Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

MADE IN CROATIA Zagorski TTT, jedina tkaonica između Milana i Istanbula, godišnje proizvodi oko milijun i pol ubrusa za najbolje svjetske i hrvatske hotele i restorane; Ritz, Claridge’s, The Ivy, Pelegrini…

“Upravo smo dobili novu narudžbu iz londonskog Claridge’sa, za još 40 tisuća ubrusa,” ponosno nam je u srijedu rekao Mario Popić, direktor Tvornice tekstila Trgovišće (TTT), jednog od predvodnika uspješne reindustrijalizacije Hrvatskog Zagorja ali i cijele zemlje. “Dobili smo i ponudu restorana Paul Bocuse. Njihovi su zahtjevi tehnološki jako komplicirani, vjerojatno najkompliciraniji dosad, ali nadam se da ćemo ih uspjeti riješiti,” dodao je gospodin Popić dok nas je vodio u prostranu tkaonicu u prizemlju oveće zgrade smještene u industrijskoj zoni rodnog mjesta Franje Tuđmana.

Tkaonica je ključna riječ u uspjehu TTT-a. TTT je, naime, jedina industrijska tkaonica ne samo u Hrvatskoj, nego u ovom dijelu Europe, između Milana i Istanbula. Tkaonica Tvornice tekstila Trgovišće visoka je hala kojom dominiraju veliki tkalački strojevi. Oni iz Švicarske, stari 35 godina, i danas rade perfektno. Uopće ih ne treba popravljati. Naravno, uz švicarske strojeve veterane u tkaonici TTT-a postavljen je i niz novijih, suvremenijih mašina za tkanje, ali direktoru Popiću posebno su dragi švicarci. Proizvodni proces počinje velikim balama pamuka, koji uglavnom dolazi iz Indije i Egipta.

Pamuk se na posebnim strojevima razdvaja na vrlo tanke niti, koje se zatim namotavaju na velike kolutove koji odlaze  u tkalačke strojeve. I tu počinje fascinantan transformacijski proces, toliko tipičan za klasične industrije. Bučni, precizni strojevi kolutove pamuka velikom brzinom pretvaraju u velike plohe budućih ubrusa s logotipovima naručitelja. U srijedu smo u Velikom Trgovišću uživo promatrali kako kako iz strojeva izlaze sive platnene tkanine, budući ubrusi, na kojima strojevi u nekoliko sekundi ispisuju logo londonskog Ritza, Ritzov grb i i druge dekorativne elemente budućih Ritzovih pamučnih salveta. Skoro cijeli red strojeva u srijedu ujutro radio je za britanski Ritz.

U londonskom je elitnom ugostiteljstvu Tvornica tekstila Trgovišće postavila je standard koji nazivaju Croatian Quality. Kad luksuzni restorani i hoteli traže Croatian Quality, podrazumijeva se da žele vrhunske europske, po narudžbi izrađene ubruse i stolnjake, a ne galanteriju koja se kroji od gotovih tkanina iz Pakistana i ostatka Azije.

Na susjednim strojevima istodobno su se proizvodili ubrusi za Claridge’s a na trećima za lošinjsku Alhambru. Ovdje vrijedi naglasiti da Ritz i Claridge s spadaju u usku grupu najluksuznijih londonskih hotela palača: najjeftinija soba u Ritzu danas je na Booking.comu koštala 1049 funti, a najjeftinija soba u Claridge’su 1154 funte. Činjenica da se ubrusi za hotele takve klase, koji neprijeporno spadaju među najbolje na svijetu, proizvode se u Hrvatskoj, u Velikom Trgovišću, mnogo govori o ljudima koji vode TTT i rade u njemu.

U vrlo bučnoj tkaonici zapravo ne radi mnogo ljudi: proizvodni je proces velikim dijelom automatiziran. Važnu ulogu u tkaonici igraju i goleme ventilacijske cijevi, jer temperatura u pogonu mora biti konstantna zbog kvalitete proizvoda. Iz glasne tkaonice popeli smo se u tišinu prvog kata. U dvorani na prvom katu ne dominiraju strojevi nego žene. Radnice koje koncentrirano rade za klasičnim šivaćim mašinama.

Ovaj dio proizvodnje nije automatiziran. “Automatizirani strojevi ne mogu postići apsolutnu preciznost,”objasnio je gospodin Popić, “Ako format materijala odudara za milimetar ili dva od zadanih mjera, skener će se zbuniti, i stroj neće znati što da radi,  a to može dovesti do čestih zastoja u proizvodnji. Naše gospođe ručno šiju ubruse, i zaista su izvanredno stručne i precizne.” 

U Tvornici tekstila Trgovišće zaposleno je stotinjak ljudi. Posebno je zanimljivo da nema strane radne snage. “Dio naših radnica i radnika živi u Zagorju, a dio putuje iz Zagreba,” kaže Popić, “Nemamo potrebe za stranim radnicima, nismo toliko veliki. Kad smo zatrpani viškom narudžbi angažiramo još tridesetak ljudi koji rade u drugim, manjim tekstilnim pogonima. Ali stalno rastemo, ova nam je zgrada već postala premala.” 

Poslije velike šivaone i skladišta na prvom katu, vratili smo se u prizemlje ali u showroom, gdje je osim ubrusa, stolnjaka i posteljina za vrhunske hotele i restorane izložena i posteljina i stolnjaci koje TTT proizvodi i prodaje pod brendom Merla.

Važno je istaknuti da dio Merlinih proizvoda potpisuje glasoviti Saša Šekoranja, jedan od najvažnijih hrvatskih dizajnera ovog stoljeća. Osim ubrusa i Šekoranjinih osebujnih potpisnih proizvoda, u showroomu smo vidjeli i pregaču s natpisom Kod Žnidaršića. Ove pregače, kažu, dobro idu jer gostiona Kod Žnidaršića iz briljantnog filma Kreše Golika Tko pjeva zlo ne misli ponovno je postala masovno popularna zahvaljujući zabavnoj seriji Dnevnik velikog Perice.

Tvornica tekstila Trgovišće, koja se 2008. godine u Zagorje preselila iz Zagreba gdje je dulje od stoljeća poslovala pod drugim imenima, danas radi za neke od najboljih hotela i restorana u svijetu i u Hrvatskoj. Osim Ritza i Claridge’sa, tu su Hakkasan, The Ivy, bečki Sacher, brojni restorani Gordona Ramsaya, Caesars Palace u Las Vegasu, pa San Rocco, Maistra, Nav Tvrtka Šakote, Korak, Dubravkin put, Pelegrini, Vinodol, Korčula, Johnson, Zlatna školjka, Blue Sun…

Sve to zvuči kao impresivna priča o uspjehu. No TTT je zapravo značajniji od dva milijuna metara fine tkanine koliko svake godine pretvara u ubruse, stolnjake i posteljinu. TTT je simbol povratka klasične industrije u Hrvatsku, i to one klasične industrije za koju smo smatrali da se zauvijek preselila u Aziju i Afriku.

Turizam jest najvažniji hrvatski poslovni sektor. No, ni jedna zemlja veća od Monte Carla ne može živjeti isključivo od turizma, IT-a, i usluga. Pa su tako i hrvatskoj ekonomiji potrebne uspješne održive tvornice iz kojih će izlaziti svjetski konkurentni proizvodi na kojima piše Made in Croatia. Utoliko je TTT upravo sjajan primjer još stidljive, ali neophodne reindustrijalizacije hrvatskog gospodarstva, usko povezane s turizmom i ugostiteljstvom.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.