Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

MARASKA ZA ABV 2025. Novi uspon najstarijeg hrvatskog brenda

Maraska je daleko više od brenda i daleko, daleko više od destilerije. Maraska je velika, cjelovita priča o jednom plodu, jednoj boji i jednoj boci. Višnja maraška i likeri Maraschino, Cherry Brandy i odnedavno Amarena definirali su identitet grada Zadra i čitave njegove okolice. Današnja Maraska d.d. utemeljena je upravo na toj tradiciji i jedan je od najvažnijih aktera regionalne destilerske industrije.

BESPLATNO DOWNLOADAJTE ABV 2025.

Maraska upravo proživljava renesansu, spajajući nasljeđe, inovaciju i pažljivo konstruiran identitet, utemeljen na generacijskoj lojalnosti publike i nostalgiji, koji cilja na globalno tržište orijentirano na iskustvo, stil i tradiciju. U svijetu brandinga, autentičnost i podrijetlo najveće su vrijednosti, a Maraska ih ima u izobilju.

Povijest i tradiciju Maraschina, a time i današnje Maraske kao brenda, možemo pratiti još od 18. stoljeća. Ta je povijest iznenađujuće dobro dokumentirana za naše prostore. Jedan od najzaslužnijih za sve što danas znamo o povijesti Maraske bez sumnje je gospodin Igor Županić, zaljubljenik u povijest Maraschina i konzultant Maraske za pitanja baštine jakih alkoholnih pića.

Gospodin Županić ekskluzivno za ABV 2025. piše o povijesti Maraschina i Maraske. Ovo je prvi put da ovaj povijesni pregled postaje dostupan javnosti i naš je prilog povijesti jakih alkoholnih pića na tlu Hrvatske.

IGOR ŽUPANIĆ: Maraskin Maraschino povijesna je vrijednost. I danas boce opliću šašom kao prije 200 godina

Igor Županić, Maraskin konzultant za pitanja baštine jakih alkoholnih pića

Maraskina povijesno bogata priča započinje jednom biljkom prije nekoliko stoljeća. Višnja maraska, ili maraška (Prunus cerasus var. marasca), autohtona je sorta koja raste isključivo u Dalmaciji, a svoje najbolje plodove daje u zadarskom zaleđu.

Prvi poznati pisani trag o stablu višnje maraske datira iz 1399. godine i nalazi se u zadarskom javnobilježničkom zapisu o podjeli vinograda na predjelu Kolovare. U dokumentu se spominje “veliko stablo maraske” koje je služilo kao orijentir i međa, što svjedoči o njezinoj prisutnosti i važnosti već u kasnom srednjem vijeku.

Ime ‘marasca’ ne pojavljuje se u europskim rječnicima srednjovjekovnog latiniteta, što dodatno potvrđuje njezinu lokalnu, dalmatinsku posebnost. Umjesto toga, u srednjovjekovnim dokumentima na dubrovačkom području nalazimo riječ ‘amarenum’ (od ‘amarus’, gorak), što zapravo označava kiseliju varijantu višnje.

U samom gradu Zadru naziv marasca pojavljuje se već 1447. godine, u zapisima o “naplati pristojbi za prodaju trešanja i maraski na gradskoj tržnici”. Ono što odmah primjećujemo jest naglašeno odvajanje dva različita naziva voća (ceresa i marasca). Ta terminološka razdjelnica jasno nas upućuje kako je maraska već tada bila prepoznata i definirana kao zasebna sorta višanja. Kasnije su botaničari poput Reichenbacha i Hosta u 19. stoljeću formalizirali njezino ime – Cerasus marasca – dodatno potvrđujući njezinu jedinstvenost.

U početku se višnja maraska koristila za spravljanje brojnih lijekova i “specijalnih pripravaka” iz kojih će ponajprije nastati razne vrste rosolja (preteča današnjih likera), prvotno vezanih samo za samostane. Početkom 18. stoljeća ti recepti postaju sve dostupniji izvan samostanskih zidina i počinje njihova komercijalizacija.

Najvažnije razdoblje za buduću zadarsku likersku industriju označit će dolazak Francesca Driolija u Zadar. Njegova receptura za liker pod nazivom Drioli Maraschino kvalitetom će nadmašiti sve prethodno proizvedene likere od višnje maraske i postaviti standard maraschina kakav danas poznajemo.

Druga polovica 18. i početak 19. stoljeća bit će razdoblje obilježeno Driolijevim radom na prepoznatljivosti zadarskog maraschina. Kao važan dio identiteta uvedena je i posebna boca kvadratnog oblika i niskog vrata, izrađivana kod poznatih staklara venecijanskog otoka Murano. Drioli je uz to posebno zahtijevao da: “Boca mora imati jasno svijetlozelenu boju (verdolina) te biti kvalitetno i precizno pečena bez oštrih rubova da se izbjegnu napukline.”

Početkom 19. stoljeća počinje se javljati i prepoznatljiva opletena boca. Zanimljiv je podatak da Drioli zapravo tu opletenu bocu nije niti najmanje preferirao. No, nakon njegove smrti 1808. godine postat će standard ne samo njegove tvornice, već zaštitni znak pakiranja zadarskog maraschina.

Baš pred Driolijevu smrt, 1806. godine, jadranske će luke pomorski blokirati Britanci, tada inače i najbolji kupci maraschina, te neizravno utjecati na sve veću potražnju opletenog maraschina. Zbog pomorske blokade dominantan postaje kopneni put do Trsta, a pletivo izuzetno učinkovito štiti boce od loma.

Iz Trsta maraschino je dalje distribuiran do brojnih europskih prijestolnica, kraljevskih kuća i aristokracije, koji su bili i ostali vjerni kupci.

Dizajn opletene boce, star više od 200 godina, i danas se koristi u posebnim izdanjima kao svojevrsni hommage vremenu kad je Maraschino bio neizostavan dio europskih dvorova i diplomatskih poklona.

Napomenimo da Maraska jedina u svijetu još uvijek koristi isključivo pravi šaš, koji s ponosom i danas nabavlja u Baranji. Autentičnost pakiranja iznimno je važna jer nikakva imitacija ne može zamijeniti originalni izgled u koji je utkan i zanatski rad Maraskinih pletilja koje svojim posebnim vještinama daju unikatnost svakoj pojedinoj opletenoj boci Maraschina.

Ohrabreni Driolijevim uspjehom, čak četrdesetak proizvođača u 19. stoljeću pokrenut će vlastite destilerije i Zadar doslovno učiniti tadašnjom prijestolnicom likera. Niknut će i čitav niz tvornica u nastojanju konkuriranja Drioli Maraschinu. Iako ih većina danas više ne postoji (Vlahov, Calilgarich, Magazzin, Milichich, Stampalia, Cosmacendi i mnogi drugi), svi su oni značajno doprinijeli tradiciji proizvodnje maraschina, tadašnjeg bez dvojbe najvećeg ponosa grada Zadra.

Razarajuća bombardiranja krajem Drugog svjetskog rata prekinut će 200-godišnju zadarsku likersku industriju i krajem 1943. godine maraschino se posve prestaje proizvoditi.

Po oslobođenju u jesen 1944., usred obnove grada, bivši zaposlenici ondašnjih destilerija polako počinju postavljati temelje za novu proizvodnju. Procesom nacionalizacije sve zadarske destilerije objedinjuju se u jedno poduzeće pod novim, zajedničkim imenom ‘Maraska’. To je trenutak u kojem brend ponovo stječe institucionalnu formu. Tijekom desetljeća zadržava se proizvodnja tradicionalnih likera od višnje maraske uz dvadesetak drugih proizvoda poput pelinkovca, orahovca i vlahovca. Ujedno započinje razvoj bezalkoholnih pića i sokova, a posebno prvih prirodnih sirupa u bivšoj Jugoslaviji.

Nakon osamostaljenja Hrvatske, Maraska mijenja više vlasnika uz više ili manje uspješne tržišne rezultate. Danas, u prvoj polovici 21. stoljeća, kao dio portfelja Stanić Grupe, Maraska kreće novim zamahom oslanjajući se strateški na povratak ugleda Zadra kao svojedobne likerske prijestolnice.

MARASKA d.d. U 21. STOLJEĆU 

NINA-CHRISTINA STANIĆ, direktorica marketinga Stanić Grupe

Naša obnova nasada maraške nije samo poljoprivredni projekt. Ona je kulturna i identitetska obnova

Nakon turbulentnih desetljeća, zadarska Maraska uz novog vlasnika, Stanić Grupu, ulazi u sasvim novo razdoblje. Na čelu tih doista značajnih promjena njihova je direktorica marketinga, gospođa Nina-Christina Stanić.

Iako nije destilerka, gospođa Stanić svojim se obrazovanjem godinama, ambicijama i proaktivnošću potpuno uklapa u Novi val hrvatskih destilera. U kontekstu Maraske, doduše, ne možemo govoriti o crafterskoj proizvodnji, ali svakako možemo govoriti o prepoznatljivom crafterskom mindsetu hrvatskih novovalnih destilera koji je Nina Stanić pokrenula u današnjem identitetu Maraske.

Maraska je povijesna firma. Što je ona danas kao kompanija u sastavu vaše grupe? 

Maraska d.d. djeluje kao dio Stanić Grupe / Stanić Beverages koja je danas, možemo ponosno ustvrditi, jedan od najdinamičnijih igrača u regiji kada je riječ o proizvodnji i distribuciji pića. Osim primarnih tržišta Hrvatske, BiH i Slovenije, grupa posluje na tridesetak tržišta diljem svijeta. U svojem sklopu danas ima četiri tvornice – u Jastrebarskom, Kreševu, Zadru i Bihaću, koje čine proizvodni temelj Grupe, s godišnjim kapacitetima od preko 100 milijuna litara. U fokusu su FMCG proizvodi, ali i jaki alkoholni brendovi poput Maraske, koja nosi specifičnu težinu baštine i odgovornosti.

Kako danas definirate Marasku, posebno zbog njenog povijesnog konteksta? 

Maraska je za nas više od brenda – ona je nasljeđe. Nasljeđe u možda najkompleksnijem, ali i najopsežnijem kontekstu. Zada je zahvaljujući likeru maraschinu bio svjetska prijestolnica likera još od vremena Francesca Driolija koji je 1768. pokrenuo prvu industrijsku proizvodnju. To nasljeđe, upravo industrijske proizvodnje likera u Zadru, Maraska nosi u samoj svojoj srži. Činjenica da je riječ o industrijskoj proizvodnji, i u onim vremenima doista impozantnim volumenima, dodatni je teret koji nosimo. Ali nosimo ga s ponosom, jer raditi s industrijskim volumenima a zadržati koliko je moguće zanatski karakter, ozbiljan je izazov.

I sam Zadar, njegovo okruženje, neodvojivi su dio Maraske. Kako to sve uklapate u Marasku kao moderni brand? 

Nasljeđe smo ugradili u modernu viziju Maraske ali i širu viziju o vraćanju Zadra na svjetsku kartu vrhunskih pića i vraćanje Maraschinu statusa koji zaslužuje. To je piće u kojem se u prošlosti uživalo na europskim dvorovima, a danas ga plasiramo u barove New Yorka i Dubaija. Kvaliteta maraschina ne temelji se samo na recepturi, već i na terroiru. On se može proizvesti isključivo od autohtone višnje maraške. Tim tragom maraschino je jedno od rijetkih domaćih alkoholnih pića čiji se identitet temelji i na geografiji, povijesti i baštini. Njegova neraskidiva veza s Hrvatskom, osobito sa zadarskom regijom, proizlazi iz autohtone višnje maraške, sastojka koji se ne može replicirati izvan ovog podneblja.

Druga pića, poput rakije ili pelinkovca, prisutni su u cijeloj Hrvatskoj i regiji, ali maraschino ostaje isključivo dalmatinski. Radi se o brendu koji baštini stoljeća lokalne ekspertize i međunarodne prepoznatljivosti. Njegova povijest, počevši od samostanskih receptura do moderne Maraske, čini ga autentičnim glasnikom hrvatske gastronomske i kulturne tradicije. U vremenu kada tržišta traže izvornost, Maraschino nudi upravo to – destilat i okus koji se može napraviti samo kod nas.

Koliko morate investirati u nasade maraške?

Maraschino je neodvojiv od višnje maraške i ulaganje u sirovinu je naš glavni strateški zadatak. Na Vlačinama ispod Velebita, nalazi se najveći monosortni višnjik maraške na svijetu. Tamošnja mikroklima stvara savršene uvjete za rast plodova koji čine veoma primjetnu razliku između autentičnog Maraschina i njegovih imitacija. Upravo smo u procesu temeljne obnove višnjika, ove godine smo već posadili 10.000 novih stabala, a do kraja godine ukupna brojka narast će na 31.000. U naredne tri godine planiramo obnoviti cijeli višnjik, 186 hektara zasađene površine. Prvi urod novozasađenih višnji očekujemo za tri godine, a puni potencijal maraška će pokazati u svojoj petoj godini života.

maraska-visnja

Želim naglasiti da ovo nije samo poljoprivredni projekt. Ovo je kulturna i identitetska obnova. Maraschino nije samo liker, već simbol kulturne baštine koji je kroz stoljeća putovao od europskih kraljevskih dvora do prestižnih barova današnjice. Zadar duguje velik dio svog identiteta upravo maraški, i kao jedini preostali proizvođač ovog likerskog nasljeđa osjećamo odgovornost očuvati i zaštititi ne samo višnjik nego autohtonu sortu i lokalitet iz kojeg potječe.

Sve više ulažete u brendiranje Maraske, a posebno Maraschina. U kojem smjeru će to ići? 

Jedan od ključnih trenutaka u brandiranju ove godine bio je Maraschino Legacy Week – tjedan koji je obuhvatio pet gradova i niz događanja u Hrvatskoj i UAE. U travnju smo organizirali više masterclassova, gostovanja barova i predavanja. U suradnji s koktel majstorima poput Luce Cinallija, Maraska dodatno potvrđuje svoju poziciju u svjetskoj miksologiji. Istovremeno, predavanja poput Maraschino Legacy – the liqueur that shaped cocktail history podsjećaju na činjenicu da ovaj liker nije samo lokalna specifičnost, već sastavni dio svjetske povijesti koktela. U svakoj boci Maraschina nalazi se više od 250 godina tradicije i znanja.

Dobivate puno nagrada. Koju ulogu međunarodne nagrade imaju u vašoj strategiji? 

Maraska je u posljednjih godinu dana osvojila niz medalja koje potvrđuju njezinu izvrsnost i međunarodnu relevantnost. Na IWSC-u u Londonu, Maraskin PeTe – zadarski RTD spoj pelinkovca i tonika nastao gotovo spontano iz svakodnevne prakse zadarskih barova – osvojio je Outstanding zlatnu medalju s impresivnih 99 od 100 bodova, što je bila najviša ocjena u cijeloj kategoriji. Danas nosi status nove zvijezde na tržištu i sve više simbolizira suvremeni duh Zadra – mlad, autentičan i globalno relevantan. Na London Spirits Competitionu 2025. Maraska je pak osvojila ukupno pet medalja: dvije zlatne, jednu srebrnu i dvije brončane. Zlatom su nagrađeni Travarica u kategoriji jakih pića i InAmorana Madre Badessa, liker od višnje maraške. Ti su nam uspjesi prije svega jasan pokazatelj smjera u kojem mijenjamo percepciju naših proizvoda i branda. Kroz pažljivo oblikovanu priču, Maraska više ne komunicira samo okus već vrijednosti: inovaciju, lokalnu autentičnost i globalnu relevantnost. PeTe dokazao da novi brend može nastati iz svakodnevne navike, ali da uspjeh dolazi tek kad je ta navika pretočena u smisleni, emocionalno snažan proizvod. Kada brend uspije reinterpretirati tradiciju bez da je iznevjeri, komunikacija je istinska i učinkovita.

U vremenu zasićenom generičkim pričama, Maraska pokazuje da se uvjerljivost gradi iz dubine, a ne iz površnosti. Dugoročna vrijednost brenda ne dolazi iz pojedinačnih proizvoda, već iz sposobnosti da ti proizvodi postanu nositelji šire, koherentne priče. A u tom smislu, Maraska se sve više pozicionira ne samo kao proizvođač – već kao narator novog, ambicioznog identiteta regije.

MARASKA ZADARSKI MARASCHINO

Gotovo 300 godina svjetske slave

Legendarni liker od višnje maraške, svjetske slave koja traje već gotovo 300 godina. Jedan je od najprepoznatljivijih svjetskih likera, do danas je neizostavan sastojak velikih klasičnih koktela. Tradicionalno se konzumira u nebrojeno kombinacija, od najjednostavnijeg posluživanja preko kocke leda, preko koktela poput Martineza do sladoleda i slastica. Aromatski profil maraschina istovremeno je svježe voćan i zrelo zemljast, ali i naglašeno, gotovo neočekivano herbalan. Takav kompleksan doživljaj proizlazi iz neuobičajene kombinacije dviju vrsta destilata: zrelih plodova i listova mladih grančica višnje maraške. Duboka povijesna vezanost uz Zadar i specifičan terroir zadarske okolice  donose jedinstven, prepoznatljiv aromatski profil višnje maraške koji nije moguće imitirani. Maraschino nije bez razloga u literaturi početka 20. stoljeća nazvan i game changerom, likerom koji je promijenio scenu jakih pića.

MARASKA PeTe

Bestseler nastao u suradnji sa Zadranima

RTD spoj tonika i poznatog Maraskinog pelinkovca prepoznatljive herbalnosti i gorčine, nastao je gotovo spontano, iz lokalnih običaja gostiju zadarskih barova. Famozni PeTe (Pelin i Tonik) postao je svojevrsni simbol Zadra, vođen jednostavnom logikom: dva pelinkovca i jedan tonik. Idealna kombinacija za dvoje. Maraska je tu lokalnu kulturu pretočila u limenku i PeTe RTD je ove godine jedini osvojio Outstanding zlatnu medalju s impresivnih 99 od 100 bodova na londonskom IWSC-u. Suci su zabilježili “najdulju perzistenciju nekog RTD pića ikada“ i “predivan balans pića koje kulminira u ogromnom, impresivno dugom, korjenastom završetku”. Zasluge za takav rezultat bez sumnje pripadaju i hrabro ali ispravno odabranoj jakosti od 7% alk./vol. Maraskin je PeTe podigao letvicu cijeloj globalnoj kategoriji RTD pića. Kao nova zvijezda na tržištu sve više simbolizira suvremeni duh Zadra – mlad, autentičan i globalno relevantan.

MARASKA TRAVARICA

Jedan od najprepoznatljivijih Maraskinih proizvoda

Jedan od najpoznatijih i najprepoznatljivijih Maraskinih proizvoda, Travarica je jednako cijenjena na regionalnoj i svjetskoj sceni. Ova klasična travarica oslonjena na tradiciju zadarskog okružja, bazirana je na visoko kvalitetnom i čistom vinskom destilatu i maceratu aromatskog ljekovitog bilja Dalmacije. Herbalnim kompleksom dominiraju kadulja, rašeljka, ružmarin, koromač i metvica uz orahov list koji doprinosi i ukupnoj teksturi. Bogate je, naglašene herbalnosti uz začinske i citrusne note te suptilne gorčine balansirane blagom, također herbalnom slakoćom u finišu. 

MARASKA MADRE BADESSA InAMORANA

Esencija maraške i Mediterana

Liker od jedinstvene dalmatinske višnje maraŠke, InAMORANA je predvodnik specijalne edicije Madre Badessa nastale u Maraskinogj kolaboraciji s glazbenikom Tončijem Huljićem. Voćne arome višnje maraske, čista esencija Dalmacije i Mediterana, u ovom se izdanju pojavljuju u širokom rasponu od svježih, zemljastih maceriranih nota do zrelih, gotovo džemastih u sjajnom balansu kiselo-slatkih okusa. 

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.