Najbolju reklamu Žabac food outletu, lancu supermarketa s izrazito niskim, socijalnim cijenama popularnih brendova, nedavno je napravio premijer Andrej Plenković, kad ih nije ni pozvao na onaj razvikani sastanak o spuštanju cijena raznim artiklima.
Svi su bili tamo pozvani, od Konzuma do Eurospina, Spar je bio pa i Lidl, ali obitelj Žamboki koja vodi spomenuti lanac nije, eto, dobila pozivnicu. Svi njihovi artikli su naime, već toliko sniženi da nitko od ovih gore navedenih s njima uopće ne može konkurirati, a bolju reklamu od te zapravo neizrečene – ne mogu nikako dobiti.
Pri tome valja napomenuti da Žabac itekako ulaže u marketing. Nema ni dvije godine kako su za svoju reklamu angažirali Ćiru Blaževića, koji tada ne samo da je bio živ nego je unatoč ozbiljnoj dijagnozi o kojoj se nije ustručavao javno i učestalo govoriti, bio i u izvrsnoj formi. U toj reklami, sjetit ćete se, on kao prebire po diskontnim švicarskim čokoladama koje se također nalaze u Žapčevoj ponudi, a potpisnik ovih redova, Miro Par, se kao iznenadi što ga je tamo ugledao i pita: Zar i Vi kupujete u Žapcu? Nakon toga Ćiro, bezbeli, objasni nešto u svome stilu kako on jeste bogat ali nije glup pa da za istu kvalitetu plaća više nego što treba.
Ta me je upitna rečenica izgovorena u reklami za trgovinu povoljne hrane, uzgred kazano, narednih mjeseci pratila kud god bih otišao. Toliko je, eto, bila vidljiva. Nisam mogao proći splavnicom a da mi prodavačice cvijeća, ili ona ljubazna teta što vrti piliće ispod Dolca, ne dobace tu rečenicu po kojoj sam se nakratko u mikrokozmosu oko prve Žapčeve poslovnice ispod Dolca postao poznat.
“Zar i Vi kupujete u Žapcu?” obraćali su mi se nadalje i na šalterima nekih gradskih i državnih upravnih tijela, a gdje bi radile gospođe koje prate emisiju Dobro jutro, Hrvatska tijekom koje se reklama najčešće prikazivala.
O tome kakvu sam popularnost uživao u svakoj od sedam Žapčevih poslovnica, a istovremeno nosio se s prijekim pogledima u poslovnicama nekih drugih trgovačkih lanaca, bolje da ni ne govorim… Kada stoga upravo ja, koji sam jedno vrijeme doprinosio njihovoj promidžbi te si, kako je Ćiro govorio, utvaram da smo napravili dobar posao, kažem da je ovo što im je Andrej Plenković napravio s nepozivanjem na sastanak o snižavanju cijena nešto najbolje što im se moglo dogoditi u marketinškom smislu, onda to svakako ima dodatnu težinu.
——
Elem, odlaskom Trenera svih trenera okončan je i moj manekenski angažman, ali marketinške aktivnosti ove trgovine koja prodaje robu dobru za upotrebu ali proizvedenu u prevelikim količinama, oštećenog pakiranja ili sa skorim istekom roka upotrebe, koju onda prodaju po 50 do 90 posto sniženim cijenama, nastavile su se punim zamahom. Nakon nas, angažirali su tako pjevačicu Novih fosila Sanju Doležal da na njihovim medijskim kanalima priprema obiteljske obroke za koje se sastojci u Žapcu mogu kupiti za svega deset eura. Ručak za 10 nazvali su taj simpatični serijal, u koji se Sanja kao jedna veoma simpatična osoba koja voli kuhati pa tako djelomično podsjeća i na naše majke, sjajno uklopila.
Ranije je Sanja, poznato je, sudjelovala u sličnim formatima, ali te njene emisije su bile vezane uz Novu TV koja ni inače ne uspijeva napraviti smislenu emisiju pa tako to nisu uspjeli ni s njom. U ovom minimalističkom promidžbenom konceptu koji nema većih ambicija od toga da prikaže kako se od proizvoda kupljenih kod njih za male novce može napraviti relativno dobar ručak, ona je pravi izbor za prezentaciju toga, a te njene reklame su – barem sudeći po reakcijama na društvenim mrežama – naišle na plodno tlo kod velikog dijela javnosti.
Ni to, međutim, nije ni blizu takva reklama kakva je ova koju su im napravili Andrej Plenković i Vlada RH kad ih nisu ni pomislili pozvati na sastanak o zamrzavanju cijena. Pisali smo danas već o tome kako ova Vladina akcija pokazuje da je inflacija zapravo bila državno-privatni projekt na kojem su svi zarađivali: Vlada je punila proračun viškom PDV-a, trgovci su ostvarivali ekstraprofite realnim rastom marži, a proizvođači su postizali visoku dobit jer su dizali cijene u bitno višem postotku od rasta ulaznih troškova. No kad je inflacija postala politički nepodnošljiva, Vlada je samo jednim potezom, uz suradnju s trgovcima među koje se nije ubrajao Žabac kao ionako povoljna trgovina, ukinula cijeli jedan inflatorni segment. Do masovnog zamrzavanja cijena, a ovo svima mora biti jasno, ne bi ni došlo da iduća godina nije izborna. Kako je u Žapcu svaki dan izborni jer kupci svakodnevno biraju gdje će u nabavku, oni su se odmah u startu odlučili za ispravan pristup: onaj s niskim cijenama.
Bolja reklama za neku trgovinu od toga – ponovit ću još jednom ovako pred kraj – ne može se postići ni dovođenjem najvećih zvijezda na svijetu u promidžbene spotove.
Tri su, međutim, još bitne stvari za napomenuti o Žabac food outletu, a koje nisam do sada spomenuo pa ni u reklami s Ćirom u kojoj su me ograničili na samo jednu rečenicu.
Prvo je to da iako prodaju po izrazito jeftinim cijenama, njihov kupac ni u jednom trenutku nema osjećaj da mu se uskraćuje dostojanstvo kao što zna biti slučaj u nekim socijalnim dućanima. Kod njih se iskustvo kupovanja ni po čemu ne razlikuje od onoga u bilo kojoj drugoj trgovini, a lokacije na kojima se njihovi dućani nalaze uglavnom su čak i bolje nego što je to slučaj kod njihovih konkurenata.
Druga veoma važna stvar za napomenuti ujedno je i nešto zbog čega bih kod njih kupovao pa čak i kad ništa od ovoga do sada navedenog ne bi bilo tako kako jeste, a to je da u suradnji s Centrom za inkluzivne radne aktivnosti već godinama zapošljavaju osobe s invaliditetom i tako ih kao društveno odgovorni poslodavci uključuju u zajednicu.
Treća i za sad posljednja stvar koju ću spomenuti prije nego što parafraziram vlastitu rečenicu iz reklamnog spota od prije dvije godine te vas upitam zašto, pobogu, i vi još uvijek ne kupujete u Žapcu, iako sam sasvim siguran da to mnogi čine, a neki čak i isključivo, je da se oni konstantno razvijaju i šire pa osim učestalog otvaranja novih poslovnica u planu imaju i pokretanje velikog bara u centru Zagreba koji bi trebao raditi na istom poslovnom principu kao i njihove trgovine.
Za takvo što, uvjeren sam, neće im trebati nikakva reklama, ali ako Vlada RH baš želi nastaviti s njihovom promocijom koju su sasvim nenamjerno započeli ne pozivajući ih na ovaj sastanak trgovaca, neka razmisle da umjesto pretjerano trezvenog Andreja Plenkovića isture nekoga poput Vlade Šeksa, a koji je, čini mi se, malo bolje upoznat s tom materijom.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.