Nedavno smo pisali o mezcalu, ‘starijem bratu’ tequile i značaju koji sve više dobiva kao vrhunski zanatski destilat.
No, prava zvijezda meksičkih destilata od agava bila je i bez sumnje ostaje tequila. Dapače, tequila preuzima vodeće pozicije na globalnom tržištu i to munjevito. Toliko munjevito da je prema rezultatima u 2022. godini prestigla vrijednost whiskeyja na američkom tržištu, a očekuje kako bi s trona ove godine mogla srušiti do sada nedodirljivu vodku.
Ova prava renesansa tequila uopće nije slučajna. Ne radi se o nekom kratkoročnom trendu kakav prolazi velik broj pića. Riječ je o vrlo dobro izgrađenom identitetu industrije u koji je ušao doista veliki novac dobrim dijelom s računa američkih celebrityja.
Apsolutno nije svejedno kada iza nekog brenda stoje imena poput Elona Muska, Lebrona Jamesa, Michaela Jordana, Bryana Cranstona ili Dwaynea Johnsona. I što je posebno zanimljivo radi se uglavnom o ulaganjima u male, crafterske destilerije od kojih se grade veliki i uspješni brandovi. Jedan od najboljih primjera je ‘Casamigos’ iza koje stoji kapital Georgea Clooneyja i Randea Gerbera.
Rezultat je konkretna, etablirana premiumizacija tequila koja doduše ima i ponešto eklatantnih primjera golog marketinga inferiornih destilata skrivenih iza skupih boca i etiketa, ali većinom se radi o sjajnim, istinski vrhunskim brendovima u samom vrhu svjetske kvalitete.
Kolika je ozbiljnost ovog novog trenda i rasta idustrije najbolje prikazuje činjanica da su se trendu premium tequila vrlo žustro i aktivno pridružile i najveće svjetske kompanije pića poput Diagea ili Pernod Ricarda.
Kultura tequile time se iskonski transformirala od jeftine rakije na granici golog alkohola do ozbiljnog destilata za connoisseure.
Nekadašnji shotovi koji su se trgnuli uz sol i limun, jer jedino su tako uopće i bili pitki, prerasli su u doista vrhunsku kategoriju najboljih svjetskih alkoholnih pića. Budimo iskreni, tequile i jesu fantastična, aromatična i kompleksna pića koja su se tragično jeftinom komercijalizacijom i proizvodima upitne kvalitete na tržištu SAD-a 1980-ih i ’90-ih pretvorila u kategoriju koju pamtimo po najgorim mamurlucima.
Ovaj novi uspon omogućio je povratak izvornim vrijednostima kvalitete i bez sumnje se radi o ponovnom rođenju, renesansi tequile.
Brendovi poput Don Julio, Ocho, Patron ili Jose Cuervo, predvođeni legendarnom ‘Sauzom’ danas se prodaju u vrijednostima koje prelaze vrtoglavih 10-ak milijardi američkih dolara n globalnom tržištu!
Jos nevjerojatnije zvuči podatak da je nagli uspon prodaje tequila u 2021. godini koji se bez imalo zastoja proširio i na 2022. godinu dostigao stopu od zapanjujućih 70% rasta. Stoga niti malo ne čudi da je tequila s drugog mjesta zbacila američke whiskeyje, a ozbiljno u 2023. napada i nedodirljivi tron vodke na tržištu SAD-a.
Dodatnu težinu na vagu dodaje i činjenica kako se destilati od agava počinju proizvoditi i izvan Meksika. Dakako, nazivi tequila i mezcal geografski su zaštićeni meksički proizvodi, ali Australija sa svojim nasadima agava i destilatima u stilu tequile od prošle godine ozbiljno korača prema svjetskom tržištu.
O tequilama ćemo, sasvim smo sigurni, još itekako puno slušati i bez imalo dvojbe sve više uživati što u koktelima, što samostalno. Svakako ćemo i mi o njima još pisati.
Dev & Hosting Plavi Pixel © 2023. Kult Plave Kamenice. All rights reserved.