Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Kako masovno mobilizirati nove radnike u ugostiteljstvu? Britanska strategija u 6 točaka

kuhari-kuhinja-restoran

Ugostiteljski i turistički sektor Velike Britanije jedan je od najaktivnijih i najatraktivnijih tržišta rada na svijetu kojemu su covid kriza, učestali lockdown i Brexit donijeli su pad od 17% krajem prošle godine i gubitak od 20 milijardi funti. Kao da to nije bilo dovoljno, kriza dodatno pojačana ratom u Ukrajini podigla je cijene sirovina, energenata, poslovnih nameta i PDV vratila na 20%.

Iako je uz sve nedaće tržište Britanije ozbiljno ispred Hrvatske, dijelimo zajednički problem, akutni manjak radne snage koji sad već dovodi u pitanje opstanak dobrog dijela sektora. Britanski problem najbolje ocrtava podatak kako je stopa slobodnih radnih mjesta premašila broj nezaposlenih. Uz dozu sarkazma, čini nam se da bi i mi uskoro mogli dostići taj trend.

Rješenje ozbiljnog problema popunjavanja čak 170.000 radnika manjka je u strategiji, upravo onome što su Britanski ugostitelji prepoznali i na tu temu pripremili prilično opsežan panel kojemu je nazočio i naš suradnik iz Hrvatske. Bez puno filozofiranja, izvršna direktorica Britanskog ugostiteljskog sektora gospođa Kate Nicholls postavila je ključan problem: “Imamo krizu osoblja!” Sektor ima ni manje ni više nego 10% praznih radnih mjesta i situacija je akutna. Kako je CEO Nicholls zaključila: “Ne postoji čarobno rješenje za krizu nego niz kratkoročnih, srednjeročnih ali i dugoročnih koraka koje moramo napraviti.”

RJEŠAVANJE KRIZE: Okvir međusektorske kolaborativne akcije, temeljiti je plan uključivanja svih sudionika ugostiteljske i turističke kategorije gospodarstva, od samog sektora preko Države do lokalnih zajednica. Moramo naglasiti i vrlo jasan, konkretan i proaktivan, a ističe pet fokusa.

1) REGRUTACIJA

Ugostiteljstvo mora biti sposobno pristupiti širokom rasponu ljudi za popunu radnih mjesta.

2) VJEŠTINE I OBUKA

Ugostiteljstvo je profesionalni sektor koji mora štovati visoke standarde i olakšati mobilnost društva

3) RADNI VIJEK

Ugostiteljstvo mora omogućiti radni vijek u kojemu ljudi uživaju i koji ih ispunja.

4) IMIDŽ SEKTORA

Postavljanje percepcije ugostiteljskog sektora kao odličnog mjesta za rad i razvoj karijere.

5) INFRASTRUKTURA

Ukloniti strukturalne pepreke radu u sektoru – poput lošeg transporta i nedostatka ili lošeg smještaja.

Od čitavog niza poteza koje nemamo mjesta detaljnije iznositi, naglasit ćemo onaj koji se kao mantra provlačio kroz čitav panel. Obrazovanje i motiviranost kadrova prepoznati su kao najvažniji element oporavka. Svi sudionici strategije, i Država i lokalne zajednice a posebno sam ugostiteljski sektor, moraju postati svjesni potrebe za radnom snagom koja raspolaže širinom vještina, znanja, sposobnosti i motivacije. Jednako kao Hrvatska, i Velika Britanija muku muči s velikim brojem priučene radne snage upitne kvalitete i niske motiviranosti za školovanje u ugostiteljska zanimanja.

Ključ rješenja vide u promjeni, doslovno velikom “resetiranju” percepcije ugostiteljske struke i u tome se u potpunosti možemo poistovijetiti s Britancima.

Osnovni element na kojem inzistiraju je naglašavanje da ugostiteljsvo čine ljudi i da bez sjajnih ljudi ne bi bilo sektora. Samim time poslovi u sektoru mogu i moraju biti atraktivni i poticajni uz veliki izbor zanimanja, uloga i vještina. 

Koraci koji se u tom kontekstu planiraju su kvalitetan odnos prema radnicima uz radne uvjete i benefite koji im se pružaju, a kao prvi korak naglašava se kontinuirano školovanja stručne radne snage. Imperativ radne snage koja je kvalitetno obrazovana, obučena i vlada vještinama detektiran je kao osnova ostvarivanja vrednovanja struke, koje će time i generirati motiviranost regrutacije kadrova. Apsolutno se stime slažemo. No, preduvjet bilo kakve strategije je kvalitetno postavljanje (minimalnih) standarda znanja i vještina radne snage na tržištu. To je faza koja je već pokrenuta, naglašava Nicholls.

Kvalitetan odnos prema radnicima, motiviranost, profesionalnost i školovanost radne snage uz kontinuirano izgrađivanje znanja i vještina, postavljanje standarda kvalitete struke … jednom riječju strategija. Naša nedavna anketa jasno je pokazala kako gosti restorane najviše ocjenjuju upravo prema radnicima i usluzi koju im pružaju te da bez kvalitetnih ljudi nema niti kvalitetnog ugostiteljstva.

Svi ovi aspekti su upravo ono o čemu smo i sami više puta pisali i redovito ih naglašavamo, iako nam se čini da u Hrvatskoj najveći otpor stiže upravo od samog ugostiteljskog sektora. Nadamo se kako će naša Država, lokalne zajednice, strukovne škole i prije svega sami ugostitelji shvatiti ovu britansku poruku i pouku. 

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.