Kult plave kamenice - logotip
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji
Divider Text

SADA JE I SLUŽBENO Skuplja i premium jaka pića na tržištu su pobijedila srednju kategoriju. Najviše se piju cognaci i tequile

koktel

Sada je sasvim nedvojbeno da prodaja i konzumacija premium i skupljih jakih alkoholnih pića postaje vodeći segment industrije. Imamo i službene podatke analiza.  Prije nekoliko dana pisali smo kako škotski whiskyji bilježe pad volumena prodaje, ali im je prihod gotovo nepromijenjen. Razlog leži u velikom i značajnom rastu prodaje premium whiskyja, posebno single maltova.

Upravo su objavljeni podaci za globalnu industriju jakih alkoholnih pića, i vrlo su zanimljivi. Rezultati nekoliko vodećih analitičkih kuća specijaliziranih za analitiku trgovine hranom, pićima i ugostiteljstvo gotovo savršeno prate predviđanja objavljena još 2021. godine.  Prema tim podacima, cognac i dalje drži prvo mjesto najskupljeg pića mjereno prema medijalnoj cijeni, dok se na drugo mjesto popela tequila, premašivši i whisky.

Podsjetimo da je još prošle godine na američkom tržištu tequila u prodaji prestigla whisky, što se činilo nevjerojatnim. I vodka bilježi gotovo nevjerojatan rast od 80 posto u premium i najskupljem segementu, što je ogroman skok prema uobičajeno najprodavanijim skupinama jeftinih vodki.

Gin pak, što držimo znakovitim, najbolje rezultate ima u srednjoj klasi. To ne znači da pića poput gina nemaju uspjeha u kvalitetnijem segmentu. Baš obratno, čvrsta i sigurna srednja klasa samo je znak da konzumenti gin ne smatraju jeftinim pićem te da usprkos ozbiljnoj inflaciji brandova koji doslovno niču svaki dan i dalje traže dobar, kvalitetan proizvod. Sličan rezultat je i u kategoriji likera koji potpuno očito postaju prije svega sastavnice koktela uz daleko manji interes globalnog tržišta za njihovom samostalnom konzumacijom.

Ono što se posebno uočava ozbiljan je i veliki rast premium pića u ugostiteljstvu, od restorana do barova. Cognac je u ovoj grupaciji narastao za nevjerojatnih 132%, dok su vodke skočile za 72% što držimo najboljom potvrdom da premium pića itekako dostižu zasluženu poziciju. Vodka, iako tehnički gledano “razvodnjeni neutralni alkohol”, definitivno nije banalno piće i vrhunske vodke doista su izvrsne teksture i užitnosti. Odličan primjer imamo u domaćoj industriji, prije svega u kontekstu Old Pilot’s Vodke. Znakovito, u barovima prema analizama najslabije rezultate imaju proizvodi srednjeg cjenovnog ranga. I to se odnosi na praktično sve vrste i kategorije pića (osim ginova i likera). Dapače, barovi su znakovito pretekli restorane u prodaji skupljih i premium jakih pića.

Vodeće kuće poput NielsenIQ i analitike koje objavljuju sredstva su kojima se koristi čitava industrija. Barem ona koja želi ozbiljno nastupati na tržištu. Koliko god nam se čini da je Hrvatska zbog osjetno nižeg standarda potencijalno ciljano tržište za jeftiniji cjenovni segment potrošnje, to zapravo uopće nije točno. Evidentan je rast potrošnje i preferencije kupaca prema skupljem, ali i kvalitetnijem, a to je zapravo ono o čemu je riječ.

Već smo nekoliko puta citirali destileriju Rossi koja svoj uspon zahvaljuje upravo dizanju cijena i ulaskom u višu (i visoku) klasu proizvoda. Njihovi Teranino i pelinkovac Epulon, a posebno brandy Šovran sjajan su primjer. O proizvodima Aure i poslovnoj logici ne treba ni govoriti, dok Wise Grus, Magdić, Vertigo i Jedna samo potvrđuju ispravnost takvog pristupa. Jednako tako i veliki distributeri posve su svjesni trendova, o čemu možete čitati i u našem ABV magazinu.

Ali još jednom ponavljamo; kvaliteta mora, jednostavno i neizostavno mora pratiti cijenu. Globalna inflacija prema rezultatima ovih analiza jest možda krivac za općenito dizanje cijena (u segmentu jakih pića prosječni rast je nešto ispod 1 eura) no posve je nestvarno i poslovno neodgovorno misliti da golo dizanje cijena ima ikakve veze s premiumizacijom. Najbolji primjer su tequile koje su podizanjem kvalitete od “meksičke brlje” koja se trgne s limunom i soli, prerasle u kategoriju finih, balansiranih i aromatičnih pića koja se mogu piti potpuno samostalno ili u sjajnim koktelima.

Na kraju krajeva, i u ugostiteljstvu je više nego jasno da usprkos podizanju cijena oni koji rade kvalitetno nemaju problema s ukupnim rezultatima. Što će, sigurni smo, i potpuno otvoreno pokazati i analiza ove turističke sezone. Dakako, za to su zaslužni i odlični, vrhunski obrazovani chefovi i barmeni kojih je u Hrvatskoj sve više.

PODIJELI
Plava
Sve sto stvarno trebate znati o gastronomiji
Sve što stvarno trebate znati o gastronomiji

Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.