Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

RESTORANI I NOGOMET Pizzeriji Iggi suca Igora Pajača navijači su uništili rejting poslije utakmice Dinama i Rijeke

Internetske recenzije restorana odavno su postale dvosjekli mač. S jedne strane, riječ je o dragocjenom alatu kojim gosti mogu javno izraziti zadovoljstvo ili razočaranje, i tako pomoći drugima da pronađu dobru hranu i dobru uslugu.

S druge strane, recenzije su sve češće sredstvo osvete, manipulacije i kolektivnog pritiska. Najnoviji primjer dolazi iz svijeta sporta, gdje su navijačke strasti odlučile “presuditi” pizzi.

Naime, nakon utakmice između Dinama i Rijeke (2:1), dio nezadovoljnih navijača pronašao je putem Googlea restoran za koji se tvrdi da je u vlasništvu suca na toj utakmici Igora Pajača. I onda je krenulo… virtualno napadanje u obliku negativnih recenzija.

“Po ulasku u samu pizzeriju dobio sam crveni karton jer ne navijam za Dinamo”, piše jedan internet ratnik, a drugi s istančanim osjetilom njuha konstatira: “Osjeti se da je tijesto kupljeno potplaćenim parama iz HNS-a.”

“Kako loše sudi, tako loše su i pizze!”, poentira treći.

“Arogantna usluga, a o hrani da ne pričamo. Sve je puno plave boje i smrdi.”

“Našao sam dlaku u pizzi…” – piše jedan navijač – “a konobar je bio jako bezobrazan.”

Šlag na tortu je i promjena imena restorana – u Slinamo! Inače, ocjena restorana je s respektabilnih 4,2 zvjezdice u svega 12 sati srozana na 1,5.

——

Ovo nije izoliran slučaj. Kult Plave Kamenice je već više puta pisao o tome kako su online recenzije postale poligon za frustracije, ne nužno gastronomske prirode. Od slučajeva u kojima se konkurentski lokali međusobno “pobijaju” zvjezdicama, do epizoda u kojima politički ili ideološki stav vlasnika postaje važniji od okusa hrane.

Jedan od ranijih primjera bio je slučaj pizzerije Bella Istria iz Svetog Lovreča, koja se našla pod valom negativnih komentara zbog lokalnih sukoba i osobnih animoziteta. TripAdvisor i Google su prepuni sličnih priča: lažni gosti, izmišljene situacije, pa čak i potpuno izmišljeni restorani koji su uspijevali postići zavidne ocjene.

Internetske recenzije danas nisu samo mišljenje o hrani — one su društveni komentar, često i oružje. Problem je što taj komentar rijetko dolazi od stvarnog gosta, a još rjeđe iz stvarnog iskustva blagovanja.

Algoritmi Googlea ne znaju što je pizza, ali znaju brojke. Kad u kratkom vremenu stigne stotinu negativnih ocjena, sustav ih tumači kao relevantan signal i spušta prosječnu ocjenu. Posljedica je da jedan val navijačkog bijesa ima isti učinak kao stotinu loših večera. U reputacijskom smislu, to je digitalni linč.

Problem nije samo u navijačima. Manipulacije recenzijama događaju se svakodnevno – od lažno pozitivnih ocjena koje naručuju restorani kako bi se “pogurali” u rezultatima pretrage, do orkestriranih negativnih kampanja kojima konkurencija pokušava srušiti reputaciju drugog lokala.

Za gosta je stoga krucijalno naučiti čitati između redaka u Google recenzijama. Prosjek zvjezdica ne znači ništa bez konteksta. Ako se u komentarima više govori o nogometu nego o tijestu, jasno je da nije riječ o kulinarskoj recenziji. Obratiti također valja pažnju na datume: ako je tridesetak loših komentara stiglo u devedeset minuta jedne utakmice, to nije znak loše usluge, nego loše namjere.

Problem je to mnogo veći za ugostitelje jer za njih ne postoji način da se potpuno zaštitite, ali postoji način da ostanu dostojanstveni. Odgovore smireno, dokumentiraju nelogičnosti i – jako važno – ne ulaze u rasprave. Internet ne poznaje zaborav, ali poznaje ironiju koja je, nota bene, najbolje oružje u takvim situacijama. Javnost će s vremenom prepoznati razliku između loše hrane i loše šale.

Ovaj recentni slučaj pokazuje koliko je tanka linija između recenzije i osude. Restorani, poput nogometnih sudaca, postali su mete kolektivne strasti. I, dok je navijanje sastavni dio sporta, u gastronomiji bi ipak trebalo ostati mjesta za – dobar okus.

Jer, koliko god Google tvrdio da zna što ljudi vole, jedino što stvarno vrijedi jest ono što se servira na tanjuru, a ne ono što se tipka iz ljutnje…

Pizzu u predmetnom restoranu još uvijek nismo probali, ali ako je isto kao što je suđenje vlasnika, a kako jedan gospodin na Googleu tvrdi, onda je zasigurno sjajna.

Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.