Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

NIKOLA BENVENUTI, PREDSJEDNIK VINISTRE Naš je strateški cilj povećati prepoznatljivost istarskih vina u svijetu

benvenuti-vinistra

S Nikolom Benvenutijem, jednim od vodećih istarskih vinara i predsjednikom Vinistre, razgovarali smo o okolnostima održavanja ovogodišnje, pandemijom obilježene Vinistre, o problemima istarskih vinogradara i o glavnim elementima Strategije razvoja istarskih vina.

Što ovogodišnju Vinistru čini specifičnom, osim održavanja na otvorenom prostoru? Je li bilo teško privući vinare, da sudjeluju na drukčijoj Vinistri?

Osim što se prvi put održava na otvorenom, Vinistra se prvi put održava i sredinom lipnja. Organizira se uz strogo pridržavanje epidemiološkim mjera u kontroliranim uvjetima, što ne podrazumijeva samo nošenje maski i dezinfekciju ruku, nego i dezinfekciju čitavog prostora, nema povratnih kaucijskih čaša tako da svaki posjetitelj uz kupnju ulaznice na dar dobije čašu visoke kvalitete i bon u iznosu od 30 kn iskoristiv za kupnju vina u vinoteci koja će biti smještena neposredno na ulazu na samu manifestaciju. Iako savršen ambijent za druženje s vinom, otvoren prostor uz more logistički je vrlo zahtjevan za ovakvu manifestaciju na kojoj svaki vinar treba imati struju, vodu, led, hladnjake… No, nakon godinu dana pauze, vinari se iznimno vesele ovogodišnjoj Vinistri, druženju s ljubiteljima vina, poslovnim partnerima i profesionalcima u vinskoj industriji. 

Je li postojala mogućnost da se ovogodišnja Vinistra otkaže?

Nažalost, nešto više od godine dana živimo u nesigurnim vremenima i nema nikakve garancije da će se nešto održati. Ipak, čvrsto smo odlučili da ćemo ove godine organizirati našu manifestaciju ako se za to ukaže i najmanja prigoda. Bili smo strpljivi, radili sve kao da će se održati u našem tradicionalnom terminu u prvom vikendu svibnja u Sportskog dvorani Žatika gdje se i inače održava. Naravno, s obzirom na okolnosti imali smo niz alternativnih datuma i prostora. Kako mjere u svibnju nisu popustile s istarskim Stožerom civilne zaštite odlučili smo se za lipanj i to vikend od 18. do 20. Najboljom opcijom pokazala se uvala Peškera kao novi prekrasni ambijent za uživanje u istarskim vinima. 

Vinistra se uvijek održavala uoči sezone, u svibnju. Sada ulazi duboko u sezonu, jer je Istra već prilično puna, osobito vikendima. Je li to problematično za poslovne interese sudionika Vinistre? 

Vinistra je organizacijski zahtjevna i velika manifestacija koja podiže atraktivnost destinacije, u vikendu kad se održava u Poreč privlači određeni profil gostiju i na jednom mjestu promovira jedan od najjačih istarskih brendova. Koliko je važna vinarima potvrđuje da će ove godine svoja vina promovirati velika većina poznatih istarskih vinara. 

Već s prvim danima popuštanja mjera povećao se broj turista s emitivnih tržišta, posebno vikendima i to nam je svima važno, ali jednako su važne i prezentacije i promocije, bez obzira je li riječ o predsezoni, sezoni ili posezoni. 

vinistra-2019

Kako biste u retrospektivi opisali značaj Vinistre za istarsku vinsku scenu? Koja su njena najvažnija postignuća?

Udruga vinara i vinogradara Istre i Vinistra kao manifestacija imaju izniman značaj u afirmaciji istarskih vina na domaćem ali i inozemnom tržištu. Tijekom dvadesetak godina malvazija se isprofilirala kao najpoznatije i najtraženije vino i to je naše najveće postignuće. Kada su vina u pitanju istarska malvazija definitivno je lider na hrvatskom, ali i tržištu bivše Jugoslavije. Osim toga iz godine u godinu podižemo ljestvicu kvalitete o čemu svjedoče brojne medalje na najpoznatijim svjetskim natjecanjima. Jednak cilj postavili smo i kad je u pitanju naša najvažnija crna sorta teran. Iznimno je važno zadržati lidersku poziciju na domaćem, ali i širiti strana tržišta pa kontinuirano ulažemo u promociju i marketing. 

 Vinistra je mnogo više od vinskog sajma; ona je važan alat u promociji istarskih vina i istarske gastronomije. Može li Vinistra dobiti i veći turistički značaj? Može li se pretvoriti u turističku atrakciju, zbog koje bi se na datum održavanja Vinistre dolazilo u Istru iz drugih dijelova Hrvatske, ali i iz inozemstva?

Vinski znalci i vinoljupci i do sada su rezervirali prvi vikend u svibnju za posjet Vinistri. Tog vikenda u Poreču se tražila soba više. Nadam se da će tako biti i ove godine bez obzira na novi termin. Ljudi su se zaželjeli druženja uz dobro vino. Naravno da uvijek treba težiti napretku i vjerujem da će Vinistra i kao manifestacija i kao udruga iz godine u godinu rasti. Još ćemo intenzivnije raditi na privlačenju inozemnih poslovnih gostiju, kao i onih čiji je motiv dolaska u destinaciju eno-gastronomija. 

Može li se Vinistru povezati s raznim gastronomskim i kulturnim festivalima, koji se održavaju u istarskim turističkim središtima?

To je definitivno jedan od naših ciljeva. Vinistra je spremna ponuditi svoj know-how kako bi takve manifestacije bile što atraktivnije i originalnije. Jedan od dobrih primjera je i naša suradnja s Općinom Svetvinčenat i tvrtkom Savičenta d.o.o. koja upravlja prekrasnom utvrdom Morosini-Grimani. U tom ekskluzivnom prostoru otvorena je vinoteka gdje je Vinistra glavni partner dobavljač vina a u suradnji s Hrvatskim sommelier klubom, tamo ćemo redovito organizirati edukativne vinske degustacije i radionice.

Kakva je bila prošla vinogradarska godina u Istri?

U nekoliko rečenica rekao bih da je 2020. bila vrlo pogodna vinogradarska godina sa sjajnim mladim vinima koja su odlično prošla i na ocjenjivanjima. Sigurno ćemo se za dvije, tri godine ponositi i s vinima prošlogodišnje berbe koja su na odležavanju i od njih imamo velika očekivanja. Prošla vinogradarska godina bila je bez velikih ekstrema, s dovoljno padalina i sunca. Bijele sorte brale su se u uobičajenom terminu, malvazije oko 1. rujna, a crna nešto ranije od uobičajenog, već oko 24. rujna. 

Imaju li istarski vinari i ove godine problema s plasmanom vina, s obzirom na proljetni lockdown? Koliko je situacija s prodajom vina bolja nego lani?

Svi smo osjetili velike posljedice pandemije i lockdowna, iako su se mjere nastavile i ove godine, viškovi su puno manji nego što se očekivalo na početku pandemije. Situacija je bolja od prošlogodišnje, a počela se mijenjati otvaranjem terasa bez obzira na kiše i vrijeme koje nam nije išlo u prilog. S toplijim vremenom, popuštanjem mjera i dolaskom turista sve je krenulo u pozitivnom smjeru. Najvažnije je da sezona ne prestane krajem kolovoza ili rujna. Zapravo je za plasman vina ove godine ključna posezona kada nas posjećuju gosti koji su poznavatelji i ljubitelji vrhunskih vina i gastronomije. Nadam se da s obzirom na cijepljenje neće biti većih iznenađenja i zatvaranja i da ćemo koliko, toliko normalno završiti ovu godinu.

Prije tri godine usvojena je Strategija razvoja vinarstva u Istri . Što se od nje dosad provelo?

Iznimno je važno bilo napraviti temelje za provedbu tako važnog strateškog plana u vinarstvu Istre. To se prvenstveno odnosilo na reorganizaciju Udruge i način financiranja. Prvi i po meni ključni korak je napravljen, po uzoru na razvijenije vinske zemlje poput Austrije ili talijanskih vinskih regija, već skoro godinu dana našu Udrugu osim javnih izvora, financiraju vinari određenim iznosom po broju proizvedenih boca. To je glavna baza za sve aktivnosti koje planiramo provoditi i raditi u budućnosti. Tako smo početkom ove godine već kandidirali dva EU projekta vrijednih preko milijun kuna a odnose se prvenstveno na marketing u državama članicama i trećim zemljama. 

vinistra

S tri godine odmaka, i s obzirom na lanjsku kriznu godinu, koje elemente Strategije danas smatrate najvažnijim?

Definitivno najvažniji element je ulaganje u prepoznatljivost istarskih vina i to je ono što moramo uporno i konstantno raditi. Svaka kriza, pa tako i pandemijska, pokazala je da najmanje gube oni koji imaju izgrađen brand identitet proizvoda. Koliko budemo brzi i vješti u tome toliko ćemo lakše i bolje prodavati naša vina pa tako i prebroditi krize kao što je ova.

Što se, zapravo, može učiniti na povećanju izvoza, dakle, na jednom od važnih elemenata Strategije?

Povećanje izvoza utjecat će na daljnji razvoj istarske vinske scene. Posebne prezentacije, eventi, predstavljanje na najvažnijim svjetskim sajmovima iznimno su važni u promociji kao i pojačani marketing na ključnim tržištima. Osim toga važno je i ugostiti novinare, distributere, vlasnike restorana, influencere i td. u Istru i na pravi im način prezentirati istarsku vinsku i gastro scenu. 

U kojoj su fazi planovi za zoniranje vinograda? Hoće li Istra službeno dobiti svoje “grand cru” položaje?

Zoniranje vinograda dugoročan je proces. U kontaktu smo s talijanskim i austrijskim stručnjacima i u fazi smo prikupljanja informacija kako bismo definirali konkretan plan i način provedbe u Istri. Zoniranje, osim što je tehnički pothvat ono je i odličan marketinški potez, djelomično već imamo grad cru položaje, no važno ih je dobro izgraditi na regionalnoj razini. Želimo napraviti maksimalno jednostavan sustav, prihvatljiv i razumljiv današnjem modernom potrošaču. Neke regije u Austriji, Italiji i Španjolskoj se čine dobrim primjerom kako to napraviti.

U kojem će se smjeru kretati marketing i promocija istarske vinske industrije? 

Definirali smo nekoliko operativnih mjera usmjerenih na realizaciju postavljenih strateških ciljeva sa snažnim fokusom na turizam kao ključnom polugom dugoročne održivosti. Istaknuo bih neke od tih mjera; fokusirana tržišna promocija, unapređenje kanala prodaje, razvoj i unapređenje paketa turističkih iskustva u istarskim vinarijama, edukacija radne snage, razvoj inovativnog DOC sustava te razvoj koncepta hrane i pića.

Što je potrebno učiniti da bi se povećala opća kvaliteta istarskih vina?

Naša Udruga od prvog dana radi na tome. To je bio dug i kontinuirani proces koji i dalje traje. Veliki skok u kvaliteti istarskih vina dogodio se postavljanjem IQ sustava (Istarska kvaliteta) uvedenog 2005. Nakon uvođenja ovog sustava doslovno se vidio veliki pomak na više u samom održavanju vinograda, kontroli prinosa i naravno na konačnom proizvodu. Iako sustav kasnije nije posebno zaživio imao je ključnu ulogu u podizanju razine kvalitete istarskih vina. Kao Udruga iz godine u godinu podižemo ljestvicu kvalitete i na međunarodnom ocjenjivanju vina i alkoholnih pića i Svijetu malvazija kako bismo ga što više približili najjačim svjetskim ocjenjivanjima poput Decantera i IWC-a. U svakoj regiji mora postojati zdrava konkurencija i maksimalna kompeticija kako bi se stvarali novi mladi vinari željni velikih ostvarenja ali i kako se oni iskusni i etablirani ne bi uspavali. Svojevrsni mix jednih i drugih konstantno diže opću kvalitetu vina i lansira Istru na neke nove razine.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.