Prvi je rujna, oko 14 sati. Stojimo na uglu Šubićeve i Grabovčeve ulice, ispred restorana Toscana. Na vratima je nalijepljena obavijest, ispisana prilično neurednim rukopisom: “Zbog godišnjih odmora ne radimo od 15 do 31.8.” Toscana, međutim, ne radi ni prvog devetog. U izlozima nema menija, ni obavijesti o popustima. Posve je neobično da zbog dvotjednog godišnjeg svi panoi s jelovnicima nestanu iz restorana. Kroz velike prozore ne možemo vidjeti baš nikakve znakove života: nitko ne uređuje, ne čisti, ne priprema restoran za nastavak rada koji je prema A4 papiru na ulazu trebao početi i još danas.
Toscana izgleda kao tipičan restoran kojem nije uspjelo, pa je povlačenje iz biznisa privremeno prikrio obavješću o godišnjim odmorima. Na vratima Pushkin Officea na zelenom valu također piše kako su zatvoreni zbog godišnjih, ali taj papir ondje visi već nekoliko mejseci. Ne možemo, naravno, unaprijed tvrditi da se zagrebačka Toscana nikad više neće otvoriti. No, savim je očigledno da je suočena s ozbiljnim problemima u poslovanju, jer nijedan restorater koji drži do sebe ne bi ostavio lokal u tako napuštenom stanju, uz rukom ispisanu crticu o godišnjem odmoru.
Neobično niske cijene za Zagreb
Toscana se otvorila krajem zime u velikom prostoru gdje je svojedobno poslovala Baschiera, pizzeria koja je dokazala da se u ugostiteljstvu katkad može ozbiljno zaraditi na lošem proizvodu. Toscana je šokirala cijelu zagrebačku ugostiteljsku scenu svojim cijenama: meniji za ručak od 30 ili 35 kuna, redoviti popusti od 20 posto na tjestenine i pizze, glavna jela poput pohanog soma s prilogom za dvadesetak kuna, palačanike za petnaestak kuna i tako dalje, i tako dalje.
Jedini put kad smo je posjetili, Toscana je bila ozbiljno puna, uglavnom studenata s obližnjeg Politološkog fakulteta i zaposlenika okolnih ureda. Tada smo se zapitali može li bilo koji restoran funkcionirati na tako niskom rangu cijena, ako želi održavati minimalnu kvalitetu. U Osijeku, odakle je Toscana došla u Zagreb, čini se da može, jer je Toscana ondje sudeći po društvenim mrežama, više nego uspješna.
Zagreb je, ipak, mnogo skuplji grad u kojem teško da se isplati servirati meni od tri slijeda za manje od pet eura. Stoga pustoš u velikom prostoru gdje bi trebala raditi Toscana, zapravo odražava minimalnu financijsku realnost ugostiteljskog biznisa u Zagrebu. Sa zanimanjem ćemo pratiti hoće li se Toscana reinkarnirati u nekom drugom obliku, kani li pokušati još jednom sa starim konceptom ili će taj veliki lokal blizu Kvaternikova trga ostati prazan.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.