Prvo brojke. Hrvatski građani ove će godine, prema službenim procjenama, potrošiti oko 3,3 milijarde eura za Božić i Novu godinu. Riječ je o uvjerljivo najvećem iznosu u povijesti Republike Hrvatske. Brojni zagrebački restorani obaraju sve rekorde posjećenosti i iznosima računa.
Vikend uoči Božića Asia na Zvijezdi imala je po 400 couverta dnevno. U Vinodol se već tjednima ne može ući bez rezervacije kao ni u Carpaccio. U Kiyomiju smo pokušali rezervirati stol za večeru prošlog četvrtka. Rekli su nam da nemaju ništa slobodno do kraja blagdana. Theatrium tijekom blagdana prima i grupe. Kad smo ondje prošle srijede jeli s Giannom i Gianfrancom Kozlovićem, blizu nas sjedilo je društvo od petnaestak ljudi. Pošto su ti gosti otišli, konobari su počeli postavljati stolove za još jednu podjednako veliku grupu. Gužve se stvaraju i u Franko’s Pizza & Baru u Darwinovoj ulici, premda u tom kvartu nema nikakvog blagdanskog ugođaja.
Goleme su gužve do jučer vladale u shopping centrima: mediji su javljali da je u dva trgovačka centra kolabirao parkirališni sustav. Redovi su se danima formirali i pred nizom samostalnih dućana.
Podatak da je Torterie Macaron prodala sedam tona božićnih kolača, zvuči gotovo nestvarno. Rekordna potrošnja nastavlja se i poslije Božića. Još početkom mjeseca pokušali smo za 31. prosinca rezervirati sobu u novom opatijskom Hiltonu. Sve su sobe za taj datum već bile bukirane, kao i u svim drugim boljim opatijskim hotelima.
U javnosti se često govori o pretjeranoj komercijalizaciji Božića: biskupi iz godine u godinu propovijedaju protiv shoppinga jer navodno narušava duh Božića, dok se javni intelektualci zgražaju nad navodnom nezajažljivošću hrvatskih građana kad dođe prosinac.
Je li, dakle, nemoralno i neodgovorno trošiti mnogo novca za Božić? Uvjereni smo da nije. Zbog dva glavna razloga. Prvo, visoka potrošnja pokreće ekonomiju. Potrošnja je jedan od generatora rasta BDP -a. Drugo, darovi vesele i one koji ih primaju i one koji ih daju. Gužve u restoranima stvaraju veselu atmosferu; obiteljski ručkovi i večere za punim stolovima dobre hrane također pridonose boljem raspoloženju.
A veselje je esencijalni element duha Božića. Naravno da se božićna radost ne smije temeljiti samo na materijalnim stvarima, ali materijalne stvari svakako pridonose onom posebnom božićnom osjećaju.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.