Jutarnji list jutros je objavio da je u u prva četiri dana kolovoza 2024. godine izdano 137,07 milijuna eura fiskaliziranih računa u djelatnostima pružanja smještaja, pripreme i posluživanja hrane i pića. U istom razdoblju lani prijavljeno je, tvrdi Jutarnji na temelju podataka Porezne uprave, oko 204,3 milijuna eura fiskaliziranih računa.
Riječ je, znači, o manjku od oko 33 posto u prva četiri dana kolovoza 2024. u usporedbi s istim razdobljem lani. Ako su ove brojke točne, ako nije došlo do ozbiljne pogreške u sustavu fiskalizacije računa, radi se o dosad najgorem, doslovno najalarmantnijem podatku o stanju hrvatskog turizma u ljeto 2024. Pad od 33 posto početkom kolovoza nije zabilježen doslovno nikad, ne računajući prvu pandemijsku godinu kad turizma gotovo da nije ni bilo.
Ovdje treba reći da je taj pad u stvarnosti još drastičniji jer smo između kolovoza 2023. i kolovoza 2024. u ugostiteljskom sektoru zabilježili barem 15 postotnu inflaciju. S druge strane, hoteli su ovoga ljeta uglavnom jeftiniji nego lani jer su pametniji hotelijeri još u srpnju počelu rušiti cijene, o čemu smo nedavno izvijestili. No, sama činjenica da je usprkos minimalno 15-postotnoj godišnjoj inflaciji u ugostiteljstvu izdano 33 posto fiskaliziranih računa manje nego lani, govori da je riječ o stvarnom 40 postotnom ili gorem manjku.
Ovome treba dodati i nekoliko neugodnih brojki s eVisitora: u Hrvatskoj je u lipnju 2024. ostvareno 6 posto manje noćenja nego u lipnju 2023. Podaci za srpanj mogli bi biti još gori, što će vrlo brzo pokazati službene brojke. Sad je vrijeme da se naglasi jedna bitna činjenica: hrvatski turizam, lošim statistikama usprkos, neće propasti. Hrvatski turizam će opstati zbog niza hrvatskih prirodnih i geopolitičkih komparativnih prednosti. Međutim, dosadašnji poslovni model hrvatskog turizma, za koji su podjednako krivi država, veliki investitori u smještaj, mali investitori u smještaj i ogroman broj ugostitelja na moru, u dubokoj je krizi koja traži hitne strateške intervencije.
Do iduće sezone Hrvatska mora steći imidž destinacije koja nudi vrijednost za novac, mora naglašavati svoje glavne prednosti i mora, napokon, početi ozbiljno, sustavno i stručno raditi na pretvaranju u prepoznatljivu gastronomsku i vinsku destinaciju.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.