Želite li doznati što vam geni propisuju kao idealnu hranu, to možete jednostavno učiniti. Jednostavno, je jetino. Dovoljno je otići u neku od ljekarni koje prodaju DNK analize,dati im svoj uzorak (uzet će ga štapićem sa sluznice vaših usta kao policajci u američkim serijama), oni će ga poslati u jedan od brojnih laboratorija koji rade te analize, vi ćete platiti u ljekarni (od parsto kuna do par tisuća kuna, ovisno o testu koji želite) i za nekoliko dana dobiti rezultate s preporukama hran ekoju trebate jesti i izbjegavati. Ako želite, možete internetom naručiti kit ili ga kupiti, poslati svoj uzorak u laboratorij i pričekati rezultate. No, prava vijest u ovom članku je da sada sve to postoji i za – vino. Ljudi iza kompanije Vinome odlučili su genetikom pomoći ljudima u u često kompliciranom izboru vina. Po svemu sudeći, radi se tek o vrlo duhovitom načinu prodaje vina, ali evo kako to izgleda. Vinome kaže da će vam poslati kit za uzorak, napraviti vam DNK analizu i obavijestiti vas kada ćete na webu moći vidjeti svoje rezultate. U međuvremenu, morate riješiti njihov online test koji precizira vaše preferencije u okusima, aromama i okusnim profilima vina. Nakon toga, možete se učlaniti u Vinomeov vinski klub i dobivati “butikne boce posebno odabrane prema rezultatima vaše DNK analize.” Ili kako oni to kažu “vina savršeno sparena s vama.”
Što više sadržaja proizvedete za Vinome, recenzija, kupovina, komentara i sl, Vinome će preciznije birati vina za vas. Vinome je najnoviji test na Helixu, svojevrsnoj online tržnici DNK analiza, na kojoj tvrtke i laboratoriji nude sve vrste testova, od onih za utvrđivanje očinstva i porijekla do analiza koje otkrivaju kojim bi se sportom osoba trebala baviti. Vinome spada u rubriku “entertainment” skupa s analizama za najpogodniji režim spavanja ili analizama na temlju kojih jedna tvrtka plete šalove u bojama grafikona genoma.
Vinomeova ideja za Wine Explorer test temelji se na znanstvenoj spoznaji da su neke naše preferencije u okusima i mirisima povezane s određenim genima. Neki su ljudi, primjerice, genetski predisponirani da ne podnose miris i okus lista korijandera ili češnjaka, dok ih drugi jako vole. Na temelju gena koji utječu na takve sklonosti i averzije, Vinome koristi algoritme za izbor vina koja imaju najviše šanse da postanu favoriti ispitanika.
Novinarka Business Insidera Lydia Ramsey isprobala je Vinomeov DNK test. To je prema njezinoj priči izgledalo ovako: Kad se registrirate i uplatite 110 dolara, Vinome vas upozori da su “rezultati teksta namijenjeni samo vašoj zabavi i ne određuju niti ograničavaju vašu sposobnost kušanja i uživanja u vinima.” Nakon toga treba ispuniti online upitnik prema kojemu će se odrediti vaš idealni okusni profil. U upitniku su pitanja kao koliko vam se sviđaj miris tek pokošene trave ili šumskih gljiva, okus breskve i sl. “Uvijek kažem ljudima da nas, kada je riječ o okusnom profilu, upitnik dovodi u vaše susjedstvo, a genetika u vašu ulicu,” objasnio je za Business Insider direktor Vinomea Ronnie Andrews. Nakon pet dana, Vinome šalje rezultat.
U nalazima je opisana metodologija i određen opći okusni profil korisnika, primarni i sekundarni. U slučaju novinarke, primarni je bio Jam Dunk, bogata, džemasta, sočna vina s dominantnim notama čokolade, maline i tartufa i s podigranijim notama začina i papra. Njezin sekundarni okusni profil Vibrant Grove podrazumijeva hrskava, fokusirana vina puna citrusnih aroma, svježa i s visokim kiselinama, izrazito mineralna s notama egzotičnog voća i dinje. Jedna osoba može dobiti najviše osam okusnih profila.
Nakon što je određen okusni profil, korisnik dobiva pojedinačne okuse i arome prema kojima ima genetski afinitet, prikazane okruglim fotografijama čokolade, raznog voća, oraha, gljiva, začina i svih mogućih ostalih izvora. Što je krug veći, genetski afinitet je snažniji. Nakon toga Vinome otkriva je li osoba genetski sklonija crnim ili bijelim vinima. Zatim se genetske predispozicije spajaju s određenim sortama grožđa, iako u Vinomeu kažu da je taj dio samo informativan jer ne žele ograničavati ljude u izboru vina. U finišu, Vinome servira podatke o specifičnim genima koji najjače utječu na averziju prema određenim okusima i mirisima, namirnicama, sklonost slatkome, smanjenu toleranciju na gorčinu i ljutinu i slično, i koji su navodno prilično točni. Konačni rezultat analize otvara se na kraju, kao online trgovina vina, s izborom vina koja bi vam se morala svidjeti. Biznis model Vinomea nije loš, rezultati DNK analize prodaju vina, a korisnicima koji ne žele kupiti vina, šalju vina malih vinara na kušanja. Novinarka koja je testirala ovu uslugu kaže da joj se nijedno vino koje su joj poslavi zapravo nije svidjelo. Vinome su već optuživali da na temelju testova koje radi ne može dati preciznije rezultate od pisaca novinskih horoskopa, ali neki znanstvenici su stali u njegovu obranu. Ne zatošto vjeruju u znanstvenu ozbiljnost njihove usluge, već zato što podržavaju sve što kod ljudi osvještava važnost genetike.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.