Prije desetak godina riječ craft koristila se u svijetu piva, u kojem je označavala nešto novo, svježe, originalno, kreativno i karakterno i neindustrijsko.
Prije otprilike pet godina pivska je industrija počela kompromitirati oznaku craft, jer su velike i manje pivske industrije krenule proizvoditi svoje “craftove”, pa je tako Heineken 2017. lansirao liniju Matsmiths Brewery namijenjenu potrošačima koji ne piju craft pivo.
A u Hrvatskoj se pojavio siroti Peti element, proizvod kojeg je teško komentirati. U zadnjih nekoliko godina sve je postalo craft: sladoledi i čokolade, ginovi i likeri, a nedavno eto i industrijski kruh.
Mlinar, najveći lanac pekarnica u Hrvatskoj, počeo je oglašavati svoj “craft” kruh. Mlinar je velika, masovna industrija, u vlasništvu još većeg međunarodnog investicijskog fonda.
Mlinar po definiciji ne može biti craft.
Ali su se, eto, njegovi marketingaši ili PR agencija koja radi za Mlinar, dosjetili da bi uporabom riječi craft mogli privući kupce koji ne žele kupovati masovnu industrijsku hranu i koji u kruhu traže bar malo gastronomije i autentičnosti. Mlinarova odluka da reklamira craft kruh dovela je riječ craft do konačnog apsurda. Jer, ako je masovna industrijska pekarnica postala craft, onda craft više nema nikakvo distinktivno značenje.
Što može predstavljati mali problem za one pivovare koje zaista jest craft. S druge strane, neka od najboljih piva na svijetu poput Orvala ili Duvela, nikad nisu koristila oznaku craft. Potrošači koji uistinu vole dobro hrvatsko pivo ionako naručuju Pozoj ili C4, a ne generički “craft” U svakom slučaju, sasvim je jasno da craft postaje najčešće zloupotrebljavana riječ u vokabularu pića i hrane.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.