Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

Umro je Augusto Reina, čovjek koji je stvorio slavni Amaretto di Saronno

disaronno-reina-g

U Italiji je u osamdesetoj godini umro Augusto Reina, patrijarh kuće ILLVA, proizvođača Amaretta DiSaronno, jednog od najpoznatijih svjetskih brendova likera. Amaretto je slatki liker izmišljen prije 600 godina u talijanskoj komuni Saronno u Lombardiji. Iako se originalna verzija radila od gorkih badema, Amaretto iz Saronna proslavio se kao piće od koštica marelica, bresaka i badema, u recepturama koje su se mijenjale s modernizacijom i komercijalizacijom ove industrije.

Amaretto iz Saronna postao je slavan zbog specifičnog orašasto-aldehidnog okusa badema koji mu daje spoj benzaldehid. Afirmacija amaretta pripisuje se slavnom lombardijskom slikaru Bernardu Luiniju. Prema legendi, jedan je lokalni samostan bio angažirao Luinija da napravi nove freske. Dok je radio, slikar je odsjedao od jedne lijepe udovice. Inspiriran njenom ljepotom, Luini je naslikao udovičin portret. Da mu se oduži, jer nije imala novca, udovica mu je poklonila svoj liker, koji je radila od rakije aromatizirane maceratom koštica marelica i bademima, bilja i karameliziranog šećera.

Taj originalni poklon postao je slavni amaretto komune Saronno i jedan od najpoznatijih talijanskih proizvoda. Za što je vjerojatno najzaslužnija tvrtka ILLVA koju je 1947. osnovao Domenico Reina. Obitelj Reina usavršila je recepturu i kreirala Amaretto di Saronno, kasnije preimenovan u DiSaronno Originale stvarajući jedan od amblematskih talijanskih brendova. U Jugoslaviju je najpopularniji njihov proizvod bio Amaro 18 Isolabella dok je Amaretto di Saronno postao hit negdje osamdesetih.

Augusto Reina rođen je u Saronnu 11. lipnja 1940. godine. Bio je veliki inovator, ljubitelj klasične glazbe i suvremene umjetnosti, leta i jedrenja, nogometaš amater i strastveni poduzetnik, koji je starinsku obiteljsku firmu razvio u međunarodno utjecajni holding za proizvodnju alkoholnih pića. “Ponosni smo na našu prošlost, ali smo i svjesni da moramo gledati naprijed, jer budućnost nam nosi velike šanse i velike odgovornosti,” bila je česta Reinina rečenica.

Manje je poznato da je trag u povijesti DiSaronna odigrao i zagrebački barmen Marin Nekić. “Uz gospodina Reinu i cijelu obitelj vežu me nezaboravna sjećanja. Nikada i nigdje nisam doživio tako toplo gostoprimstvo kao kod njih, ” rekao nam je u subotu Nekić, rastužen viješću o smrti Augusta Reine.

Nekića je prije osam godina u sjedište ILLVA-e pozvao menadžer Disaronna za Europu. “Bilo je to jedinstveno iskustvo.U jednom trenutku otvorili su katedralu samo za mene, takva je pozicija obitelji Reina u kraju koji proizvodi Amareto di Saronno.” Tamo se dogodilo i nešto što je Nekića trajno povezalo s Disaronnom i obitelji Reina. “ILLVA iznutra nije funkcionirala kao korporacija. Augustu Reini ljudi su bili ispred svega, ljudi i međuljudski odnosi. Dok smo obilazili tvornicu, kao strastveni sakupljač povijesnih zanimljivosti pitao sam kada bih mogao otići do lokalne katedrale da vidim Da Vincijeve radove i freske njegova učenika koje povezuju s nastankom Amaretta di Saronno. Rekli su mi da oni imaju ključeve i pozvali tajnicu. Otvorili su katedralu samo za mene. Takav je status obitelji Reina u njihovu kraju.”

Jedna od tradicija u ILLVA-i je da uprava ruča zajedno. Za ručkom se raspravlja o tekućim problemima i koracima koje će poduzimati. Gosti koji se zateknu u firmi pozvani su na ručak, i mogu slobodno komentirati i raspravljati s domaćinima. “Ručak uvijek kuha netko iz obitelji. Kad sam ja bio na ručku, kuhala je obiteljska dadilja. Tako je Augusto Reina vodio firmu,” priča Nekić. “Tijekom ručka pričali smo, naravno, o likeru i koktelima. Amaretto di Saronno proslavio se svojim koktelom Disaronno sour. Riječ je o klasičnom koktelu, jednom od 50 najpoznatijih na svijetu i temelju na kojemu barmeni uče kad ulaze u posao. Amaretto Sour je koktel od 11 centilitara koji se prema njihovu receptu poslužuje u čašama za kratka pića. Pitao sam članove uprave zašto koktel poslužuju kao shooter, kad se pića poput nekih koktela o 10 centilitara, Bacardijeva Mojita primjerice, poslužuju u velikim čašama. A i zna se da gosti radije naručuju long drinks. Bilo je to nedužno pitanje, ali izazvalo je muk. Pitali su se kako se toga nisu prije sjetili. Promijenili su sve materijale, i Disaronno Sour se otada prodaje u visokoj čaši, kao osvježavajući long drink.” A Nekić je proglašen doživotnim neslužbenim počasnim članom firme. “Tako je nezaboravni Augusto Reina vodio firmu,” zaključuje Nekić.

Obitelj Reina zadnjih je godina u velikoj akciji osvježavanja imidža DiSaronna, kako bi ga definirala više kao lifestyle piće mlađe hipsterske publike i sastojak za koktele. Likeri i amaro doživljavaju veliki preporod i DiSaronno zaslužuje još jedan globalni uzlet.

Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.