Što ljudi gledaju kad kupuju losos? Ponekad veličinu, ponekad omjer masnoće, ponekad način obrade. Ali uvijek, baš uvijek traže boju. Točno određenu, preciznu narančasto-crveno-ružičastu boju lososa. Što tamniju narančasto-crveno-ružičastu, prema istraživanjima tržišta. Problem je, međutim, u tome, što losos uzgojen na farmama, a koji čini više od 70 posto tržišta, nema veze s tom bojom.
Narančasta boja karakteristična je za divlji losos. Uzgojeni losos prirodno je siv. Kupujemo sive brancine i orade, ali tko bi kupio sivi losos? Zato proizvođači uzgojene losose farbaju. Najčešće koriste astaksantin. Bezopasni crveno-narančasti spoj prisutan recimo u oklopima škampa. Lososi na farmama jedu sve što im se baci u bazene. Prema portalu Quartz, koji je istražio ovu praksu, lososi se na farmama hrane uglavnom kašama od ribljeg ulja i ribe poput haringe ili inćuna, kukuruznog glutena, mljevenog perja (minerali), soje, pileće masti i genetski modificiranih kvasaca. Kaše se formiraju u kuglice kojima se dodaje i astaksantin. U boljem slučaju prirodan, u većini slučajeva sintetiziran u laboratoriju.
Biznis bojanja lososa toliko je razvijen da uzgajivači mogu birati nijanse. Tvrtka DSM nudi SalmoFan, registar nijansi boja lososa sličan onima koje koriste dizajneri namještaja i odjeće. SalmoFan služi uzgajivačima da kontroliraju imaju li njihovi lososi željenu nijansu.
Boja lososa toliko je važna tržištu da kupovina pigmenata čine najveći trošak u prehrani riba, oko 20 posto, piše Quartz. Ali kao što smo rekli, nitko ne bi kupio sivi losos ni da ima najidealniji omjer cijene i kvalitete, pa je za uzgajivače taj trošak neizbježan. Bojanje lososa nije opasno ali jest svojevrsna prevara, kao bojanje zelenih maslina u crne o kojima smo pisali ovih dana. Što napraviti? Za početak, obožavatelji lososa koji se kunu da im je najvažnija kvaliteta i prirodnost trebali bi pristati kupovati losos sive boje. Uzgajivačima bi smanjili troškove, to bi potencijalno smanjilo cijene i najbolji losos iz uzgoja bi bio dostupniji i svakako prirodniji. Onda bi se svi zajedno trebali pozabaviti stvarnim, zlonamjernim prevarama u industriji lososa, poput pumpanja lososa vodom, dodavanja kemikalija i hormona u hranu i slično.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.