Dakle, ove nam je godine došlo oko pet posto manje njemačkih turista nego lani. Talijanskih je turista čak 23 posto manje nego pretpandemijske 2019. Austrijskih je turista oko tri posto manje nego lani. Istodobno, porastao je broj poljskih i mađarskih gostiju.
Zbog invazije na Ukrajinu više nema ni bogatih Rusa, barem ne mnogo. Poljaci su pak peti najbrojniji turisti u hrvatskim turističkim statistikama. Značajno je porastao i broj hrvatskih gostiju, za osam posto. Manje njemačkih, austrijskih i talijanskih gostiju a više domaćih gostiju i gostiju iz postkomunističke Europe, definira strukturu potrošnje na moru.
Domaći gosti i većina gostiju iz postkomunističke Europe ne jedu svakodnevno u restoranima, a osobito ne u ambicioznijim, skupljim, gastronomskim restoranima. Početkom kolovoza Udruga ugostitelja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori upozorila je na pad potrošnje u restoranima i kafićima od 20 do 30 posto, s tim da se na pojedinim otocima spominjao pad od čak 50 posto u usporedbi s lanjskom godinom.
Evo kako je restoranski život na moru funkcionirao na mikroprimjeru Novigrada i Poreštine navečer 12. rujna, dakle početkom posezone dok još traje kalendarsko ljeto. Jako dobar riblji restoran Čok zatvorio se prije devet. Pizzeria kraj Čoka još je radila, ali u njoj nije bilo nikoga. Pa smo nazvali Da Franco, novi atraktivno uređeni roadhouse na cesti za Poreč. U devet nula nula, u Da Francu su nam rekli da upravo zatvaraju.
Na kraju smo uspjeli večerati, i to jako dobro, u novigradske Tri palme koje su se, međutim, također ispraznile oko deset. U doba dana kad se u konkurentskim turističkim zemljama poput Španjolske i Grčke ek izlazi van, u Novigradu i na Poreštini sve se zatvara. U redu, u četvrtak je u Novigradu vrijeme bilo užasno pa su mnogi gosti ostali u hotelima. No, dan ranije, u srijedu, kad smo o sezoni pitali Marinu Gaši, chefica je iskreno odgovorila: “Sezona? Kao da je nije ni bilo. Ni jednog ljeta otkad imam restoran nisam tako puno vremena mogal provesti na plaži.”
Istodobno, golemi Interspar u pulskom shopping centru toliko je prepun kupaca i turista da se police prazne već u pet popodne. Slično vrijedi i za druge supermarkete na cijeloj obali. Hrvatska nažalost ulazi u fazu supermarket turizma.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.