Prvo malo matematike. Soba u rovinjskom Grand Parku, uvjerljivo najboljem velikom hotelu na Jadranu, sredinom ožujka koštala je oko 330 eura. Soba u Grand Parku tijekom ljeta košta između 700 i 900 eura. Isti odnosi između sezonskih predsezonskih/posezonskih cijena vrijede za skoro sve hotele na Jadranu. U srpnju i kolovozu jadranski su hoteli dvostruko skuplji nego o ožujku, listopadu ili studenom. Što znači da hotelijeri nipošto ne mogu nadoknaditi prazne sobe u lipnju, srpnju i kolovozu punim sobama u predsezoni i posezoni.
To su materijalne, čvrste, matematičke činjenice. Slabi lipanj, još gori srpanj i vrlo dvojbeni kolovoz učinili su i još čine nenadoknadivu štetu poslovnim planovima hrvatskih hotelijera pa tako i cijeloj hrvatskoj turističkoj i ugostiteljskoj industriji, a zbog manjih prihoda od PDV-a i državnom proračunu. Kolovoz u zadnjih sedam dana izgleda bitno bolje, no prva su četiri dana bila katastrofalna, o čemu svjedoči činjenica da je od 1. do 4. kolovoza fiskalizirano 33 posto računa manje nego lani.
Danas su svi mediji objavili kako nas je u srpnju 2024. posjetilo 155 tisuća manje turista nego u srpnju 2023. koji također nije bio osobito dobar. Sve županije osim Dubrovačke bilježe pad: uspjeh Dubrovnika nije vezan, međutim, samo uz globalnu snagu dubrovačkog brenda nego i uz činjenicu da je ovog ljeta Ryan Air otvorio niz novih linija za Dubrovnik, što dubrovačke restoratere ne čini osobito euforičnima. Možemo biti sasvim sigurni da će političari i državni službenici, od Andreja Plenkovića prema dolje, nastaviti tvrditi kako je ova sezona zapravo jako dobra i kako bi na kraju mogla biti najbolja, pozivajući se na brojke iz predsezone i eventualnu uspješnu posezonu. No, tu se radi o posve lažnoj tvrdnji koja služi kao dimna zavjesa i bacanje pijeska u oči dijelu javnosti koji ne zna kako se u turizmu zapravo zarađuje.
Kao što smo pokazali ne početku teksta, zbog goleme razlike između sezonskih i predsezonskih/posezonskih cijena, gubici u sezoni ne mogu se nadoknaditi: 155 tisuća turista u srpnju financijski vrijedi kao 400 do 500 tisuća turista u ožujku ili studenom. Vlada to naravno zna, ali namjerno laže kako građanima ne bi morala javiti neugodne vijesti za koje je i Vlada itekako suodgovorna.
Naravno, produljenje sezone jest važno, ali neće pomoći hrvatskom turizmu ako srpanj i kolovoz nastave padati. Drugi lažni ideologem kojim se Vlada služi u dvije razočaravajuće turističke godine, jest teza kako nije bitno da imamo što više gostiju nego da imamo dobre goste, koji više troše. Ova teza zvuči suvislo, samo što je u hrvatskom slučaju uglavnom netočna. Skoro svaki ugostitelj će vam reći da gosti ove sezone troše manje. Udruženje ugostitelja pri Hrvatskoj gospodarskoj komori, koje je blisko Vladi, priznalo je da je potrošnja 20 do 30 posto manja, dok se na nekim otocima ugostiteljska potrošnja doslovno prepolovila.
Što je, dakle, istina o hrvatskom turizmu u ljeto 2024. godine? Turista je manje i turisti manje troše. Ponavljamo, bespredmetno je govoriti o turističkoj katastrofi jer će Hrvatska zbog raznih razloga i dalje ostati privlačna turistička destinacija. Ali hrvatski turistički model i hrvatske hotelijerske i ugostiteljske prakse potrebno je drastično i hitno mijenjati.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.