Američki Tupperware ovoga je tjedna u zatražio predstečajnu nagodbu u Delawareu. Kompanija se više ne može nositi s rastućim gubicima i padom potražnje. Bankrotom Tupperwarea završava jedna era, obilježena poslijeratnim entuzijazmom baby boomera.
Tupperware je postao popularan 1950-tih kao jedan od simbola moderniteta u američkim kućanstvima. Dizajn, marketing i politika prodaje po kućama preko akviziterki koje su organizirale Tupperware partyje, pretvorili su ga u jedan od najprepoznatljivijih brendova na svijetu.
Tupperware je 1942. osnovao Earl Tupper. Od firme DuPont nabavio je polietilenske pelete i počeo eksperimentirati. Plastika je bila nova stvar, obećani materijal budućnosti čiju je primjenu Tupper vidio u kućanstvima. Prve proizvode, plastične zdjele, predstavio je proizvod razvio je 1946. Massachusettsu. Zdjele su imale poklopce, mogle su se hermetički zatvoriti i imale su brtvu za istiskivanje zraka pa je hrana u njima dulje trajala.
Tupper svoje plastične posude nije htio prodavati u trgovinama. Htio je stvoriti intimno i veselo raspoloženje u kojemu će žene lakše kupovati. Zato je razvio koncept Tupperware zabava. U to vrijeme akviziteri su bili uobičajen način prodaje, ali Tupper je svoje akvizitere instruirao da ne rade obične prezentacije, nego partyje, s puno hrane, pića i smijeha.
Domaćice partyja dobivale su besplatno posuđe, a one koje su bile uključene u mrežu kao akviziterke mogle su dodatno zaraditi bez da se formalno zapošljavaju. Tupperwareov slogan No Sex, No Sup, Just Tup-Tup-Tup! ušao je u marketinške anale. Tupperware je bio toliko uspješan da je početkom 2000-tih za njega još radilo gotovo dva milijuna akvizitera.
Tupperware je 50-tih bio bio simbol emancipacije, lijepi kontejner s patentiranim sistemom čvrstog zatvaranja koji je ženama omogućavao da manje vremena provode za štednjacima i bolje planiraju obiteljsku prehranu. Kasnije, postao je neka vrsta heritage brenda s diverzificiranim linijama proizvoda, vješto se prilagođavajući novim trendovima, ubrzanom tempu života, food prep modi i jedenju u pokretu.
Tupperware se vjerojatno čudio brojkama o brand awarenessu u Hrvatskoj. Negdje pretkraj i neposredno nakon rata, Tupperware je u Hrvatskoj imao status kao danas Apple. U vrijeme kad gotovo nitko nije imao novca, mogli ste nešto sitno zaraditi ako ste se uključili u mrežu i po kućama organizirali prezentacije Tupperwarea. Teško je objasniti zašto su se Hrvati toliko divili Tupperwareu.
U vrijeme kad su plaće bile sto maraka, kupovali su ga i oni koji su mogli i oni kojima je bio golemi izdatak. Prepričavale su se anegdote kako su žene kupovale komplete Tupperwarea i skrivale ih pod krevete jer su na te šarene plastične zdjelice potrošile nenormalni dio ionako malog kućnog budžeta. Svi su se slagali da Tupperware jest skup, ali da je eto toliko kvalitetan i tako čudotvorno čuva hranu da je svaki trošak na šarene plastične zdjele zapravo pametno ulaganje.
Slično kao Zepter lonci, Tupperware je bio simbol modernosti, kvalitete, napredne tehnologije i u određenom kontekstu koji se u novu državu provukao iz socijalizma, stanoviti statusni simbol ili barem simbol konzumerske osviještenosti. Stvar je bila u tome što Tupperware nije imao konkurenciju. Trgovine još nisu bile pune puno jeftinijh a jednako efikasnih plastičnih kontejnera. Nije bilo Ikee, Emmezette ni drugih lanaca koji nude lijepo dizajnirane potrepštine za kuću po pristupačnim cijenama.
Tržište opremanja doma još je bilo u predratnoj fazi i Tupperware je zapravo bio jedan od bolje dizajniranih i kvalitetnijih masovnih proizvoda koji su se prodavali u Hrvatskoj. Ako niste imali za komplet Zepterovih lonaca ili za glomazne američke Hoover usisavače koji su se po kućama prodavali kao ubojice grinja, za cijene koje bi danas iznosile nekoliko tisuća eura, mogli ste barem kupiti Tupperware. Trebali ste samo poznavati nekoga tko zna nekoga za prezentaciju, a i ako niste znali nikoga bilo je samo pitanje vremena kad će vam akviziter pokucati na vrata.
Danas se Tupperware može kupiti u svakom supermarketu jer im je potražnja toliko pala da su morali ući u maloprodaju. Ali svijet se previše promijenio, pa tako i naš odnos prema plastičnim kontejnerima. Većina ljudi danas bi se cinično nasmijala na prijedlog da organizira prezentaciju Tupperwarea kod kuće, više nego ikad jede se vani, dostavni servisi donose nam hranu u bilo koje doba dana i noći, a ako baš moramo nešto čuvati u hladnjaku, u svakoj kvartovskoj trgovini možemo kupiti deset plastičnih kontejnera za par eura. Tupperwareovi kontejneri i dalje su najljepši i najskuplji. I čini se da je njihovo vrijeme prošlo.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.