Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

BRAČNI PAR MILAK ZA ABV 2025. S TREN likerom od aronije stvorili smo potpuno novu kategoriju pića na tržištu

Kada se pojavio na tržištu TREN se gotovo u trenu pozicionirao kao inovativno, drugačije, neobično i bez sumnje trendovsko piće. Niskoalkoholno piće koje koketira s likerima i k tome od aronije. Tren je u svim segmentima pogodio ono što aktualni konzumenti preferiraju. No, koliko god zvučalo kao brzinski projekt, čak i lakonotni hit, TREN je daleko više od toga. Koliko god gađao trendove, zapravo je osmišljen kao trajna vrijednost posve neovisna o trendovima.

BESPLATNO DOWNLOADAJTE ABV 2025.

TREN je pomno osmišljen proizvod, baziran prije svega na aroniji, voću poznatom po dobrobitima za krvožilni sustav i na snižavanju kolesterola. Apsolutno svi elementi, uključujući nisku alkoholnu jakost TRENa, motivirani su prije svega aronijom i naglaskom na njezina svojstva. Trendovi su se zapravo idealno poklopili, TREN je imao gotovo savršen tajming. O aroniji, piću i trendovima razgovarali smo s Tamarom Hajduk Milak i njenim suprugom Robertom Milakom idejni začetnikom i autorom TRENa

Nitko u Hrvatskoj dosad se nije sjetio napraviti hedonistički proizvod od aronije. Kako ste došli na ideju? 

Najiskrenije, htjeli smo testirati vlastite sposobnosti. Stjecajem okolnosti, po završetku fakulteta zaposlila sam se u obiteljskoj tvrtki kojoj se kasnije priključio i suprug, do tadazaposlen u 7. gardijskoj brigadi Pume u Varaždinu. Godine 2012. godine odlučili smo zapuštenu djedovinu u rodnom Novom Marofu pretvoriti u plodnu plantažu, u nešto što će biti veselje i užitak našoj obitelji i svojevrsni brain-off. Prvobitno smo razmišljali, pomalo romantičarski, da zasadimo lavandu, ali analiza tla pokazala je da je zemlja pogodna za sadnju bobičastog voća. I tako je krenulo. Bez iskustva u voćarskim radovima, učili smo iz tada dostupne literature. Griješili smo usput, ali upornost se isplatila i danas uspješno uzgajamo  ljekovitu aroniju. Na plantaži smo osigurali zalijevanje sadnica kap po kap kroz sustav podzemne vode i solarnih ploča, a nasad se brani od ptica patroliranjem udomaćenog jastreba kojem ograda plantaže služi kao vidikovac.

Kako se od gotovo usputne ideje dođe do novog proizvoda? Vaš put je doista netipičan za našu destilersku scenu.

TREN je rezultat znatiželje i igre, iz kojih je nastala ideja o kreaciji nečeg novog i jedinstvenog. Budući da sami jako malo pijemo alkohol, stvaranje TRENa našem je bliskom okruženju bilo pomalo apsurdno, pa nam je to bio dodatni izazov. I tako smo u sklopu OPG-a Robert Milak 2019. registrirali malu destileriju. Prvi TREN prodavali smo lokalno i tu smo se duže vrijeme zadržali jer smo se tada maksimalno posvećivali obiteljskom poslu i nismo željeli započinjati još jedan ozbiljan posao ako mu se ne bismo mogli potpuno posvetiti.

Zašto ste odabrali naziv TREN? Na prvu mogli bismo ga poistovjetiti s trenutkom, ali pišete ga velikim slovima.

Na ime TREN smo jako ponosni jer je stvoreno od inicijala imena članova naše obitelji (Tamara, Robert, Elena, Nikola). Ime TREN simbolizira životne trenutke; strast, požudu, sumnju, povjerenje, sreću, nesreću, trud, rad, odricanje, davanje, primanje, blago, milo, ljutnju, čežnju, bol, ozdravljenje, praštanje, grmljavinu, mrak, svitanje, crno i bijelo, gorko i slatko.

TREN je neobičan proizvod. Tehnički nije liker jer nema dovoljnu alkoholnu jakost, a opet čitava struktura je u potpunosti likerska. Kako ga uopće možemo klasificirati?

S TRENom smo se našli u zanimljivoj situaciji. Njegova je registracija trajala skoro godinu dana zbog alkoholne jakosti, specifične recepture i tehnološkog postupka. TREN nije vino, a likeri se deklariraju od 15% alkohola naviše.Na kraju je TREN registriran kao jako alkoholno piće koje to ustvari nije, ali njegov status svejedno podrazumijeva sve obveze koje proizlaze iz klasifikacije jakog pića.

Po svim karakteristikama, od same aronije i zdravstvenih konotacija do niskog alkohola, TREN je prilično jasno tržišno projiciran. Kojoj se publici obraća?

Na tržištu zasićenom klasičnim jakim pićima priličan je izazov postići da publika prepozna i prihvati niskoalkoholno piće poput likera TREN. Isprva smo, možda i malo neprofesionalno jer smo bili neiskusni, smatrali da je TREN namijenjen isključivo konoserima. Prije svega zbog premium kvalitete, odnosno izraza koji se obično koristiti za opis izuzetnog proizvoda, kako su nam sugerirali neki PR stručnjaci. Savjetovali su nam da se opredijelimo zbog eventualnog nastupa na tržištu i preciznijeg ciljanja publike. Suprug i ja smo zaključili da takav pristup nema veze s našim karakterima i stavovima. Takav TREN se ne bi mogao povezati s nama. Liker TREN smo namijenili svima koji ga žele kušati i uživati u njegovim blagodatima. I trendovi pokazuju da se među mlađim potrošačima stvara svijest o konzumaciji ovakvih likera.

Prilično ste prisutni i na sajmovima i na internetu. 

Zbog kvalitetnije komunikacije s kupcima aktivirali smo web-shop kroz koji se ljudi upoznaju s nama i našim konceptom i ujedno se educiraju o dobrobitima hladno prešane aronije. Nemojmo zaboraviti da je hladno prešana aronija u našem likeru zastupljena u izuzetno visokom udjelu od 60%. Sudjelovanje na brojnim sajmovima pokazalo se kao izvrstan marketinški pote, jer u direktnoj komunikaciji s potrošačima i degustaciji TRENa pružamo informacije, svjedočimo izuzetno pozitivnim reakcijama kupaca i ostvarujemo znatnu prodaju likera. Ove godine prvi put sudjelujemo i na ZGRAPPA festivalu, što nam je odlično za razmjenu iskustava, novosti i poslovnih kontakata. 

Zašto se zapravo odabrali tako nizak postotak alkohola za TREN? 

Stvarajući TREN vodili smo se unutarnjim, gotovo intimnim osjećajem za okus, tražili smo prije svega slasnu ugodu bez završnog osjećaja vreline u grlu. Trebali smo uskladiti cijeli spektar elemenata da bismo došli do te recepture i u konačnici napravili liker TREN. Svojevremeno smo, na upit iz jednog od najprestižniji hrvatskih hotela napravili probni TREN s višim postotkom alkohola, 18 posto. Ali takva kombinacija nije odražavala vrijednosti koje u TRENu želimo promovirati, pa smo ljubazno odbili ponuđenu suradnju, iako bi nam referenca takvog klijenta bila izuzetan marketing. Jakost od 9% alkohola rezultat je vrlo jasne odluke da TREN mora definirati aronija. Aronija je zvijezda likera sa svim svojim vrlinama i nema druge opcije. TREN definitivno ostaje niskoalkoholni liker.

Kao i kod svakog pića, sirovine su osnova kvalitete proizvoda. Koliko je jednažba komplicirana kad radite s aronijom? 

Bobice aronije moraju biti zdrave i zrele. To je apsolutno najvažnije. Kad se bobice tek počnu presušivati sladori dosežu maksimum i aronija je tada na vrhuncu nutritivnog bogatstva. Drugim riječima, svjesno se odričemo količine za najvišu kvalitetu. Bobice odvajamo s malenih grozdova i istoga dana hladn oprešamo pretvarajući ih u vrhunski nektar. Svježe cijeđeni sok aronije je trpak, intenzivan, nekima može biti i šokantan. U želji da se taj intenzitet pretvorimo u osjećaj ugode i onog osjećaja koji vas tjera da zatražite još jednu čašu, počeli smo istraživati kako oplemeniti okus aronijinog soka i na kraju uspjeli spojiti snažno s nježnim. 

Biste li TREN onda definirali kao fortificirani matični sok aronije?

TREN radimo tako da u matični sok aronije dodamo pažljivo odabranih sedam mirisnih začina i malo bijelog ruma. Doziranje je ključno. Začini ne smiju ugasiti izvorni karakter aronije, a rum se dodaje za opojnost, tek toliko da se tijelo i misli zaigraju na tren. Zbog kontrolirane kvalitete, visokog udjela hladno prešanog matičnog soka aronije i ručnog rada u svim fazama proizvodnje, TREN možemo definirati kao jedinstveni liker vrhunske kvalitete iz butik proizvodnje. 

Dobar tajming potvrđuju i vaše međunarodne nagrade 

Da, TREN je u kategoriji alternativnih pića osvojio 93 boda i srebrnu medalju na International Wine & Spirit Competition u Londonu, ocjenjivači su bouquet opisali ovako: “Višnje i crveno voće na nosu isprepleteno notama vanilije. Koncentrirano bogatstvo na nepcu, poduprto čvrstom taninskom strukturom koja vodi suhom, džemastom završetku“. Osvojena nagrada uvelike doprinosi intenzivnijem zbližavanju TRENa s tržištem te je ujedno i potvrda o pozicioniranju takvog nisko-alkoholnog pića na karte pića širom svijeta.

Što vidite kao strateške prednosti, a što kao potencijalne rizike TRENa na tržištu?

S obzirom da su u Hrvatskoj zasađene brojne plantaže aronije, osnovne nam sirovine ne nedostaje i to nam daje određenu sigurnost. Važno je da su ljudi danas dobro upoznati s nutritivnim benefitima kojima aronija obiluje i vrlo rado kušaju naš liker. Dodatna je prednost TRENa veoma niski udjel alkohola, oni koji ga kušaju kažu da “ne žari grlo” i zato je mnogima prihvatljiv. Mislimo da je ljekovitost aronije ključna za šire prihvaćanje TRENa, ali izuzetno je važan naš angažman od educiranja do distribucije. Najveći rizik su klimatske promjene. Aronija je prilično otporna biljka i kao sirovine je ima i više nego dovoljno za naše kapacitete, ali moramo se prilagođavati navodnjavanjem, gnojidbom bio-pojačivačima biljaka preko listova koji se koriste u ekološkoj proizvodnji i širenjem mreže dobavljača aronije; kooperanata iz različitih regija Hrvatske s obzirom na raznolikost podneblja. 

U kojem smjeru će se TREN razvijati?

TREN se kontinuirano razvija. Svaka berba aronije i njene specifičnosti sažimaju klimatska previranja i daju unikatne hladno-prešane sokove koji se odražavaju u finalnom karakteru TRENa. Činjenica je da se radi o proizvodu koji sadrži čistu visokovrijednu osnovnu sirovinu bez umjetnih aroma. A to je ujedno i posebnost TRENa.Svjedočimo da na tržištu postoje brojne jeftine alternative pića proizvedene po recepturama koje nisu vidjele prirodne sirovine, već su pune umjetnih aroma, s previsokom koncentracijom šećera i alkoholima upitnog porijekla. Naravno da će uvijek postojati tržište za takva pića, ali na nama je da potrošače stalno educiramo i osvještavamo o razlikama i dobrobitima uživanja u pićima poput TRENa.

Planirate li širiti asortiman alkoholnih pića od aronije? 

Zasad razmišljamo o TRENu kao jedinom proizvodu, ali znamo da ne treba zatvarati vrata novim idejama. Moguće varijacije s TRENom kao svojevrsnim krovnim brendom su mnogobrojne i naravno da nas nove recepture intrigiraju. 

Koliki vam je sadašnji kapacitet proizvodnje?

Zadnjih nešto više od godinu dana TREN se zahvaljujući našoj potpunoj posvećenosti intenzivnije probija na tržište. Suprug i ja napustili smo prijašnje  poslove i potpuno ušli u nama donedavnoskoro nepoznat svijet destilera, gastronomije i evenata. Općenito, okrenuli smo sve naglavačke. RAdno iskustvo iz druge branše donijelo pomoglo nam je u ozbiljnijoj organizaciji poslovanja. Principi su isti, a učenju nikad kraja što god radili. Tako smo, među ostalim, odlučili da nećemo širiti našu plantažu aronije već ćemo koristiti postojeće resurse ekološke aronije lokalnih proizvođača. Važno je da kooperanti prihvaćaju naše kvalitativne zahtjeve u uzgoju, berbi i preradi u hladno-prešani sok, i da zadržavimo butiknu proizvodnju, što znači ručni rad u svim koracima. S takvim pristupom maksimalni kapacitet nam je 40 tisuća boca godišnje.

A kako je s prodajom i distribucijom?

Trenutna prodaja likera TREN je još uvijek u manjim količinama, govorimo realno o nekih 5.000 boca.  

TREN se sada dominantno prodaje direktno, kupcima i renomiranim restoranimaa, caffe barovima i hotelima, kao  i suvenirnicama na top lokacijama na Jadranu. Surađujemo s nekoliko distributera koji su prepoznali TREN kao isplativo piće, dok lokalnim kupcima prodajemo i na kućnom pragu, odatle je sve i počelo. Smatramo da je ovakva struktura prodaje dobra, prije svega zbog našeg kapaciteta proizvodnje. Još sve radimo sami. Želimo rasti prirodno, onako kako su rasle i druge danas veoma uspješne hrvatske male destilerije.  

Zaokružimo ovaj zanimljiv i ugodan razgovor pitanjem koje se, kao i ono početno, nameće samo: kako ste definirali TREN kao brand?

TREN je vrhunsko iznenađenje od prvog kušanja. TREN je ljekovitost s par kapi opijenosti. TREN je eliksir za dušu i tijelo. Uživanje u TRENu znači udovoljavanje osobnom osjetilnom zadovoljstvu. Unos brojnih visokovrijednih nutritivnih elemenata koji obogaćuju naš organizam dodatna je vrijednost našeg TRENa.

TREN liker od aronije

Nisko-alkoholni liker TREN u spaja ljekovitost aronije, toplinu ruma i raskoš sedam odabranih začina. Svim je karakteristikama gotovo savršeno usklađen sa svjetskim trendovima i točno je pogodio sve ono što aktualni konzumenti preferiraju. No, TREN je u stvarnosti i puno više, jer koliko god pogađao trendove, zapravo je osmišljen kao trajna vrijednost posve neovisna o trendovima. Svi elementi likera, uključujući i niski udjel alkohola, proizlaze iz aronije i njezinih svojstava. Svježe prešani sok ekološki uzgojenih aronija iz okolice Varaždina čini visokih 60% ukupnog sastava TRENa. Aromatskim profilom dominiraju note višnje i crvenog voća isprepletene notama vanilije. Koncentrirano bogatstvo izrazito mekane teksture, ali poduprto čvrstom taninskom strukturom vodi suhom, džemastom završetku uz tek blagi opojni ton ruma. Na International Wine & Spirit Competition u Londonu osvojio je 93 boda i srebrnu medalju u kategoriji alternativnih pića za 2025. godinu.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.