Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Španjolska policija istražuje vodećeg proizvođača pata negre zbog sumnji daje falsificirao svoje najskuplje pršute

iberico-pata-negra

Španjolska policija otvorila je istragu protiv najvećeg španjolskog distributera iberica, španjolskog specijaliteta i jednog od najcjenjenijih pršuta na svijetu. Kompaniju Comapa, jednog od vodećih španjolskih proizvođača iberica, poznatu po brendovima Sabores de Antaño, Oro de Granada, La joya del Jabugo i Aurum.

Jamon iberico, poznat i po generičkom nazivu pata negra, zaštićeni je španjolski pršut koji se prema španjolskim zakonima smije proizvoditi isključivo od crnih iberico svinja ili mješanaca koji su najmanje 50 posto iberico. Proizvodnja ovog pršuta strogo je zakonski regulirana. Tek rođeni praščići nekoliko se tjedana tove ječmom i kukuruzom, a kasnije rastu u slobodnom uzgoju u hrastovim šumama i do klanja se hrane samo prirodnom hranom, prvenstveno žirevima, korijenjem i travom. Kombinacija ovakvog uzgoja i sorte svinja daje pršut slavan po specifičnoj, raskošnoj mesnoj slatkoći, kompleksnim okusima, finoj masnoći i posebnoj teksturi. Pršuti se sole i suše na zraku dva tjedna, nakon čega se ispiru i ostavljaju na zrenju četiri do šest tjedana, a zatim još najmanje 12 mjeseci, a neke skuplje vrste i do 36 i 48 mjeseci. Jeftinije verzije iberica rade se od svinja koje se hrane stočnom hranom od žitarica.

Jedan jamon iberico di bellota od oko 7 kilograma u maloprodaji košta u prosjeku 300 eura. Comapa otkupljuje svinjetinu od lokalnih proizvođača, suši je i distribuira pršute u raznim kategorijama kvalitete te drži lidersku tržišnu poziciju u gotovo svim kategorijama. Lideri su u toPolicija je otvorila istragu kad je uočeno da Comapa svoj iberico, označen kao vrhunski, prodaje za skoro upola manje, za 190 eura. Istraga jeu početnoj fazi, trenutno se uzimaju uzorci Comapinih iberica u Carrefourovim supermarketima i u još nekoliko velikih trgovačkih lanaca. Najavljen je pregled tridesetak velikih trgovina u cijeloj Španjolskoj.

Španjolski portal Economia Digital kontaktirao je Comapu i piše da je kompanija priznala da je napravila neke propuste u pakiranju pršuta, jer na njima nije istaknula sve pečate kojima se moraju označavati razne kategorije iberico pršuta. Prema zakonu, svaki pršut mora imati flanges, pečate u boji koji označavaju kategoriju svinje prema porijeklu (je li 100 posto iberico ili mješanac) i način hranjenja. Crna boja označava najbolje, bellota pršute od čistokrvnih iberico svinja iz slobodnog uzgoja hranjenih isključivo žirom, odležane 36 mjeseci. Crvena boja označava pršute od svinja mješanaca iz slobodnog uzgoja hranjenih žirom odležan 36 mjeseci, uz crveni pečat mora biti naznaćeno koliki je postotak iberico gena u svinjama. Druga kategorija je označena zelenom bojom,  jamón ibérico cebo de campo, pršut od svinja iz slobodnog uzgoja koje se osim žirom hrane i žitaricama, a treća kategorija jamon iberico de cebo ili samo jamon iberico, od svinja koje se hrane isključivo žitaricama.

U Comapi su rekli da na neke pršute nisu stavili odgovarajuće pečate jer su imali problema u opskrbnom lancu, ali tvrde da nikad nisu pokušali prodati jeftini iberico pod vrhunski. Uprava, međutim, tvrdi i da ne zna za policijsku istragu i tvrdi da Comapa ispunjava sve zakonske propise o certificiranju i označavanju pršuta. Ako neki od pečata slučajno nedostaje na ambalaži, dodaju, to ne znači da je kompanija pokušala prevariti kupce. Objasnili su da su Carrefouru dali svu dokumentaciju koja dokazuje autentičnost njihovih pršuta. Prvi rezultati mogli biti poznati krajem siječnja 2019. godine.

Comapa je dio kompanije Osona Intensiva koja na suhomesnatim proizvodima radi više od 200 milijuna eura prometa godišnje, s desetak milijuna profita, a samo na iberico pršutima rade 120 milijuna eura s dvoznamenkastim godišnjim rastom. Vrhunska zaštićena hrana u Europi sve je privlačnije tržište za mafiju. Najteži problem je u zemljama poput Italije, gdje je najviše zaštićenih proizvoda koji na svjetskom tržištu postižu izuzetno visoke cijene a vodeći brendovi se smatraju standardom vrhunske kvalitete. Kriminalni biznis s falsificiranjem skupe zaštićene hrane raste iz godine u godinu i trenutno vrijedi desetak milijardi eura godišnje.

Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.