Johnnie Walker, Campari, Tanqueray, Don Julio, Lagavulin… samo su dio portfelja PPD Globala, jednog od najopširnijih na domaćem tržištu, koji uz jaka pića uključuje i brendove poput Aperola i Monina
O Johnnie Walker scotchevima možda i ne treba previše raspravljati. Škotski whisky koji se prodaje u količinama iznad 200 milijuna litara godišnje (oko 290 milijuna boca) mogao bi proći bez ijednog dodatnog komentara. Ipak, riječ je i o jednom od najzanimljivijih jakih pića uopće o kojemu možda i ne razmišljamo kao ground-breaking proizvodu whisky industrije.
John Walker 1820. godine nakon smrti oca naslijedio je sredstva uložena u kupnju trgovine mješovitom robom u škotskom Kilmarnocku. Godine 1823. u Škotskoj je donesen Trošarinskog zakona kojim je započelo rađanje suvremene destilerske industrije. Samo dvije godine kasnije John Walker počeo se etablirati kao ozbiljan trgovac whiskyjima. Bio je tek mladić, dvadesetogodišnjak.
John je umro 1857. godine a njegov sin Alexander Walker više je nego uspješno nastavio obiteljski biznis, stvarajući istinsku whisky ikonu. Alexander Walker postavio je gotovo sve ključne značajke branda Johnnie Walker kakve poznajemo danas.
Unutar samo deset godina kreirao je bocu pravokutnog presjeka, karakterističnu Johnnie Walker’s Square Bottle. Dizajn pravokutne boce omogućio je uštedu na materijalu za ambalažu i stabilno prijanjanje boce uz bocu, čime se smanjio broj lomova tada vrlo krhkih staklenih boca, Uz bocu, Walker je osmislio i drugi zaštitni znak branda: etiketu nagnutu za 24 stupnja. Ta dva elementa i danas jasno izdvajaju Johnnie Walker na policama trgovina. Stvorio je i prvi zaštićeni proizvod pod etiketom Old Highland Whisky Blend, koji se prodavao u tada enormnim količinama od 450 tisuća litara godišnje.
Krajem 19. stoljeća Walkeri kupuju i destileriju Cardhu, koja će ostati srce svakog Johnnie Walker blenda. Riječ je o takozvanom key maltu, oko kojeg se gradi aromatski profil apsolutno svakog Johnnieja.
Godine 1908. Walker je od poznatog karikaturista Johna Browna naručio crtež i tako je nastao neizostavni Šetač (The Striding Man). Mijenjajući smjer hoda, dizajn, detalje boja, čak povremeno i spol, Šetač je bio i ostao nerazdvojan od samog pojma branda i blendova Johnnie Walkera. Godinu dana kasnije, 1909. godine nastaju i dvije najpoznatije etikete Johnnie Walkera, Red Label i Black Label kao začetnici standarda označavanja bojama, a kasnije i Green, Gold, Blue Label i 18YO.
Vjenceslav Madić-Kishoni/Esplanade
Johnnie Walker Black Label izravni je nasljednik originalne formule Old Highland Blenda iz 1865. godine. Ukupni profil blenda, kao uostalom i za sve ostale Johnnie Walker etikete, danas je izgrađen oko single malta iz Cardhu destilerije. Blended škotski whiskyji mješavine su malt whiskyja od 100% ječmenog slada i grain whiskyja od kombinirane kaše ječma i drugih žitarica, što u kontekstu Black Labela uključuje četrdesetak različitih maltova iz “četiri kuta Škotske” odnosno četiri ključne regije, uz udio peated maltova s otoka Islay, koji jedinstvene dimljene note dobivaju sušenjem ječma zapaljenim tresetom.
Svi whiskyji za Black Label dozrijevaju najmanje 12 godina u hrastovim bačvama, a profil blenda su bogate arome suhih začina, karamele i blagog tresetnog dima uz svježu voćnost, citrusnost, herbalne note, paprenost i kremasta žitna tekstura.
Venezuela je odavno pojam za visokokvalitetne Premium rumove nešto lakšeg tijela, ali izražajnog karaktera. Ta kombinacija, koja se na prvi pogled doima kontradiktornom, rezultat je kompleksnog pristupa destilacijama i nadasve promišljenog sustava dozrijevanja u bačvama. Gotovo da nema venecuelanskog ruma kojeg ne možemo pozicionirati doista visoko.
Pampero u svim svojim aspektima odgovara takvom opisu. Pampero su 1938. u osnovala dvojica entuzijasta ozbiljnog poduzetničkog duha, Alejandro Hernández i Luis Toro u Caracasu, samom srcu planinske ravnice venecuelanskog sjevera. Njihova ostavština je značajna. Prvi su uveli složeni pristup blendanju koristeći kombinaciju laganih i karakternih rumova, a još važnije postavili su standard minimalnog dozrijevanja rumova od dvije godine i prvi su dobili službenu oznaku Añejo ruma.
Na osnovu njihova rada, od 2003. godine propisano je i nacionalno Denominación de Origen Ron de Venezuela (DOC, Kontrolirano porijeklo) koje podrazumijeva da se proizvodnja u potpunosti mora odvijati na tlu Venezuele, uključivo i uzgoj šećerne trske. Također, rumovi moraju dozrijevati najmanje dvije godine u bačvama od američkog bijelog hrasta, a gubici isparavanjem (Angels’ Share u Venezueli visokih je 9 posto godišnje) ne smiju se nadomiještati odnosno nadopunjavati bačve. Ta zadnja stavka jedinstvena je odredba u svjetskoj industriji jakih pića.
Vjenceslav Madić Kishoni/Esplanade
Pampero koristi venecuelansku šećernu trsku poznatu po izrazito visokom sadržaju šećera koji je osnova za dobivanje alkohola. Od soka trske centrifugom se proizvodi melasa. Bazu svih rumova čini izrazito lagani destilat proizveden u trostrukim destilacijskim kolonama, uz izrazito karakterne rumove iz dvije vrste kotlova. Ta tri destilata dozrijevaju zasebno u bačvama isključivo od američkog bijelog hrasta, u kojima su prethodno bili bourbon ili sherry. Osnovni aromatski profil Pampera stoga je prepoznatljiv po svježem i sušenom koštuničavom voću (breskve i marelice), čokoladi, cimetu, duhanu, rumu i vaniliji.
Pampero Aniversario perjanica je branda nastala 1963. godine u čast 25. obljetnice Pampera. Pampero Aniversario uključuje znatniji udio sherry bačava iz Reserve Exclusive, posebnih zaliha u destileriji.
Pampero Blanco bijeli je rum nastao blendanjem tridesetak različitih rumova sva tri karaktera, dozrijevanih najmanje dvije godine i filtriranih kroz ugljen kako bi se uklonila boja.
U svijetu klasičnih bittera Campari se nerijetko smatra ne samo zaštitnim znakom, već i sinonimom za bitter. Doista, kad nam je potreban bitter ruka će prvo poletjeti prema poznatom crvenkasto-narančastom piću. I nije to slučaj samo kod nas. Kokteli poput Negronija ili Americana praktično su nezamislivi bez Camparija, a buteljirana Campari Soda jedno je od najpopularnijih blago alkoholnih pića u Italiji.
Amblematski koktel s Camparijem, Negroni je, vjeruje se, izmišljen negdje 1919. u Caffeu Casoni u Firenci. Osnovna receptura Negronija, jednaki dijelovi gina, Camparija i slatkog vermuta, esencija je talijanskog stila temeljenog na malo sastojaka, jednostavnosti i krajnje sofisticiranim okusima. Negroni zadnjih desetak godina doživljava spektakularan comeback, zahvaljujući craft barovima i miksolozima koji neumorno razvijaju recepture, varijacije i nove koktele inspirirane Negronijem.
Ključ uspjeha pića kojeg je još u 19. stoljeću stvorio Gaspare Campari izniman je balans gorčine, začinskih nota i slatkoće. Važno je znati da je kod Camparija riječ o bitteru, jakom alkoholnom piću koje je aromatizirano i prepoznatljive gorčine.
Moramo jasno napomenuti da Campari nije liker, jer likeri su dominatno slatki, a bitteri dominantno gorki bez obzira koliko se doista u njima nalazi šećera. Campari ima daleko viši sadržaj šećera od dobrog dijela likera na tržištu, ali isključivo zbog balansa s obilnom gorčinom, koja dolazi iz kombinacije bilja i voća, uključivo i chinotto citrus te koru karipskog krotona (cascarille). Kombinacija bilja i sladila rezultira kremastom teksturom i ugodnom iako dominantnom gorčinom uz bogatu citrusnost i herbalnost aroma.
Pokrenuvši La Primavera destileriju 1942. godine, Don Julio González Estrada umjesto dotadašnjih praksi manjih destilerija razvio je sustav “od uzgoja agava do punjenja u boce” i zasluženo nosi slavu jednog pionira suvremene industrtrije tequila.
U čast proslave 60-tog rođendana destilerije, njegovi su nasljednici 1985. kreirali posebnu tequilu nazvanu Don Julio. Danas ta etiketa čini okosnicu čitave tvrtke. Tvrtku je 2014. preuzeo Diageo, a zanimljiv je podatak kako je dotadašnji vlasnik, kompanija Jose Cuervo, osim novca dobila i čitavu irsku Bushmills destileriju.
Don Julio se radi od agava zrelosti oko sedam godina, s obiteljskih plantaža u visočju oko Atatonica u Jaliscu, središtu zone Tequile. Piñe se kuhaju na tradicionalni način, izrazito polako, na pari u zidanim pećima što je najbolji tehnološki preduvjet za stvaranje bogatih i prepoznatljivih herbalnih aroma. Zidane peći danas su sve rjeđe u uporabi i uz korištenje isključivo agavinih šećera (100% Agava ili puro, čisti stil) oznaka su tequila najviše kvalitete.
Don Julio tequile su stoga izrazito čiste, tipično jasne paprenosti, aroma zrelog kuhanog povrća uz dva zaštitna znaka čitavog branda: nota svježih peciva i kuhanih citrusa koje donose dodatnu, a za Don Julio tequile prepoznatljivu, visoko cijenjenu i nagrađivanu svježinu i slasnost. Kod odležanih varijanti za Don Julio tequile u pravilu se koriste nekadašnje bourbonske bačve.
Uobičajeno nam kod spomena ginova na pamet pada pojam London Dry Gin. Ključna karakteristika kojoj i duguje naziv je suhoća. Dry ginovi nemaju dodanih zaslađivača zahvaljujući primjeni izrazito čistih i destilata proizvedenih pomoću u 18. stoljeću inovativnih destilacijskih kolona, kojima nije bilo potrebno maskirati nedostatke. Drugi dio naziva duguju činjenici da su prve destilerije koje su proizvodile takve ginove nastale u Londonu. Danas je to samo naziv s povijesnim kontekstom, a London Dry ginovi mogu se proizvoditi bilo gdje u svijetu.
Jednu od tih najstarijih destilerija osnovao je Charles Tanqueray u samom srcu Londona, 1830, iste godine kad je i A. Coffey patentirao svoju destilacijsku kolonu.
Destilerija je teško oštećena u bombardiranju u Drugom svjetskom ratu, a jedina neoštećena zgrada ostala je ona u kojoj se nalazio Old Tom Still, originalni destilacijski kotao još uvijek u upotrebi, sada već gotovo 200 godina. Destilerija se 1998. konačno skrasila u sastavu najveće škotske destilerije Cameronbridge, koja među ostalim proizvodi ključnu grain whisky komponentu za Johnnie Walker. Tako je Tanqueray od ikonske londonske destilerije i jednog od začetnika London Dry stila postao postao zapravo škotski gin.
Kao jedan od najprodavanijih ginova na svijetu, osim prepoznatljivog Tanqueray London Dry Gina, obuhvaća i niz etiketa od Tanqueray No.10, small batch serije iz posebnog kotla, do Rangpur Lime formule obogaćene mandarinskom limetom, đumbirom i lovorom i Flor De Seville aromatizirane gorko-slatkim seviljskim narančama.
Tanqueray Blackcurrant Royale novija je formula flavoured gina. Varijacija je bazne formule Tanqueray London Dry gina aromatizirane francuskim crnim ribizom i vanilijom te zanimljive, neobične purpurne boje. Poveznica ovog izdanja i povijesti brenda je sam osnivač Charles Tanqueray. Tanqueray Blackcurrant inspiriran je njegovim francuskim porijeklom (creme de cassis, liker od crnog ribiza zaštitni je znak francuske Burgundije) i njegovim putovanjiam isočnim zemljama 1840-tih na kojima je upoznavao kulturu začina, ključnu za razvoj aromatike ginova.
Diageo u portfelju ima najveći broj škotskih destilerija, njih čak 30, što je kapacitetom otprilike 40 posto ukupne proizvodnje škotskih whiskyja! Poznati škotski maltovi poput Lagavulina, Glenkinchiea, Dalwhinniea ili Taliskera svi se redom nalaze na tom popisu.
Godine 2004. pokrenut je zanimljiv i neobičan koncept The Singleton, pažljivo osmišljen kako bi pogodio specifične ukuse ljubitelja whiskyja koji se doista razlikuju ovisno o kulturi i naslijeđu. Iz tog razloga, ovisno o tržištu, u svaki The Singleton dolazi single malt iz druge destilerije. Ovakav pristup jedan je i od najboljih izbora za prvo upoznavanjem sa svijetom single maltova.
The Singleton of Dufftown 12 YO ključno je izdanje za europsko tržište. Zreli whisky iz regije Speyside dozrijevan je najmanje 12 godina u kombinaciji bourbonskih, sherry i vinskih bačava koje su dobrim dijelom napravljene od europskog hrasta. Ta kombinacija bačava rezultira mekanom ali konkretnom teksturom, uz prepoznatljiv profil Dufftowna, arome orašastosti i začina te note bogatog slatkastog ječma, maslačnosti, pržene kave, lagane travnatosti i bobičaste voćnosti uz odlično integrirani hrast.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.