Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Sommelierka Jelena Šimić Valentić pokrenula je prvu hrvatsku crowdfunding kampanju za vino

simic

Nesvakidašnja kampanja upravo hvata zamah na Facebooku. Riječ je o prvoj hrvatskoj crowdfunding kampanji za vino. Sommelierka Jelena Šimić Valentić, pokretačica i vlasnica popularne vinske škole Pupitres, u centru Zagreba planira otvoriti vinski butik, stalni otvoreni prostor vinske škole koji bi trebao funkcionirati i šire. Budući da se u Zagrebu organizira relativno velik broj edukacija, promocija, izložbi i sajmova o svemu od vina, craft piva i whiskeya do cigara, otvaranje opremljenog prostora koji bio centar takvih događanja čini se logičnim.

No kako je njezina tvrtka startup, objašnjava Šimić Valentić, a banke i drugi konvencionalni izvori investiranja u Hrvatskoj u pravilu ne razumiju zašto bi trebali pratiti takve tvrtke, odlučila je projekt financirati crowdfundingom. Nije odabrala Kickstarter, Indiegogo nit neku od crowdfunding platformi specijaliziranih za vino, već Facebook. Što je možda teži put kada je riječ o organizaciji kampanje, ali s druge strane omogućava obraćanje ciljanoj lokalnoj publici kod koje su i šanse za ulaganje veće.

Zainteresirani ulaganje u prvi vinski butik u Hrvatskoj, mogu uložiti u projekt kupovinom bona za pohađanje vinskih škola Pupitres, za što će na poklon dobiti još jedan bon u istoj vrijednosti. Cijene bonova su 900 odnosno 350 kuna. Cilj kampanje je skupiti 170.000 kuna, rok je do petka 8.srpnja. Sve o kampanji i vinskom butiku možete pročitati OVDJE.

Crowdfunding se u Hrvatskoj već godinama koristi za financiranje projekata. Sve je popularniji način financiranja među craft pivarima, već se pisalo o kampanjama Brloga i Pulfera na platformi Indiegogo, ali dosad se nije koristio za projekte vezane uz vino. Prednosti crowdfundinga su što osim demokratizacije izvora financiranja omogućava preciznije ciljanje promocije, kvalitetnu povratnu informaciju o proizvodu u ranim fazama njegova razvoja i, najvažnije, okupljanje vrlo zainteresirane zajednice korisnika.

Crowdfunding vina u svijetu ubrzno raste. Najviše se ulaže u male, neovisne, uglavnom biodinamičke vinarije. Pioniri ovakvog ulaganja u vino su britanski trgovci NakedWines čija je platforma bila jedna od prvih uopće, pokrenuta negdje u vrijeme kad i Indiegogo. NakedWines traže anđele ulagače za male vinare. Novac skupljen preko platforme ulažu u izabrane vinarije i prodaju njihova vina, a kupci koji su uložili preko crowdfunding platforme imaju pravo kupovati po veleprodajnim cijenama.

Sistem je izuzetno uspješan, jer okuplja istinske fanove vina i vinara. NakedWines danas ulažu 50 milijuna funti u 130 vinarija. Njihov uspjeh potaknuo je otvaranje desetak crowdfunding platformi specijaliziranih za vino poput  Fundovino i Cruzu, a nedavno je u francuskoj pokrenuta nova, Wine-Funding. Platforme rastu jer se mijenjaju struktura i interesi ulagača, oni su danas mlađi nego prije dvadesetak godina, pada zanimanje za kolekcionarsko ulaganje zbog niske likvidnosti i dugog razdoblja povrata na kapital skupih boca u podrumima. S druge strane, raste interes za ulaganja u vlasničke udjele u vinarijama i brendovima i za projekte vezane uz prodaju  i promociju slične ovome Jelene Šimić Valentić.

Zanimljivo je da su crowdfunding kao izvor financiranja počele koristiti i etablirane vinarije poput nekih iz Bordeauxa, jer ga za manja tekuća ulaganja, obnove zgrada, financiranje dijela radova u vinogradu, smatraju pogodnijim od bankovnih kredita, fondova i ostalih konvencionalnih izvora financiranja. Najveća vinska crowdfunding kampanja dosad je ona francuske nekretninske tvrtke La Française koja preko Wine-Fundinga traži milijun eura za zatvaranje financijske konstrukcije obnove imanja La Chateau La Tour de Segur, projekta ukupno vrijednost 4,5 milijuna eura.

Crowdfunding kampanja Jelene Šimić Valentić pokazala je da interes za ovakav način financiranja projekata vezanih uz vino postoji, barem načelno. Pitanje je, naravno, ima li dovoljno vinskih fanova spremnih ulagati kroz kampanje i može li popularnost takvih kampanja dokazati ozbiljnim investitorima da je vino u Hrvatskoj biznis koji ima potencijala.

S obzirom na činjenicu da u svim hrvatskim vinskim regijama proizvodnja jača a s njom i potreba za kapitalom, i da domaća publika pokazuje neusporedivo veći interes za hrvatska nego za strana vina, stvaranje hrvatske crowdfunding platforme za vino možda uopće ne bi bila loša ideja.

Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.