U drugom dijelu našeg rezimea sjajne turističke godine, čiji je vrhunac upravo prošao, definirali smo pet najlošijih trendova koji dugoročno prijete ugrožavanjem rasta hrvatskog turizma. U ovom negativnom leksikonu sezone 2017. podjednaku ulogu igraju država i privatni poduzetnici.
1. Povećanje PDV-a za restorane na 25 posto
Ova Vladina odluka katastrofalna je iz niza očiglednih razloga. Prvo, ona je onemogućila razvoj hrvatske restoranske industrije, jer vlasnici restorana u ovim poslovnim uvjetima ne žele investirati. A ako Hrvatska ne postane prepoznata i kao gastrodestinacija, što je nemoguće bez značajnih novih investicija, važan dio našeg turističkog potencijala ostat će nerealiziran. Drugo, niti jedna konkurentska zemlja u okruženju nema tako visok PDV na restorane. I treće, ova beskrajno idiotska i neodgovorna Vladina odluka natjerala je ugostitelje da se ilegaliziraju: većina restoranskih poduzetnika otvorili su nove firme za stare restorane, kako bi u prvih 12 mjeseci bili oslobođeni plaćanja PDV-a.
2. Stagnacija potencijalno atraktivnih destinacija
Da Will Smith predkraj ljeta nije nastupio u Poreču, taj bi se lijepi gradić potpuno izgubio na ovogodišnjoj hrvatskoj turističkoj karti. Poreč, potencijalno prestižna destinacija u srcu istarske obale, nema ni jedan zapravo luksuzan hotel, ni jedan vrhunski restoran, ni jedan bar zbog kojeg bi vrijedilo ondje putovati, te faktički funkcionira kao deponij za turiste s nižim ambicijima i nižom platežnom moći. Takvo upropaštavanje destinacije kakvo se desetljećima odvija u Poreču, jednom će se proučavati na ozbiljnim turističkim studijima. No, Poreč nije usamljen slučaj: Pag, Zrću usprkos, ne posjeduje ni jedan pristojan hotel. Isto vrijedi i za Korčulu, Vis i Mljet. Posve je nevjerojatno da nikome ne smeta što te potencijalno senzacionalne destinacije nisu doživjele bar minimalnu turističku valorizaciju.
3. Loši hoteli i lažna kategorizacija
Hrvatska je obala i dalje prepuna trećerazrednih hotela koji ne mogu postizati cijene adekvatne svjetskom interesu za Hrvatsku, jer su naprosto nedopustivo loši. Još su gori slučaj lažni hoteli s pet i četiri zvjezdice, koji dubinski kompromitiraju hrvatsku turističku ponudu. Budući da ne želi ulaziti u konflikte s hotelijerima, Ministarstvo turizma lažne zvjezdice, koje bi baš ono moralo ukinuti, pokušava neutralizirati prijedlogom o ukidanju samog sustava zvjezdica, što je očigledna besmislica dostojna aktualnog ministra turizma, koji je prvo rekao da će podnijeti ostavku povisi li se PDV za restorane, da bi zatim mirno živio s povećanjem PDV-a za restorane.
4. Grozna hrana
Samo dio hrvatskih obalnih restorana i svega nekoliko hotela, zaista rade s najboljim dostupnim sastojcima i trude se poštovati načelo favoriziranja lokalne hrane. Međutim, barem 80 posto jadranskih restorana i golema većina hotela radi isključivo s konzerviranom i smrznutom robom kvalitete studentskih menzi. Takvi hoteli i restorani trajno kompromitiraju bilo kakav gastronomski identitet hrvatskog turizma.
5. Manjak kuhara, konobara, restoranskih i hotelskih menadžera
Ove su godine neki od najboljih zagrebačkih restorana, oni koji redovito isplaćuju solidne plaće i kompletan iznos napojnica ostavljaju osoblju, ostali bez konobara i kuhara, jer su oni početkom svibnja ili lipnja otišli raditi na more. Iduće bi se godine u Hrvatskoj trebalo otvoriti barem četrdeset novih hotela, što znači da će potraga za kvalificiranom radnom snagom rasti iz mjeseca u mjesec, jer ovdje naprosto nema dovoljno kompetentnih kuhara i konobara. O F&B menadžerima ili restoranskim voditeljima da ne govorimo. Budući da naš obrazovni sustav nije kadar proizvesti bar donekle kvalificirane kuhare, konobare i menadžere, posve je jasno da će se iduće godine na tržištu radne snage za ugostiteljstvo dogoditi nemilosrdni pokolj, s posve neizvjesnim ishodom. Kad bi se ova država zaista željela sustavno i odgovorno baviti turizmom, ovog bi trena počela raditi na osnivanju velikog javno privatnog nacionalnog učilišta za kuhare i slastičare, konobare i sommeliere, hotelske i restoranske menadžere. Ali državi takvo što, nažalost, ne pada napamet, jer njeni čelnici nemaju pojma koliko je stanje zapravo loše i koliko može naštetiti cijeloj turističkoj industriji.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.