegova karta sadrži više od 900 etiketa. Čarman je također pokrenuo vlastitu negocijantsku vinsku tvrtku. Jedno od vina s njegovim prezimenom osvojilo je platinastu medalju na Decanterovim Svjetskim nagradama. Naposljetku, eVino od 2016. u Ljubljani organizira veliku vinsku smotru TOP VINO, najveći međunarodni vinski festival u Sloveniji. Priča o Gašperu Čarmanu priča je o velikom uspjehu utemeljenom na znanju, dobrim namjerama i stalnom učenju.

Kako je nastalo eVino?

Ideja o vinoteci Evino sazrela je u jednoj gostionici, u kojoj sam tati i mami mami od malena pomagao u radu s gostima. Gosti su me često pitali gdje bi mogli kupiti bocu vina koja im se posebno svidjela, pa sam zamolio vinare da sa sljedećom dostavom donesu više boca, koje su gosti kod mogli kupiti za doma. S obzirom na moju viziju razvoja internetske trgovine i slične ponude koje tada kod nas još nisu postojale, nazvao sam tvrtku eVino i postavio prvu internetsku vinoteku u Sloveniji. Skladište i uredi bili su u drvenoj vrtnoj kućici mog oca, u dvorištu našeg obiteljskog restorana u Retečama.

Koliko tržište pokriva Evino?

Evino danas s nekoliko afirmiranih brendova pokriva cijelu Jadransku regiju. Ponosni smo što smo službeni predstavnik kultnog francuskog vina Petrus za cijelu Jadransku regiju, na to sam izuzetno ponosan. Također, regionalni smo distributer za najuspješniji brend premium tonika Fever Tree, kao i za neke premium džinove i mnoge vrhunske brendove vina. S brendom Gasper Wines prisutni smo na čak 25 stranih tržišta, od Slovenije i Hrvatske do našeg najvećeg izvoznog tržišta Velike Britanije, te nedavno izuzetno uspješne Južne Koreje. Pokrivamo sve prodajne kanale, pri čemu segment ugostiteljstva čini otprilike trećinu našeg poslovanja, dok segment privatnih kupaca čini tek oko jedan posto.

Koliko etiketa imate u portfelju? 

eVino u svom portfelju objedinjuje više od tisuću etiketa, otprilike 150 proizvođača, pri čemu zastupamo predstavnike svih najpoznatijih vinskih regija. Kad dopunjavamo portfelj uvijek tražimo najpoznatija imena svjetske vinske industrije, kao i izniman omjer cijene i kvalitete. Kategorija do 9,99 eura na polici jednako nam je važna kao i kategorija fine wines.

Koji su vaši najvažniji strani brendovi? 

Iz Francuske, na primjer, predstavljamo šampanjske kuće Salon Delamotte, Pol Roger, Charles Heidsieck i Serge Mathieu. Burgundiju zastupaju Vincent Girarden, Thomas Morey, Bonneau du Martray, Meo-Camuzet. U Bordeauxu vrlo tijesno i iskreno surađujemo sa Chateau Pontet-Canetom, Chateau Smit Haut Lafitteom, Domaine de Chevalier. Ekskluzivno surađujemo sa Chateau Haut-Brionom, Petrusom, Tertre Roteboeuf, Jean-Pierre Moueixom, Ch. Lassegue. U Toskani smo ekskluzivni zastupnici vinarija Biserno, Sassicaia, Ornellaia, Tua Rita te Gaja, koja ima podrum i u Pijemontu. Iz Pijemonta surađujemo s podrumima Vietti, Aldo Conterno, Massolino, La Spinetta i Michele Chiarlo. Iz Španjolske u našem su portelju Vega Sicilia, AAlto, Bodegas Mauro, San Roman, Torremilanos i cava Raventos. Surađujemo i s portugalskim iznimnim vinarija Quinta do Vallado i Van Zeller. Ne smijemo zanemariti ni američke superzvijezde poput Verite, The Hilt i naravno Screaming Eagle… Kupcima želimo ponuditi najbolje što svjetska scena nudi. Većinu spomenutih podruma sam, s rijetkim izuzecima, osobno posjetio i uspostavio međusobno povjerenje, prijateljstvo i dugoročnu suradnju. 

Po kojem kriteriju birate vina?

Vina biramo isključivo prema kvaliteti. Svaki mjesec s užim timom radimo interni tasting uzoraka koje dobivamo iz različitih krajeva svijeta, a odluke donosimo tek na temelju zajedničkih ocjena i viđenja potencijala razvoja brenda na tržištu.

Koliki je udjel prirodnih vina u vašem prometu?

Udjel prirodnih vina u portfoliju eVina je oko 20-25 posto. Zastupamo i nekoliko vinara koji već tradicionalno prakticiraju biodinamički način uzgoja, ali nisu opterećeni certifikatom na retro etiketi i ne certificiraju svoju proizvodnju.

Jesu li organski i biodinamički certifikati važni za prodaju prirodnih vina? Da li udio prirodnih vina u prometu Evina raste ili stagnira?

Primjećujemo da je trend potražnje i prodaje biodinamički uzgojenih i certificiranih vina u porastu. Certifikat je važan. Ljudi mu vjeruju. I mi vjerujemo u ekološki uzgoj koji je sigurno budućnost, ali samo uz pretpostavku da su vina čista. Vina koja imaju grešku, čak i ako imaju certifikat, nisu dio prodajne strategije eVina.

Koje je glavno obilježje vašeg poslovnog modela? Zašto je Evino toliko uspješno?

eVino je uspješno jer se fokusira na sadržaj u čaši i jer stavljamo naglasak na znanje. Moja stručna edukacija, uključujući somelijersku, WSET i Master of Wine, učvrstila je moje uvjerenje da je ono što se nalazi u čaši najvažnije. Naravno, cijenimo brendove i priče, ali za nas je najvažniji sadržaj i želimo to preporučiti našim kupcima. U segmentu HoReCa prodaje to nas razlikuje od konkurencije, jer je savjetovanje s kupcima, odnosno sommelierima, vlasnicima lokala, konobarima o tome kako zadovoljiti njihove goste ključno za naš uspjeh. Ako imamo zadovoljnog gosta, imamo sretni lanac. Razlog zašto nam kupci već 18 godina vjeruju je naša iskrenost. Ne zavaravamo ih i važnije nam je zadovoljstvo gosta nego zarada. Cijenimo stručnost, odnos i fair play. Na taj način smo uspjeli izgraditi dugoročna partnerstva, što nam donosi uspjeh.

Koliko su u današnje vrijeme vinski festivali važni za vinski biznis? Ako su važni, zašto je to tako?

Osobno smatram da su dobro organizirane i visoko kvalitetne vinske manifestacije ključne za širenje vinske kulture i izgradnju brendova. Čak i za internacionalno priznate vinare važno je da, unatoč prepoznatljivosti, i dalje redovito i kontinuirano grade svoje brendove širom svijeta. Manifestacije omogućavaju posjetiteljima da na jednom mjestu kušaju različita vina, upoznaju vinare, njihove priče, filozofiju proizvodnje vina i da otkriju svijet vina. 

Vi organizirate festival TOP VINO. Koliko je on značajan za vaš cjelokupni posao? 

TOP VINO je izuzetno značajan za eVino, jer doprinosi podizanju razine vinske kulture i poznavanja vina u Sloveniji i šire. To je prozor u svijet poznavanja vina, budući da je na posljednjem festivalu u listopadu 2023. bilo moguće kušati vina i destilate više od 100 proizvođača iz Slovenije i cijeloga svijeta.

Kako kao vrhunski sommelier gledate na kvalitetu slovenskih vina, a kako na kvalitetu hrvatskih vina?

Kvaliteta vina, podjednako slovenskih i hrvatskih, u posljednja se dva desetljeća iznimno podigla. Slovenska vina, posebno iz Goriških Brda i Vipavske doline, imaju veliku sreću što su im susjedne talijanske regije Collio i Friuli tako blizu, jer su im tako dostupniji primjeri dobre prakse i slovenski ih vinari vrlo inteligentno uključuju u priču o slovenskim vinima. S juga Slovenije, kako da kažem, ta se ideja naravno proširila i na ostale slovenske vinogradarske regije poput Štajerske, a u zadnje vrijeme i na Dolenjsku s pjenušavim vinima. Na taj način Slovenija je postigla razinu kvalitete i povezanosti s kojima može konkurirati globalno.

Za hrvatska vina također sam uvjeren da im je kvaliteta iznimno porasla. Hrvatska naravno ima sreću da je zbog turizma posjećuje puno ljudi svake godine, koji su oduševljeni hrvatskim vinima, kako ne bi bili, i mogu kušati najbolja lokalna vina čak i u vrhunskim hrvatskim restoranima, kojih ima mnogo i koje osobno visoko cijenim. Kao i Slovenija, Hrvatska je spremna sudjelovati u globalnoj vinskoj igri s ciljem da bude pristuna diljem svijeta. Ono što možda nedostaje slovenskim vinogradarima (u Hrvatskoj je ovdje Istra napravila iznimnu priču) je institucija Wine Marketing Boarda, koja bi sve to stavila u okvire i proširila prepoznatljivost brendova kako hrvatskih tako i slovenskih vina.

Vjerujem da je to od suštinskog značaja za svakog pojedinog vinara koji želi doseći najbolje svjetske vinske karte. Ključno je što Hrvatska i Slovenija imaju klimu, tlo i znanje za proizvodnju vrhunskih vina, ali iskreno se nadam da će napraviti i ovaj marketinški iskorak, i to u vrlo kratkom roku. Ne želim biti kritičan, ali bez visokih ciljeva, kakav je prisutnost na najboljim vinskim kartama svijeta, nema smisla ni pokušavati djelovati na globalnom vinskom tržištu. Ovdje apeliram, naravno, na Sloveniju jer je najbolje poznajem, ali čini mi se da cijela jadranska regija pametnim pristupom može pokazati što zna.

Mogu li slovenska vina u nešto većem broju dolaziti na vinske karte europskih restorana s dvije i tri Michelinove zvjezdice?

Slovenska vina, posebno ona najpoznatijih slovenskih brendova poput Marjana Simčiča, Movie ili primjerice Edija Simčiča i Posestva Burja koje je izuzetno uspješno u Skandinaviji, ali i mnogi drugi, već danas su na vinskim kartama nekih Michelinovih restorana. Naposljetku, moj brend Gašper, unatoč tome što je negocijant organizacija u svijetu već godinama priznata kao način rada, sada je prisutan na mnogim Michelinovim vinskim kartama u Velikoj Britaniji. Dakle, odgovor je da, naravno da mogu biti prisutna i moraju biti.

Mogu li hrvatska vina biti prisutnija na slovenskon tržištu i pod kojim uvjetima?

Da. Hrvatska vina svakako imaju potencijala na slovenskom tržištu, što već dokazuju neki etablirani hrvatski vinari koji su također dio našeg portfolia, poput Kabole, Coronice, Belaja… No, kao i na svim stranim tržištima, nužni su kontakt s kupcima i intenzivna izgradnja i pro- mocija brenda, kako od strane vinara, tako i od strane distributera. Neka hrvatska vina su iznimna i veoma dobro prihvaćena među slovenskim ljubiteljima vina. 

Kakva je općenito kultura potrošnje vina u Sloveniji? Poznaju li potrošači barem približno dobro vina koja kupuju?

Kultura konzumacije vina u Sloveniji već 20 godina nalazi je na vrlo visokoj razini. Činjenica je da se razvija iznimno brzo, jer u Sloveniji postoji veliki broj ljubitelja vina koji žele učiti, bilo da je riječ o WSET-u ili sommelierskom obrazovanju. Ljubitelji vina često čitaju, putuju i posjećuju vinogorja kako bi izgradili znanje, ukus i želje, shvatili što bi željeli piti u životu. Za nas u eVinu to je najbolji scenarij, jer već 18 godina biramo vina s ciljem da kupcima ponudimo izvrstan omjer cijene i kvalitete, vina koja su svjetski poznata, kultna i ikonografska.

Što se najbolje prodaje?

Što se tiče porasta u konzumaciji visokokvalitetnih vina u posljednjim godinama, pandemija covida bila je jedan od najvećih katalizatora ili akceleratora konzumacije kvalitetnih proizvoda. Zatvoreni u svoje domove, ljudi s stvarno željeli piti apsolutno bolja vina nego prije. Kad su jednom dosegli razinu ozbiljnih vina ili viših kategorija vina od onih koje su dotad poznavali, povratak je vrlo težak. Radujemo se što prodajemo vina iz cijeloga svijeta, što u portfelju nema brenda koji stagnira i što je stvarno teško reći koje vrste vina – pjenušci, bijela ili crvena, slovenska ili strana vina, najbolje prolaze. Prije svega, najbolje prolazi ono što je kupcu dobro.

Što vi privatno najviše volite piti?

Kad me pitate što najviše volim piti privatno, ne mogu zaobići vina Gašper, koja već više od 10 godina u suradnji s Kleti Brda nudim na tržištu i koja su zapravo odraz mog razmišljanja o vinu. Na primjer, od laganije, svježe Malvazije koja ima tijelo jer je na finim kvascima do punjenja u svibnju ili lipnju, pa sve do Cabernet Franca koji je svojim ugledom i stalnim iznimnim ocjenama postao jedno od važnijih crvenih vina u Sloveniji.

Dakle, da, naravno, u čašama koje dijelim s prijateljima često se nalazi Gašper vino. Što se tiče svega ostalog, pijem sve što je dobro na svijetu. Nemam posebne preferencije. Često otvaram francuska vina jer su ona nesumnjivo na razini koju svi želimo doseći. Obožavam ekološki certificirana vina koja su čista i precizna, kao što je na primjer Pontet-Canet. Prije svega, obožavam činjenicu da otvaranjem boce vina upoznajem okoliš, saznajem način rada u tom području, upoznajem vinara i njegovo razmišljanje, bez obzira na to iz kojeg dijela svijeta dolazi. Tijekom 20 godina stvorio sam mnogo prijateljskih veza s najboljim svjetskim vinara, i velika mi je čast moći s prijateljima ili obitelji podijeliti iznimnu bocu u mom kućnom vinskom podrumu.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.

})