Visa Inspire

Kult Plave Kamenice

Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Kornati vina
aqua-panna-banner

DEFINITIVNA KLASIFIKACIJA ČOKOLADA NA HRVATSKOM TRŽIŠTU Od standardnih do gastronomskih, od četiri do 140 kuna za tablu

cokolada-supermarket

Toliko je očito da svi volimo čokoladu da to nema smisla posebno naglašavati. Osim u tržišnom kontekstu. Cijene čokolada u hrvatskim trgovinama kreću se u značajno većem rasponu od cijena mesa ili ribe. Nema šanse da za istu količinu, recimo 100 grama, jednu vrstu ribe ili mesa platite trideset do četrdeset puta manje nego drugu.

Tako drastični rasponi cijena tipični su, međutim, za čokoladna tržišta.  Goleme razlike u cijenama čokolade nisu povezane samo s razlikama u kvaliteti, nego s masovnošću proizvodnje i distribucije, a samim tim i s ulaznim cijenama koje ne obuhvaćaju samo kakaovac nego i cijene nadjeva i dodataka. Pravo voće u čokoladama često je skuplje od kakaovca.

Pojednostavljeno, da Milka nije najmasovniji globalni proizvod vjerojatno bi koštala bitno više od sadašnjih masovno prihvatljivih cijena. Naš pregled najvažnijih i najboljih čokolada u hrvatskim dućanima temelji se na tržišnoj i žanrovskoj podjeli čokolada. Ovaj pregled obuhvaća isključivo čokoladne table: nema pralina, energetskih pločica s čokoladom, napolitanki i niza slatkiša s čokoladom.

STANDARDNE ČOKOLADE

1. Milka

milka

Milka je vjerojatno najraširenija bazična čokolada u Europi. Milke su simpatične, užasno slatke, nemaju puno veze s okusom čokolade i proizvode se u jedno milijun varijanti. Prije nekoliko godina na tržište je stigla i crna Milka što se pokazalo dosta kontraindiciranim za ideologiju te bezazlene i ugodne čokolade. Milka od 100 grama na akcijama se može kupiti već za pet kuna, a normalne cijene za tablu od 100 grama kreću se između 8 i 11 kuna. Milka je tehnički besprijekorna.

2. Dorina

dorina

Kraševa Dorina slijedi Milkin poučak. Kraševa najmasovnija čokolada proizvodi se u bezbroj verzija uključujući Dorinu s popularnim keksom Domaćica. Dorina je jednako jeftina kao Milka, jednako slatka kao Milka, skoro jednako popularna kao Milka ali je tehnički lošije napravljena. Milka je glatka i nježna a Dorina zna biti hrapava i često se lomi.

ROBNE MARKE

1. Lidl

fin-carre-1

Lidl je apsolutni europski šampion u vlastitim robnim markama čokolade. Većina Lidlovih čokolada zapravo se proizvodi u Nestleovim tvornicama, pa se prodaje po znatno nižim cijenama od Nestleovih čokolada. Pojedini Lidlovi čokoladni brendovi poput Fine Carrea prodaju se već za četiri kune za 100 grama. Bellarom je jednako jeftin, pa se čokolade tog brenda, uključujući i crne, prodaju za devet kuna za 200 grama.

Problem je, međutim, u tome što ni Fin Carre, ni Bellarom nisu baš dobre. U toj kategoriji uvijek bismo radije odabrali Milku ili Dorinu.  Lidl prodaje i mnogo skuplje čokolade koje nose oznaku porijekla, poput Ekvadora i Perua. No te čokolade nemaju veze s pravim tamnim čokoladama. One su zapravo lošija vrijednost za novac od jeftinih Fin Carrea i Belladora.

2. Eurospin

dolciando-eurospin

U skladu sa svojim talijanskim porijeklom i imidžem, Eurospin prodaje nekoliko relativno jeftinih gianduja kao i dobro dizajnirane tamne čokolade s cijelim lješnjacima. Okus nas nije impresionirao.

SPECIJALNE ČOKOLADE

1. Tony’s Chocolonely

tonys-chocolonely-105

Nizozemski brend Tony’s Chocolonley koji je ove godine došao u Hrvatsku, svjetska je ideološko marketinška senzacija. Čokolade izgledaju neodoljivo, zabavne su, ultramoderne, ali baš i nemaju pamtljiv okus.  Što ne sprječava njihovu masovnu prodaju po cijenama koje nisu osobito niske. Prodaju se u Konzumu.

2. Jimmy Fantastic

jimmy-fantastic-g

Jimmy Fantastic Atlanticov je odgovor na hrvatski i regionalni uspjeh Tony’s Chocolonely. Jimmy Fantastic ima duhovite  jumbo plakate, odlične etikete i šire prihvatljive cijene, između 10 i 30 kuna. Čokolade koje se proizvode u srpskoj tvornici Soko Štark, jednako su neutralne kao i Chocolonely.

3. Ritter tamne čokolade s porijeklom

ritter-sport-cokolada

Ritter je stara njemačka tvornica čokolade koja je razmjerno nedavno počela proizvoditi tamne čokolade s geografskim porijeklom kakaovca, Ritterov Peru koji košta oko 12 kuna, najjeftinija je zaista dobra crna čokolada koja se može kupiti u Hrvatskoj.

4. Zotter

zotter-heinrich

Zotter je genijalna tvrtka iz austrijske Štajerske, smještena blizu Graza. Zotter kupuje kakaovac po fair trade pravilima, blisko surađuje s proizvođačima u Južnoj Americi, Africi i Aziji, i smišlja najluđe moguće okuse za tamne, mliječne i veganske čokolade uključujući punjenja od ribljih glava, dimljenog lososa, krumpirove salate i piva.

Draži su nam ipak njihova klasična krema od ljetnih malina i aromatični kesten pire s rumom. Zotterove se čokolade prodaju u Vivatovim vinotekama u Zagrebu

PREMIUM ČOKOLADE

1. Lindt

lindt-excellence

Švicarski Lindt svakako spada među najbolje premium čokolatijere na svijetu. Hrvatski supermarketi puni su Lindtovih čokolada u raznim verzijama (najčešća je serija Excellence) tehnički savršenih i jeftinih  za tu vrstu kvalitete. Koštaju oko 19 kuna za 100 grama u redovnoj prodaji, dok se cijene na akciji mogu spustiti do 13 kuna. Naši su favoriti 78-postotna crna, 70-postotna crna, čokolada s lješnjacima iz Pijemonta i čokolada sa smokvama.

2. Cachet

cachet-g

Belgijski Cachet nešto je skuplji i nešto bolji od Lindta. Nažalost, Cacheta je sve manje u supermarketima. Cachetove čokolade mogu se pronaći u trgovinama Deliiicije. Najbolje su crne čokolade s oznakom Bio i geografskim porijeklom. Koštaju oko 25 kuna za 100 grama, ali vrijede više jer s Cachetom ulazimo u svijet ekspresivnih, karaktern ih čokolada.

3. Kraš Selection

kras-selection-1

Kraš je pokušao ući na premium tržište s nizom tamnih čokolada poput 60-postotne i one s okusom naranče. No, te su čokolade grube, pucaju i mirišu na umjetne arome. Selection s narančom neugodno asocira na Cedevitu.  Koštaju oko 17 kuna za 100 grama.

ZANATSKE HRVATSKE ČOKOLADE

1. Taman

taman-serija-2-3

Taman je jedini zaista ozbiljan hrvatski zanatski čokoladni brend. Taman bean-to-bar čokolade  napravljene od posebnih vrsta kakaovca prilično su skupe, ali vrijede sav taj novac jer se mogu uspoređivati sa svjetskom konkurencijom. Nažalost gotovo su nedostupne jer je proizvodnja minimalna. Taman je za hrvatsku scenu čokolada gotovo jednako važan kao Kumparička za hrvatsku industriju sira.

GASTRONOMSKE ČOKOLADE

1. Amedei

amedei9

Toskanski Amedei već je desetljećima jedna od najboljih svjetskih manufaktura čokolade. AmedeiJeva Porcelana načelno se smatra najboljom šire dostupnom čokoladom na svijetu. Porcelana se prodaje u Bonkuloviću za oko 140 kuna za 50 grama. I vrijedi sav taj novac. Zamislite da ste kupili beluga kavijar među čokoladama.

2. Valrhona

valrhona.-1-1

Francuska Valrhona zlatni je svjetski standard za restoranske i komercijalne čokolade. Valrhona se u Hrvatskoj prodaje u trgovinama Deliiicije, a naši su favoriti u prilično širokom izboru 64-postotni Manjari s okusom naranče i 70-postotna Guanaja s komadićima kakaa. Valrhone koštaju oko 60 kuna za 80 grama.

3. Michel Cluizel

cluizel-cokolade

Veliki francuski čokolatijer Michel Cluizel umro je lani u 87 godini. Cluizel je doslovno izmislio bean-to-bar pristup u kojem čokolatijer kontrolira sve faze izrade čokolade, od prerade, ponekad i uzgoja kakaovca do konačnog proizvoda. Cluizel je prvi afirmirao single plantation čokolade. Cluizelove savršene, mirisne, bogate, kompleksne čokolade prodaju se u Bonkuloviću za oko 60 kuna za 100 grama.

aqua-panna-sidebar
ulje-2021-naslovnica

aviation-gin

DEFINITIVNA KLASIFIKACIJA ČOKOLADA NA HRVATSKOM TRŽIŠTU Od standardnih do gastronomskih, od četiri do 140 kuna za tablu

by Kult Plave Kamenice time to read: 5 min