Da, stvar je konačna, od 1. studenog 2023. jedna od najprestižnijih i zasigurno najčišćih vodki na svijetu, Finlandia, u vlasništvu je Coca Cola HBC, jedne od najznačajnijih kompanija na svjetskom tržištu pića. Koliko god ta vijest možda jest prijelomna, zapravo i nije iznenađujuća. Evo zašto.
Finlandia je vodka duge i značajne povijesti. Destileriju koja stoji iza vodke osnovao je dr. Wilhelm Juslin još 1888. godine u finskom selu Rajamäki, a nisu prestali raditi ni nakon uvođenja finskog Prohibicijskog zakona 1920. Tada je nacionalizirana, a 1970. i službeno je na tržištu utemeljen brend Finlandia kao dio portfelja kompanije Alko, državnog monopola za proizvodnju i trgovinu alkoholnim pićima (princip državnog monopola je u Finskoj na snazi i danas).
Od 1987. godine proizvodnja seli u centralizirani pogon destilerijskog giganta Konskenkorva, ali i danas se buteljira na originalnoj lokaciji u postrojenju sela Rajamäki.
Godine 2000. u vlasničku strukturu ulazi američka Brown-Forman korporacija koja od 2004. potpuno preuzima vlasništvo. Brown-Forman je tako dvadesetak godina neraskidivo povezan s Finlandia vodkom i bez sumnje je zaslužan za svjetsku slavu i uspjeh brenda na svjetskom tržištu. Sjetimo se samo Finlandije kao “službene vodke Jamesa Bonda” u filmu Umri drugi dan (Die Another Day) iz 2002. No, zasluge za uspjeh Finlandije pripadaju još jednoj kompaniji. Više od 17 godina ključni globalni distributer Finlandia portfelja je Coca Cola HBC (Hellenic Bottling Company) i njen utjecaj ne da nije zanemariv nego se smatra i presudnim za pozicioniranje vodke u Top 15 na svjetskim listama u zadnjih desetak godina.
Coca Cola HBC je već dugo i realni nositelj brenda Finlandia na tržištu. Brown-Forman još je 2016. prvi puta započeo prodaju čitave Finlandije, no do nje nikada nije došlo. Konačni dogovor s Coca Colom postignut je tek prije nešto više od četiri mjeseca, sredinom lipnja, a transakcija je definitivno zaključena prekjučer, 1. studenog 2023.
Ova transakcija dakle nije se dogodila preko noć. Dapače, posve je logičan slijed ako se uzme u obzir koliko se Coca Cola godinama brinula za Finlandiju. S druge strane, za strategiju koju razvija Brown-Forman okrupnjavanjem premium portfelja brandovima Finlandia ne naprosto teret.
Brown-Forman fokusira se prije svega na etikte prestižnih američkih whiskeyja poput Jack Daniel’sa i Woodford Reserve, koji su danas upotpunjeni primjerice. škotskim GlenDronach maltovima, tequilama Herradura ili od nedavno Ginom Mare i Diplomático superpremium rumom (o čemu smo već i pisali). Također, Brown-Forman glavnim pokretačima rasta planiranog za 2024. smatra El Jimador tequile i New Mix RTD paletu, a ne vodke.
Finlandia se pak sjajno uklapa u strategiju Coca Cola HBC, koja nesumnjivo savršeno poznaje ovaj brend. Na kraju krajeva riječ je o jednoj od najčišćih vodki na svijetu, destiliranoj od fermentiranog finskog ječma u sedmerostrukim kolonama u više od 200 destilacijskih operacija, a razblažuje se glečerskom vodom koja je toliko čista i neutralna da joj nije potrebna apsolutno nikakva obrada, što je izrazito rijedak slučaj u industriji jakih pića.
Coca Cola HBC za ovu akviziciju Finlandia portfelja isplaćuje Brown-Formanu vrtoglavih 220 milijuna američkih dolara, no za brand koji prodaje više od 350 milijuna boca godišnje cijena je sasvim razumna.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.